Vadare för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare för nybörjare

Hej

Vill köpa mina första vadare och har väldigt svårt att bestämma mig. Iom att jag aldrig vadat vet jag inte om jag kommer att tycka om det och kan inte heller uppskatta hur många gånger per säsong jag kommer att använda de (säg iaf 20 ggr)…vet bara att jag väldigt gärna vill ha de IBLAND. Fiskar för det mesta HÖ i Göteborgstrakten och hittills har jag klarat mig rätt bra utan, ….men vill så gärna pröva…

Jag är lite ”rädd” att lägga ut för mycket pengar på något som jag kanske inte kommer att använda flitigt och är också rädd att lägga ut för lite pengar för något jag kommer att älska… Ja, ok, nu vet ni på ett ungefär hur förvirrad jag är…

För vadare med kängor tänkte jag kanske ge 1500 – 2000 SEK?
    En bra jacka som jag kan ha april-september för 1500 SEK? Jackan får helst vara lite tunnare med bra andningsförmåga (det går ju att ha några lager under i fall det är kallt). Man vill ju inte hellre bli blöt om det spöregnar. Jackan tänkte jag kanske använda även om jag inte skall vada.
    Vadarbälte har jag förstått är riktigt bra för att avlasta ryggen med, tror att jag sett Kinetic eller Guideline för ca: 300 SEK.
    Underställ har jag sett finns att köpa för ca: 700 SEK

Så allt som allt tänkte jag hålla mig vid 4000 SEK… om ni inte tycker att det är vansinnigt.

Ok, nu till mina frågor och skälet varför jag ställer frågan här:
    Vad är det egentligen som skiljer mellan dyra och billiga vadare? Blir det för kallt, för varmt, för styva/för mjuka, livstiden, andningsförmåga, passformen? Vad är det man skall kolla på: märken, antal lager, andningsförmåga?
    Jag har sett en massa inlägg och reviews om vadare som börjar läcka efter första turen, men det verkar inte vara direkt kopplat till priset... (för de under 4000 SEK)
    Jag har ju pratat med många som jobbar i sportfiskebutiker och deras grejor är ju alltid bäst och mest lämpade för mig med väääldigt få reklamationer och ju dyrare man köper desto bättre blir det, ni kan redan det snacket säkert… Men tror ni att man kan köpa vadare för, helst en tusenlapp, som skall funka i alla fall denna säsong så vet jag vad jag vill ha nästa säsong då?

Kommer någon av dessa att duga tror ni eller är de helt oanvändbara?:
    ”Guideline Hatch vadarpaket” för 1500
    Eller
    ”Kinetic Waterspeed Vadarpaket” för 1300 SEK

Jackan
    ”Guideline Trek” för 1500
    Eller
    ”Guideline Hatch” för 1200 SEK

/Forza

Jag var i samma sits som dig förra året, köpte då ett par Pool 12 andasvadare för 995kr, ett par kängor från Vision för 495kr och en lätt vadarjacka för några hundra. Nu var ju detta utförsäljnings-/reapriser, men jag fick ihop mitt paket för under 2 000kr efter lite letande. Hade underställ och det följde med ett schysst bälte med vadarna. Dessa prylar har funkat bra för mig, även om kvalitén inte känns som Simms direkt.

Grejerna du listar kommer helt klart duga gott.

Kommentera

Tack för ditt svar Mabo.

Nu är det så att jag gick och köpte mig Guideline Alta V2 för för ett bra pris (2000 SEK). Iom att jag ej använt dem än och har öppetköp så undrar jag om någon har synpunkter eller rekommenderar att jag lämnar tillbaka dessa... Det verkar som de andas bra och har fin passform...

Kommentera

Hej! Guideline Alta V2 är inte katt skit precis. De vadarna lär du kunna ha ett bra tag.
        Guideline, ligger dessutom i Göteborg.

Tänk på att aldrig låta vadarna ligga ihop vikta under längre tag. I bryt vecken som bildas så småningom kan det börja att läcka med tiden. Häng dem rakt och mörkt vid långtids förvaring.

Tvätta aldrig andas kläder och dito vadare i vanligt tvätt medel! Då kan membranen täppas till i längden. Här är ett bra tvättmedel till andas kläder:

Räcker länge. En kapsyl eller 2 i tvätt maskinen räcker för en tvätt.

Tear Aid, är en bra snabb reparation : http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...epair-kit.html

Skaffa en stadig vadar stav om du inte redan har en? En billig livförsäkring och "känsel spröt" när man vadar. Akta dig för billiga och delbara vadar stavar! De kan dela sig när du inte vill att de ska det. Eller t.om. gå av. Minst 500:- bör en sådan kosta. Men en odelbar är det stadigaste alternativet även om den blir litet mer otymplig att hantera. Oftast är en sådan hel stav billigare också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-16, 18:12.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret. Då behåller jag dem och köper mig bra vadarkängor och en stav.

Kommentera

Varsågod.

Här är ett par vettiga kängor och en stav:

Kommentera

Annars kan ju ett par neoprenvadare vara något. Jag köpte ett par i våras för 599 kr.

Jag tycker de fungerar perfekt. Kanske inte så roliga att springa runt i längre sträckor på land, för då blir det lite varmt. Men de funkar finfint i vattnet.

Så beroende på behov kan ju det vara ett alternativ för att testa om vadare är något för dig.
              Själv är jag nu mycket positivt inställd till vadare. För mina behov räcker det med neopren men kan tänka mig att i framtiden köpa ett par andningsvadare. Dock inget jag behöver i dagsläget eller känner att jag vill lägga pengar på.

Kommentera

Du kan göra din egen stav av en skidstav i aluminium. Funkar lika bra som en "riktig" och fan så mycket billigare....

Kommentera

Många tack Jock Scott!
                  Robertn: Jag har provat Abu Neoprenvadare som jag kunde få för 500 SEK men fyfaan vad konstigt det kändes... Jag har "konstig" kroppsbyggnad, 47 skostorlek, 185 lång och ~90 Kg....Neoprenvadare jag provade var bara enorma och det går ju inte att gå ner i storlek för då passar inte stövlarna .
                  Carpenter: Jag har faktiskt funderat på det också, har gamla skidstavar i källaren som jag inte använder dock är det nog smidigare att köpa en delbar.

Tack för alla svar.

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    134 visningar
                    0 gillar