Ni som kör med sjunklina, vilken förerdrar ni ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som kör med sjunklina, vilken förerdrar ni ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För er som inte vet så anges sjunkhastigheten i tum per sekund.
    Alltså, en sjunk1 sjunker en tum/sek, en sjunk2 2,tum/sek osv.
    Dessutom så ska linan väga lika mycket som en vanlig flyt så man ska fortfarande följa klassningen däremot så blir densiteten annorlunda.
    Själv så fiskar jag enbart flytlina.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Guideline: Den informationen visste jag inte även fast jag fiskar mkt med sjunk och personligen tycker att det är roligare. Man har ju fattat att ju högre siffran blir ju snabbare sjunker den. Bra att veta!
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        kommer garanterat köra mest på interm. linan, men om inget händer där så får man gå ner ytterligare ett steg i djupet då kommer fast sink linan in i bilden.

När det gäller flugfiske så är det nog tråkigaste formen av flugfiske när man kör med sjunklina. Flyt och torris på tafsen det är de som är själva grejen för mig. Men funkar det inte så får man nöja sig med sjunklina och leta hugg pelagiskt och i botten.
        Ytfisket toppar helt klart, men det kan även bli ganska schyssta smällar på sjunken. Är ju inte helt sällan man får linan sliten ur näven när man minst anar det. Höjer hjärtrytmen lite det också. Fast en del envisas med ytfisket, även när det inte funkar. Var en senast jag var ute, som enbart körde med flyt/torrisar utan något resultat, trots att jag hade riktigt ösfiske en bit ifrån på sjunk/streamers. Av kasten att döma en insatt lirare, så det borde ha legat prylar för lite djupare fiske i väskan ( om det inte var Guideline ). Är i och för sig upp till var och en hur man vill fiska, men i min värld lite märkligt när kortet kostar 180 spänn. Fast han kanske inte ville klabba ner sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Ytfisket toppar helt klart, men det kan även bli ganska schyssta smällar på sjunken. Är ju inte helt sällan man får linan sliten ur näven när man minst anar det. Höjer hjärtrytmen lite det också. Fast en del envisas med ytfisket, även när det inte funkar. Var en senast jag var ute, som enbart körde med flyt/torrisar utan något resultat, trots att jag hade riktigt ösfiske en bit ifrån på sjunk/streamers. Av kasten att döma en insatt lirare, så det borde ha legat prylar för lite djupare fiske i väskan ( om det inte var Guideline ). Är i och för sig upp till var och en hur man vill fiska, men i min värld lite märkligt när kortet kostar 180 spänn. Fast han kanske inte ville klabba ner sig.
          Var fiskade du?

Jag kan tänka mig att det var någon som vägrade sjunka så lågt som boobiefiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg
            Var fiskade du?

Jag kan tänka mig att det var någon som vägrade sjunka så lågt som boobiefiske...
            Hökensås. Kan ju ha varit det Men det finns ju annat till sjunken, med lite högre status än boobies. Viktigast är ju att flugan presenteras på det djup där fisken finns/äter. Dvs om man vill maximera chansen att få fisk
            Senast ändrad av Wadman; 2012-05-08, 20:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Den enda som heter Guidline på detta forum har aldrig fiskat i Hökensås...
              Senast ändrad av Guideline; 2012-05-08, 21:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Den enda som heter Guidline på detta forum har aldrig fiskat i Hökensås...
                Hade jag nog heller aldrig gjort om jag bott i Dalarna. Finns väl en del att välja på däruppe?

Kommentera

Det tråkiga är ju att det är lite finare åar på Orsaskogen och det tar nästan 20 minuter med bil till närmaste stället.
                  Vill jag fiska i Österdalälven kan jag stå i vattnet inom 20 minuter.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  177 visningar