Klass till nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass till nybörjare?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass till nybörjare?

Hej.
    Har blivit intresserad av att börja testa lite flugfiske, har alltid spinnfiskat och kört med jerkbait de senaste åren.

Som vanligt är det en djungel när det kommer till flugfiske men jag undrar mest över vilken klass jag ska använda/kan använda?

Jag fiskar i regel enbart i Nyköpings skärgård efter predatorer men vill fluga efter havsöring, gädda och kanske abborre?

Har nu på senaste tiden insett vilken möjlighet jag har att fiska i Nyköpingsån nu när jag enbart bor 50m ifrån den

Kan jag köra med klass 7 till denna typen av fiske? Hittade ett billigt guidelineset att börja testa lite med.

Ser att de flesta set för gädda och hö är #8 o uppåt men vem vet, jag kanske blir biten och åker runt till lite sjöar i närheten och fiskar lite mindre så som regnbåge, funkar det med klass 7?

/David

svårt att fiska allt med samma spön. Gäddspön är ju betydligt högre klassade än vad man vill använda till ex. abborre och regnbåge.
    5/6 passar utmärkt till det sistnämda medans 6/7 passar bra till havsöring i motvind. runt 8 för gädda osv.

Kommentera

Okej. Så klass 8 till HÖ och gädda funkar fint? Klass 7 för klent till gädda?

Kommentera

#7 funkar fint till gädda, har själv vid enstaka tillfällen använt klass 6 spö och även det gick fint. Använd en lite tyngre kortklumpad lina, tex en Guideline Bullet #8 till ett # 7 spö samt lite "mindre" gäddflugor så ska det inte vara några problem. Bulletlinan funkar även fint till havsöring och Aborre. När du sen fiskar regnbåge kan du ju använda linan du får i settet om du nu väljer att köpa det.
        Jag älskar att syssla med struntsaker,
        påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
        komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
        och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Ja, klass 7 är ju normalt vad som betraktas som en standard, Havsöring klass på kusten. Men orkar inte riktigt bära de tunga och stora Gädd flugorna som kan vara upp till 20 - 25 cm långa. Klass 8, är nog den bästa kompromissen för kust HÖ och Gädda. Klass 8 = instegs, Gädd klassen.

Sedan, kan du ju köpa ett billigt klass 5 kit för borren och bågen:

Tafsar och 20 pund backing lina får du köpa till detta kit. ( 50 yards backing = ca. 45 m ska helst på rullen ).

Bäcksländan kitet är riktigt pris värt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 10:26.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej. Låter som att jag får köra på ett klass8 dåra. Finns ju inte mkt annat än HÖ och lite lax i nyköpingsån vad jag har hört.
            Fler tips på prisvärda klass 8 set tack

Kommentera

Google is youre best friend ;-)

sök på gäddflugfiske set och HÖ set ska du se att du finner det du söker
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tror inte du hittar nya grejor som är bra och billigare än ACT 4, Gädd kitet faktiskt. De flesta andra bra combon för Gädda brukar landa på runt 3000:- Möjligen, kan du kanske hitta justa, begagnade grejor om du frågar här: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/

Kommentera

Har kollat lite på nätet. Hittade dessa två.
                  Guideline kispiox Switch klass7/8
                  Guideline kispiox spey klass8/9

Kan något av dessa passa för fiske efter hö o gädda i både kust o ström samtidigt?

Kommentera

Njae, Switch och Spey spön är ju gjorda för 2 hands fisket efter Lax och HÖ i strömmande vatten. Inte något riktigt bra val till det du tänker dig att använda spöt till.
                    Dessutom blir ett 12 - 13 fots spö rätt tungt att jobba med till det fisket.

9 eller max 10 fot och ett en hands spö är vad du ska sikta på.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-26, 19:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    176 visningar