Sjunklina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunklina?

Hejsan!

Jag ska köpa mig en lina så jag kan komma ner mer på djupet vid Put and take fisket. Vad är bäst utav Sjunklina, sinktip eller Intermediate ?
    Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Hur djupt ska du fiska ? Interm. linan får man vänta länge med innan den sjunker(jag orkade inte vänta längre än 30s). Jag tröttnade på väntandet efter första passet så köpte en fast sinklina. Har inte hunnit testa den än men kan tänka mig att slipper de långa vänte tiderna när linan ska sjunka. Interm. linan tycker jag personligen passar till sega dagar på sommaren när man vill komma ner lite djupare.

Sinktip vet jag inget om
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ska du ner på djupet är det bäst med en sjunklina. En s3 ( fast ) eller s4 ( extra fast ) brukar väl räcka om det inte är strömmande vatten.
      Senast ändrad av Wadman; 2012-05-14, 19:36.

Kommentera

Här en länk som kan hjälpa till lite. Inte alltid så lättbegripligt med de olika sjunkgraderna och benämningar.

In this article I will try to cover some advantages and disadvantages of the shooting head over the WF line, and I will thoroughly describe the way you can configure a good shooting head system for your rod.

Kommentera

Räcker det inte med en vanlig sinking i ej strömmande vatten ?
          Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Kommentera

Jag har ALLTID klarat mig med intermediate..... då har man desutom bättre kontakt och bättre kontroll på flugan.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
              Jag har ALLTID klarat mig med intermediate..... då har man desutom bättre kontakt och bättre kontroll på flugan.
              Tycker man att Intermediate funkar så är det väl bara att använda den, men vill man ha ner lina/fluga snabbt så är väl de snabbt sjunkande linorna att föredra. Är själv lite som mojoman och orkar inte stå och vänta någon längre stund på att linan/flugan når det djup jag vill fiska på. Fiskar hellre

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Tycker man att Intermediate funkar så är det väl bara att använda den, men vill man ha ner lina/fluga snabbt så är väl de snabbt sjunkande linorna att föredra. Är själv lite som mojoman och orkar inte stå och vänta någon längre stund på att linan/flugan når det djup jag vill fiska på. Fiskar hellre
                Hört om fiskarens bäste vän, tålamodet?
                sigpic

Kommentera

Jag hade nog köpt en intermediate lina . Och om du vill ner snabbare kan du köra en sjunk tafs.

problemet löst
                  I cant belive it!

Kommentera

Är det ekonomin som spökar kan man alltid köpa båda linorna från dan tackel, de har 2:dra sorteringens linor som man kan prova med innan man köper en "finare" lina

http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar