#6 lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

#6 lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• #6 lina

Tjena!

Nu är det dax att införskaffa en ny #6 flytlina. Jag har ett gammalt Guideline AWM där jag idag har en Guideline Presentation lina. Men jag tänkte nu skaffa en lina med lite längre klump och som väger något mer.
    Tycker att Presentation linan är lite lätt för spöet men det kan ju vara jag som gör fel oxå

Det finns ju massor av linor som låter väldigt bra på papper. Jag har kikat lite på Visions Vibe 125 lina och Guideline har ju några som låter bra som tex Highwater och Experience linan. Har inte provat någon av dessa linor själv men skulle kunna tänka mig att det kan funka.

Förvirringen är total =)

Men som någon har lite tips och idéer så är det varmt välkommet =)

/Jonas

Hej!

En longbelly kanske? En sådan är ju väldigt all around. Funkar både i stilla och strömmande vatten. Sameo Python t.ex. Ligger bra till i pris också. Sameo's linor håller klassningen bra också.

Tänk bara på att du får köra en något lugnare timing med en L.B. lina än med kort klump och normal klump WF linorna. + ha mer av klumpen utanför topp öglan innan du börjar att svinga spöt.

Edit. Kollade AWM #6 i en spö data bas. Den har en vägd klassning på 7.20. Så en klass 7 lina vill till om du ska ha en anpassad lina? Därav att du upplever din nuvarande lina som för lätt.

En Rio Gold kanske om du ska ha en long belly? Blir ju dyrare än Sameo linan tyvärr. Men Gold, är en mycket trevlig lina. Har en självt så jag vet.

Här är Gold ca 130:- billigare än på de flesta andra ställen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-06, 18:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej Jock!

Tack för tipsen! Jag ska se om jag kan testa Sameo linan på spöet.

Jag tog en tur ut på gräsmattan med spöet och testade tillsammans med en RIO Dart #7. Det kändes väldigt tungt vilket inte är så konstigt då det är en klass upp. Men det kändes så tungt att jag inte vågade ta i något.

Vore ju kalas om man kunde testa ett gäng linor på spöet men så lyckligt lottad är man ju inte =)

Kommentera

Vad är det för klass på ditt AWM? Dart linan är ju en kort klump. Och är tänkt för kort och medel distans = upp till 20 m. Och en klass upp på en sådan kan kännas slängig och tung.

Vore kanske ide' för dig att köpa ett par Dan Tackel 2:a sorterings, WF linor? De är bra trots det låga priset = 125:- Och då ta en i den klass som står på spöt och dessutom en som är en klass tyngre och pröva dig fram? Den linan har ju för en WF lina en normal klump längd = 10.5 m mot Dart linan som har en 8.5 m klump.

Sedan om du känner för det när du hittat rätt lin tyngd? Då kan du ju köpa en mer exklusiv lina vid behov?

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-06, 21:07.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Highwater är en longbelly. Jag har en sån och skjuter riktigt långt med den linan. Speciellt på mit Guideline lpxe RS-spö.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          552 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          177 visningar