Flugväst, fickan på ryggen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugväst, fickan på ryggen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oki som jag trodde funktionen för fickan är begränsad till fantasin. Nya jackan skulle man kunna stoppa ner i den när det blir riktigt varmt på sommaren. Kartor va ingen dum ide heller när man skall till fjällen o vandra.

Håven njaaeeee ni vet väl hur håven luktar efter att man håvat en firre, den hänger i nacken redan med quick release.

Whiskey och termos ? Pluntan och cigarrer har man alltid med sig i fall drömmen skulle uppfyllas =D

Ormar ska man ha respekt för men inte behöver man vara rädd för dom. Den svenska huggormen har ett överdrivet rykte, enda gånger det är livshotande är om man är känslig mot giftet, ungefär som getingar.

Kommer köpa nån sådan liten väska man har över bröstet för smygfisket med mitt klass 1 spö, men jag föredrar väst när man står i strömmen med vatten till midjan, vilket man gör på de flesta tripper man gör.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag föredrar sådan här.
      Då kan flaskan sticka fram ur hålet och vara lättillgänglig.
      Click image for larger version

Name:	7284989-origpic-12cf5e.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	1762642

Kommentera

Ja, av någon anledning så brukar jag bli biten just när jag ska till att fika ute i busken. Kanske beror på att ormar är kall blodiga och gillar värmen från fika elden? Och dras dit då.

Den där fiske korgen är ju härligt retro. Du får skaffa cane spö och tweed kostym till den.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kör inte med väst. Är det varmt så har jag hittat en haglöfsskjorta med två framfickor som rymmer varsin flugask. Sen har jag ett shamanhalsband (veinyard???) som jag hänger allt tingeltangel i. Däremot så har jag en ryggficka i vadarjackan är där brukar jag lägga i två pilsner som man inte vill ha i framfickorna. Så blir det lite jämnvikt :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Ja, av någon anledning så brukar jag bli biten just när jag ska till att fika ute i busken. Kanske beror på att ormar är kall blodiga och gillar värmen från fika elden? Och dras dit då.

Den där fiske korgen är ju härligt retro. Du får skaffa cane spö och tweed kostym till den.
            Ja visst är ormarna vansinnigt envisa just när man sätter sig och fikar.
            Kavajen hänger i garderoben. Det enda som fattas är splitcane spöt. Men den kommer när jag fått ihop pengarna.
            Eftersom jag provat splitcane en gång så är jag övertygad om att det passar mig och mitt sätt att fiska. Är inte så förtjust i snabba spön har jag insett.

Kommentera

Ja visst är de det de små rackarna. Jag brukar t.om bli anfallen av koppar ormar ( iof. en ödla egentligen) när jag fikar vid fiske vattnen.

Splitcane spön är något även jag gillar. Långsamma och sköna + ett vackert och levande material. Synd att det är en hel del pyssel med dem bara. + den svettiga pris lappen förstås.

Iof. man kan ju köpa ett Harvest kolfiber spö. Bortsett från att de inte är 6 kantiga som cane spöna så ser de i stort sett ut som ett sådant. http://www.hsimport.se/products/spon/Harvest.php En aning snabbare i aktionen är Harvest spöna också då.

Bortsett från jeansen så är det här ju rätt klädsel för en flug fiskande gentleman.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 21:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Ja visst är de det de små rackarna. Jag brukar t.om bli anfallen av koppar ormar ( iof. en ödla egentligen) när jag fikar vid fiske vattnen.

Splitcane spön är något även jag gillar. Långsamma och sköna + ett vackert och levande material. Synd att det är en hel del pyssel med dem bara. + den svettiga pris lappen förstås.

Iof. man kan ju köpa ett Harvest kolfiber spö. Bortsett från att de inte är 6 kantiga som cane spöna så ser de i stort sett ut som ett sådant. http://www.hsimport.se/products/spon/Harvest.php En aning snabbare i aktionen är Harvest spöna också då.

Bortsett från jeansen så är det här ju rätt klädsel för en flug fiskande gentleman.

Jag har kikat lite på de där Harvets spöna och de ser rätt trevliga ut. Har dock inte provkastat med dem.

Ja ska man ha ett bra splitcane så får man ju tyvärr hosta upp en ansenlig summa. Men tar man väl hand om spöt så har man ett för resten av livet. Finns ju spön från tidigt 1900-tal som fortfarande går att använda.

Kommentera

Harvest spöna är inte så tokiga. Men vill man ha just den aktionen som ett cane spö kan erbjuda? Då finns det bara en väg att gå.

Ser man bara till att lus kolla lacken på cane spöt då och då, så att den inte har släppt på någon liten punkt? Eller krackelerat? + att se till att alltid hänga upp spöt så att det inte blir krokigt så kan det leva länge. Döds synden man kan göra med ett sådant spö är ju att ställa det ihop satt mot en vägg i en längre tid!

Om man kan få tag på ett Farlow and Sharpe cane spö, så är ju det tåligare mot fukt i och med att denna spö byggar firma bakelit impregnerade sina spön. Tror dock inte Farlow and Sharpe existerar längre? Men man kan ju ha tur att hitta ett begagnat i gott skick.

De brukar heller inte kosta så hiskeligt mycket om man jämför dem med Hardy, och Thomas and Thomas t.ex. Men är långt ifrån några dåliga spön för det.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 21:45.

Kommentera

Det finns bara en väg för en sann gentleman.
                    Splitcane, tweed, gubbkeps, klassisk fiskekorg med en flaska malt som sticker fram.

Men jag ska nog hålla ögonen öppna efter de där Harvets spöna och hoppas kunna få provkasta ett vid något tillfälle.

Kommentera

# Det finns bara en väg för en sann gentleman.
                      Splitcane, tweed, gubbkeps, klassisk fiskekorg med en flaska malt som sticker fram.#

Så sant som det är sagt!

Men då ska det vara malt av detta märke.

Men en flaska 12 årig Glenfiddish tackar man ju heller inte nej till förstås.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar