Bra flugspö/lina kombination - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra flugspö/lina kombination

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej! Hur gick det med spö:et? Jag söker en ny lina till detta spö.
    mvh Daniel

Kommentera

Hej!

Hur mycket vill du lägga på linan?
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vill ha något ok. Har flugfiskat i 25 år, men är inte extremt noggrann med exakta linvikter och så. Kan tänka mig en 4cast wf6:a eller liknande ifall jag visste att den passade perfekt.

Vägde precis linan som jag använder nu. ca 10.5gram på 9 meter. Räknade av lite av spetsen, för det är väl så man gör? (första gången jag väger lina). Är nöjd med den linan jag har

Kommentera

...men den linan jag har kan behöva bytas

Kommentera

Ursprungligen postat av danielR Visa inlägg
            Vill ha något ok. Har flugfiskat i 25 år, men är inte extremt noggrann med exakta linvikter och så. Kan tänka mig en 4cast wf6:a eller liknande ifall jag visste att den passade perfekt.

Vägde precis linan som jag använder nu. ca 10.5gram på 9 meter. Räknade av lite av spetsen, för det är väl så man gör? (första gången jag väger lina). Är nöjd med den linan jag har
            Hmm, 10.5 gram är litet väl lätt till # 6. 12 gram WF eller longbelly ska det vara om du ska få en bra anpassning till det spöt.

12 gram, är ju klassningen för #6 enligt AFTM.

Jag har ju också Pool 12 Travel kitet. Och den SA Hotline som följer med funkar, men den upplevs ändå en aningen litet lätt i mitt tycke. Inte så att det blir jobbigt att kasta eller så. Men man skulle nog få mer punch i kitet med ett par gram tyngre lina ändå. Inte minst då det blåser litet. Jag är tämligen säker på att detta Travel spö följer AFTM ok.

Men jag ska testa med min Barrio WF 6 i dag. Den väger som 4 Cast så när som på ett halvt gram upp ca.

Jo, 4 Cast är ju en bra all around lina som funkar i de flesta sitsar. Så en # 6 sådan borde sitta bra.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-28, 10:37.

Kommentera

Tack. När jag ändå har expertis på tråden...
              Har två spön: Kunnan Graphite Classic, 96 8’9 fot #6-7 som jag kommer att utrusta som lånespön för kompisar. Tror du det kan bli helt ok att köpa WF7F hos dan tackel 2:a sort? Det är ju lockande pris...
              Tänkte låna ut spöna till kompisar som vill börja med fluga

Kommentera

Man bockar och tackar. Men expert vet jag inte?

Ok. jodå, alla gånger kan du köpa en 2:a sortering. Bra "låna ut lina" dessutom då man inte gråter i biran om den råkar misshandlas litet under tidens gång som med " dyr linorna "?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-29, 21:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Man bockar och tackar. Men expert vet jag inte?

Ok. jodå, alla gånger kan du köpa en 2:a sortering. Bra "låna ut lina" dessutom då man inte gråter i biran om den råkar misshandlas litet under tidens gång som med " dyr linorna "?
                  Men en wf7a till ett 6-7 spö är väl bästa alternativet?

Kommentera

Beror ju på om spöt är klassat som det står eller under eller överklassat? Alla varianter finnes ju. Men Dan Tackel / Airflo linan, är klassad efter AFTM. Så till ett rätt klassat spö, så stämmer det att WF och long bellys ( som är rätt klassade ). Att då är det en 7:a t.ex. som gäller. DT linan, är då den lägre klassningen på ett "dubbel klassat " spö där båda lin tyngderna står utskrivna. Spön som är tio år eller äldre brukar hålla AFTM till 95% iaf.

Men även på de spön där bara den ena klassen står, så gäller detta. Dock är denna klassen då för DT. Och i de fall där AFTM klassningen inte råkar stämma? Så är " underklassade " spön. Dvs. att pinnen behöver en klass ytterligare tyngre lina. Så är detta betydligt mer vanligt än åt det andra hållet.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-30, 11:07.

Kommentera

Tack för bra svar. Tror spöna innan har varit utustade med wf6:or eftersom rullarna ser små ut. Får nog tyvärr köpa två nya rullar om jag skall köpa 7or

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar