Bra flugspö/lina kombination - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra flugspö/lina kombination

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra flugspö/lina kombination

Jag har nog fått lite problem med min flugfiskekombination efter att jag köpte en ny lina från XXL sport.
    Det är nog kanske dags att köpa ett nytt spö inom kort men tills dess skulle jag vilja få denna kombination att fungera så behöver er expertis.

Spö: travelpool 12 / 9' line 5/6

Lina inköpt i veckan:
    Cortland 333+ Fly Line / Floating Rocket taper WF 6 F

Jag är inte alls nöjd med denna kombination, känns som man måste kasta ihjäl sig för att få ut linan.
    kan någon se direkt på dessa delar om dom är kompatibla på ngt sätt?
    Annan lina ni rekommenderar till ovan spö?

tack på förhand!

Hur mycket har du flugfiskat innan?

Kommentera

Mycket måste jag nog tillstå, kan kasta och har det mesta från andasvadare till nymfer så det är ingen fara på det... Dock uppgraderar man ju inte spön varje år så ....

Kommentera

Jag köpte också en billig lina av märket 333. Det ångrar jag idag då den linan är en riktig skitlina. Gick in på XXl och frågade om det var något tokigt med linan eller om den bara var en kass lina? Fick svaret: "Det är en kass lina."

Kommentera

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
          Jag har nog fått lite problem med min flugfiskekombination efter att jag köpte en ny lina från XXL sport.
          Det är nog kanske dags att köpa ett nytt spö inom kort men tills dess skulle jag vilja få denna kombination att fungera så behöver er expertis.

Spö: travelpool 12 / 9' line 5/6

Lina inköpt i veckan:
          Cortland 333+ Fly Line / Floating Rocket taper WF 6 F

Jag är inte alls nöjd med denna kombination, känns som man måste kasta ihjäl sig för att få ut linan.
          kan någon se direkt på dessa delar om dom är kompatibla på ngt sätt?
          Annan lina ni rekommenderar till ovan spö?

tack på förhand!
          Hej!

Låter som du har haft oturen att antingen så är Cortland linan lättare än uppgivet? Eller så är spöt "underklassat" D.vs. att pinnen behöver en tyngre lina än vad som uppges på spöt.

Kollade nyss en spö data bas på Pool 12 spöna. Tyvärr, så fanns inte ditt spö med. Och det värsta är att Pool 12 spöna, iaf. de som fanns med i data basen? Var en mix av spön som var både under och över klassade och faktiskt ett par som verkligen höll AFTM klassningen.

Man kan ibland trots att den aktuella modellen inte är med. Kunna läsa ut hur det står till med AFTM klassning för just ett specifikt märke annars. Men med Pool 12 spöna är det nästan omöjligt.

Tycker att du ska ta med spöt till en väl sorterad butik och få hjälp med att hitta rätt lina till det.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-26, 08:43.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Alternativet, är att köpa 2 st av Dan Tackels 2.a sorterings linor. 1 st WF 6 och en WF 7 Och se om någon av dessa linor passar? De kostar 115:- st. Och är minst lika bra som vilken annan 400:- lina som helst.

Kommentera

Jag har också lämnat tillbaka mitt till XXL och gått tillbaka till min gamla lina, den fungerade ju iallafall..:-)
              Ang. Dan-tackel - et är ju riktigt bra priser så kanske ska man testa dom. Är iofs oerhört sugen att köpa ett helt nytt set men det blir nog till nästa vår...
              tack för tipsen!

Kommentera

O.k. Men det var ju bra att du kunde lämna tillbaka linan och att din gamla fungerar iaf.

Dan Tackel linorna är som sagt bra. Jag har självt ett par st. Den äldsta har tagit sig igenom 5 säsonger nu.

De är så här pass billiga beroende på små färg fel, typ någon blekare liten fläck eller att skjut linan blev 1 eller 2 m för kort vid tillverkningen. De kommer ursprungligen från Englands största tillverkare av flug linor. Vilka säljer dessa linor vidare som 2:a sortering till butik då.

Varsågod.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-26, 10:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleG Visa inlägg
                  Jag köpte också en billig lina av märket 333. Det ångrar jag idag då den linan är en riktig skitlina. Gick in på XXl och frågade om det var något tokigt med linan eller om den bara var en kass lina? Fick svaret: "Det är en kass lina."
                  Om dom säger att Cortlandlinan är kass är det nog bara för att skydda sig själva mot att dom säljer linor som legat för länge på hyllorna. Cortland är en av dom företag som verkligen tillverkar linor. Dom gör linor åt andra märken oxå, är ganska säker på att det Cortland som ligger bakom tillverkningen av av Guidlines och Loops linor, är dock inte riktigt 100 på det. Jag har själv fiskat med en just 333-lina och den var nog en av dom bästa jag haft.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kan bara bekräfta vad Jörgen säger. Cortland är en mycket gammal lin tillverkare liksom SA = Scientific Anglers. Jag har haft både 333 och 444 linor utan problem. Och tror även jag att XXL bara snackade guano för att skydda sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar