Ni som kör med sjunklina, vilken förerdrar ni ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som kör med sjunklina, vilken förerdrar ni ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ni som kör med sjunklina, vilken förerdrar ni ?

Till helgens fiske köpte jag ett interm. lina för att komma ner på djupet för att lura bågarna i sjön man va och introducerade flugfiske för en polare. Det jag tröttnade ganska snabbt på va väntandet för att linan skulle sjunka till botten, kanske va detta som va problemet att man fick bara en lite gädda på denna resa med, (hmmm har fått smeknamnet gäddkungen, kul när man inte vill få dom på kroken ens) men flugan måste gått nära botten för det är där fisken trycker nu eller om den nu bara retade stackarn till hugg när den gled 1m ovanför. Flugor som användes va wooly bugger i grön, gul och orange, gäddan gillade oranga buggern

Så nu har man gått och beställt en fast sink lina och extra rulle o hoppas på att vänte tiden ska drygas ut en aning. Nått speciellt och tänka på med sjunklinor ? Linorna är båda av WF så att man inte får problemet att bara "buken" på linan ligger på botten. Annars är det väl som vanligt, kallt vatten långsammare hemtagning, varmt snabbare eller köra med variation för att locka till sig hugg.

Men annars en trevlig tripp, svårt för alla powerbait fiskare med deras kanonkule flöten/blysänken som spärrar av stora ytor för flugfiskare
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Du kommer få en chock över hur snabbt sjunklinor skjuter - och långt. Fiskar du båge nu kan egentöigen fiska hur du vill. Vattnet är asbra tempererat för dem nu. Köp på dig ett par fläskiga streemers som masken och du kommer både få större oxch fler.
    sigpic

Kommentera

streamers har man så det räcker men har beställt lite tråd så man kan binda ett gäng masken, verkar vara poppis hos pellets fiskar
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Precis. Hemmagjorda är tom bättre!
        sigpic

Kommentera

Har själv bland annat kört med en outbound I/S6 ( 6-7 ips ) i vår. Sjunker snabbare än snabbt, vilket gör att man kan ta hem flugan i raketfart utan att den hamnar på ytan. Har stundom funkat riktigt bra med speed på hemtagningen. Slow motion hemtagning med boobies är ju heller aldrig fel. Är ju som diedose skrev, bra fart på bågarna nu. Tar på det mesta i streamerväg tycker jag. Discoflugornas årstid

Kommentera

får nog ta o binda några boobies för regnbågs fisket o testa med fast sink linan, interm. linan sjönk visserligen men ville man ha den på djupet va de inge rakert fart man kunde ta hem flugan med. Får väl se vart man åker o testar nya linan när den kommit hem

Kommentera

Intermediate ( standard Sink 1) är en lina som är o.k. ned till 5 m djup. Intermediate S2 är ju litet snabbare i sjunk hastighet dock. Men en pöl med ett snitt djup på över 5 m? Då är en normal sjuk (S3) eller en fast sink melodin.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Intermediate ( standard Sink 1) är en lina som är o.k. ned till 5 m djup. Intermediate S2 är ju litet snabbare i sjunk hastighet dock. Men en pöl med ett snitt djup på över 5 m? Då är en normal sjuk (S3) eller en fast sink melodin.
                Ska man använda sig av S1 ( hover ) till 5 meters djup. Ja, då får man inte ha bråttom

Kommentera

Jag köpte en intermediate som min första sjunklina. Den blev det inte mycket användning av. Köpte istället en slow sink från SA, visst är den bättre men tycker den är lite seg också, och detta i ca 5m djup som mest. Skulle hellre ha en som sjunker ännu snabbare så att man får mer fisketid.

Kommentera

kommer garanterat köra mest på interm. linan, men om inget händer där så får man gå ner ytterligare ett steg i djupet då kommer fast sink linan in i bilden.

När det gäller flugfiske så är det nog tråkigaste formen av flugfiske när man kör med sjunklina. Flyt och torris på tafsen det är de som är själva grejen för mig. Men funkar det inte så får man nöja sig med sjunklina och leta hugg pelagiskt och i botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar