Klass till nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass till nybörjare?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okidoki. Dock så anser du att man kan klara av att fiska hö o gädda m. klass 8 i både kust o strömt vatten?

Kommentera

Visst kan man det. Jag fiskar ju självt emellanåt Gädda i en å och en sjö här i närheten på en # 8 utrustning utan problem. Och för HÖ så funkar det bra också. De flugorna är ju mindre och lättare än Gädd flugorna.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej. Funderar på om jag kommer köra med olika linor till gädda kontra HÖ fiske. Mer tyngd långt fram för att orka vända gäddflugorna.

Kommentera

Finns ju speciella linor med "gädd klump". Vision Big Mama och Big Daddy ( #9 till ett # 8 spö), är ju bra sådana linor som grejar kylan också. http://www.wittlock.se/sv/utrustning...big-daddy.html

Till HÖ på kusten, funkar ju en intermediate ( mycket sakta sjunkande ) bra liksom till Gädd fisket.
          Till HÖ i strömmande vatten är det även bra att ha en snabb sjunk lina när det är mycket vatten och strid ström.

Till HÖ fisket i strömmande vatten, kan du ju köpa en Dan Tackels 2:a sorterings lina ( WF 9 till ett # 8 spö ). De är både billiga och bra.

Men köper du Guideline, ACT 4 Gädd kitet ? Så har du ju redan en Gädd lina som även fungerar för kust HÖ.

Edit. Glömde att nämna att Gädd / intermediate linan fungerar i vid normal vattenföring i strömmande vatten också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-30, 11:34.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag får grotta ner mig lite mer i linor märker jag.
            De kitt jag tittat på är ju ACT4 som Jock Scott visade en länk på.
            Var nere på min lokala fiskeaffär och de hade ett Vision Zulu 3 7/8 för 1400:-. Bra eller *nus?
            Det settet måste jag dock annan lina till. Men det blir jag ju tvungen att göra oavsett vad jag köper.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Men köper du Guideline, ACT 4 Gädd kitet ? Så har du ju redan en Gädd lina som även fungerar för kust HÖ.

Edit. Glömde att nämna att Gädd / intermediate linan fungerar i vid normal vattenföring i strömmande vatten också.
              Guidelines pike DC säljs vad jag vet bara i två varianter. Flyt och I/S3 ( hemsidan säger S1/S3, men spoluppmärkningen I/S3 ). Fiskar med båda. Flyt/S1 som sägs medfölja kitet du länkade till har jag inte hört talas om? Kan nog vara ett tryckfel. Hade valt flytvarianten om det går. Den sjunkande dyker snabbt som tusan och det är väl inte så ofta man har användning för den. Definitivt inget till HÖ, om man inte fiskar riktigt djupt. Tapering/tjocklek på flytlinan gör dessutom att den lägger sig som värsta magplasket. Magplask effekten attraherar ju ofta madamerna, men får förmodligen HÖ att simma all världens väg. Fast vill man inte klabba ner sig, så är nog linan ett bra val till HÖ

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              552 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              176 visningar