Behöver råd innan inköp av rulle och spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd innan inköp av rulle och spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver råd innan inköp av rulle och spö.

Tjena, efter flera år av enbart haspel och jerkfiske så vill jag även ta upp flugfisket igen.

Var och kände på en del rullar för ett tag sedan, och intresset föll på denna:
    http://www.visionflyfishing.com/page...6&c=31&pid=278 i klass 5/6.

Mycket för att kvalitetsmässigt så kändes den likvärdig med den guideline jag gämförde med i 2000+ kronors klassen innan jag visste priset på någon av dem, visionrullen kostar ca 600kr. Är den något att ha?

Då till spövalet, säljaren vinklade in mig på ett Guideline LPXe i klass 5. Priset är ca 3000kr (http://www.fishline.se/guideline-lpx...roducts_id/366)

Eftersom jag har så dålig koll på flugfisket så vill jag gärna ha synpunkter, finns det likvärdiga spön i lägre prisklasser eller bör jag köra på detta? Vill inte direkt snåla in heller vilket jag inte gjort på övrig utrustning. Men man ryggar ju när man fingrar på ett fint spö och det kostar 11000kr hehe, haspelspöet som kostar 1600 är jag helnöjd med men detta är ju en helt annan kategori, då spöet är 80% av utrustningen.

Jag har en Vision Deep rulle och för den prisklassen så är den kanon. Tror att det är svårt att hitta en lika bra eller bättre rulle i den prisklassen.

När det gäller spöt så är det så personligt. Provkasta olika spön med olika aktioner för att finna just ditt spö. Det är mitt råd.

Kommentera

Rullen har jag själv bara känt på, aldrig fiskat med men har bara hört bra om den.

Spöt är erkänt bra och ett väldigt bra köp. Titta t ex hos www.wittlock.se för objektivt omdöme.
      En testvinnare.
      Sen beror det på om du gillar den typen av aktion.
      Har haft ett själv men sålt det då jag ville ha ett mindre djupt spö.
      Mycket snyggt spö.

Det viktigaste är ändå linan. Det är där du ska hitta rätt.
      En bra lina till det spöt i klass 5 är t ex Guideline 4cast.
      De passar bra ihop viktmässigt och är en allround-lösning.

Kommentera

Förresten.
        Om spöt inte måste kosta en massa så kan jag rekommendera Guideline Exp4. Ny modell för i år.
        Bra finish med tänke på priset och om du beställer från Wittlock så kostar spöt 899:- inkl. frakt.
        Jag köpte ett själv som reservspö för att testa hur det kastar.
        Helt oslagbart pris och jag kastar ungefär lika långt (skiljer ett par meter som beror på kastteknik) med det spöt som med mitt "fina" amerikanska spö för 6500:-.

Kommentera

Tack för svaren, blev en aning klokare. Flugfiske mayerialvetandet är inte på topp här men kommer nog att bli .

Vidar, det låter bra. Inhandlar den rullen.

_DanneW, ska kolla upp det billiga spöet du nämner. Har läst mer om Guidelinet jag postade och verkar vara prisat och bra så kanske blir det. Men skulle du vilja utveckla det du skriver om att det är ett djupt spö? Det är alltså väldigt flexibelt och böjer sig djupt vid kast och drillning?

Edit: Förövrigt så känns det som att ett för mjukt spö blir mer svårkontrollerat, jämfört med ett som är lite styvare? Men jag kan ha fel.

Sedan det ni menar med aktionerna som ett spö har är alltså hur djupt det flexar och hur snabbt det svarar med en "återsving"?
          Senast ändrad av Chuck Norris; 2012-05-06, 00:04.

Kommentera

Hej!

Deep rullen är ju trevlig för slanten. Men tycker att du får väldigt mycket för pengarna med detta kit:

Spöt har en medium snabb aktion och böjer sig till mitten av klingan ca. Ganska förlåtande också.

Ett mjukt och långsamt eller ett mer snabbt, topp aktions spö, kan i början kännas litet knepigt att jobba med innan man kastat in sig med det. Men det är sedan högst personligt vilket man kommer att föredra? Jag tycker personligen att spön som ligger mellan dessa ytterligheter är de spön som är lättast att börja med om man är ny på flugfisket eller har haft ett längre uppehåll.

Brukar gå fort att bli kompis med timingen i ett medium snabbt, halv aktions spö.

Jag har sedan många år tillbaka fastnat för just dessa slags spön. Tycker att de liksom är lagom i allt.

Men annars om du tvekar? Då tycker jag du ska ta dig till en väl sorterad butik och pröva ut grejorna på plats.

Men har du redan beställt Deep rullen? Kolla även in Vision Nite spöt. Det är riktigt trevligt det med. Men det är skillnad på "Nite" och Nite Catapult". Nite, är medium snabbt. Catapult modellen är ett snabbt spö.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-06, 09:07.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ett mjukt spö är inte mer svårare att kasta med än ett styvt, snarare tvärtom.
              Återsvingen avgör spöts snabbhet och var spöt böjer sig avgör spöts aktion.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ska bara tillägga att även spön med djup aktion kan vara snabba.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Chuck Norris Visa inlägg
                  Tack för svaren, blev en aning klokare. Flugfiske mayerialvetandet är inte på topp här men kommer nog att bli .

Vidar, det låter bra. Inhandlar den rullen.

_DanneW, ska kolla upp det billiga spöet du nämner. Har läst mer om Guidelinet jag postade och verkar vara prisat och bra så kanske blir det. Men skulle du vilja utveckla det du skriver om att det är ett djupt spö? Det är alltså väldigt flexibelt och böjer sig djupt vid kast och drillning?

Edit: Förövrigt så känns det som att ett för mjukt spö blir mer svårkontrollerat, jämfört med ett som är lite styvare? Men jag kan ha fel.

Sedan det ni menar med aktionerna som ett spö har är alltså hur djupt det flexar och hur snabbt det svarar med en "återsving"?
                  Nja, Lpxe är mer mellanaktion eller halvaktion men jag föredrog ett mer toppigt spö.
                  Fast nu skaffade jag exp4 som reservspö och det jobbar djupare än mitt vanliga. Mer likt lpxe.
                  Det lustiga var att jag skaffade det billigaste märkesspöt jag kunde hitta för att se om det skulle vara sämre än alla andra.
                  Det var verkligen inte sämre.
                  Mindre påkostat rullfäste är det. Det är det jag hittar som märks.

Spöt väger 88g, tunnt och fint, bra finish. Snygg färg, socka och tub i färger som gör att det känns exklusivt.

Kastmässigt är det hur trevligt som helst så här långt. (Har inte haft det jättelänge)
                  Skulle utan problem kunna sälja mitt 6500 kronors spö och bara använda detta.

Den enda anledningen jag ser till att köpa ett dyrare spö än detta är om man verkligen vill ha toppfinish, eller ett kraftigare rullfäste.
                  Eller att man gillar saker som kostar mycket. Inget fel i det alls.

Jag tänker inte säga åt någon att köpa spöt... men provkasta.
                  Jämför gärna med dyrare spön.
                  Sen väljer var och en vad man vill lägga pengarna på.

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg
                    Nja, Lpxe är mer mellanaktion eller halvaktion men jag föredrog ett mer toppigt spö.
                    Fast nu skaffade jag exp4 som reservspö och det jobbar djupare än mitt vanliga. Mer likt lpxe.
                    Det lustiga var att jag skaffade det billigaste märkesspöt jag kunde hitta för att se om det skulle vara sämre än alla andra.
                    Det var verkligen inte sämre.
                    Mindre påkostat rullfäste är det. Det är det jag hittar som märks.

Spöt väger 88g, tunnt och fint, bra finish. Snygg färg, socka och tub i färger som gör att det känns exklusivt.

Kastmässigt är det hur trevligt som helst så här långt. (Har inte haft det jättelänge)
                    Skulle utan problem kunna sälja mitt 6500 kronors spö och bara använda detta.

Den enda anledningen jag ser till att köpa ett dyrare spö än detta är om man verkligen vill ha toppfinish, eller ett kraftigare rullfäste.
                    Eller att man gillar saker som kostar mycket. Inget fel i det alls.

Jag tänker inte säga åt någon att köpa spöt... men provkasta.
                    Jämför gärna med dyrare spön.
                    Sen väljer var och en vad man vill lägga pengarna på.

Mycket intressant, var och kände på både Lpxe och exp4 idag. Eftersom du inte dömer ut spöt i gämförelse med övrigt dyrare du testat så kör jag nog på detta. Jag menar 1/3 av priset på lpxe. Duger nog med råge åt mig såhär i comebacken, efter lite nyvunnen erfarenhet så kan man väll känna på skillnaden hos ett dyrt spö. Är det då himlen i gämförelse vilket jag tycker borde vara fallet om det är fyra ggr så dyrt så märker jag det då.

Alltså vision deep 5/6 och exp4 spö. Kvalitetsbudget förhoppningsvis!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar