sträcker ej ut......... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sträcker ej ut.........

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja utrustningen är väldigt viktig för om en nybörjare ska tappa lusten helt eller bli mer intresserad och vilja fortsätta.
    En dålig utrustning kan få vem som helst att vilja lägg av. Sedan så är vi ju även alla olika, ett spö kan passa en men inte en annan. En bra lina är också viktig. Jag lägger gärna några extra 100-lappar på en lina och veta att den är bra.
    Det jag prioriterar minst är rullen. Spöt och linan tycker jag är viktigast.

Kommentera

Kan bara instämma med föregående talare.

Så länge man fiskar Regnbåge, Harr, Röding och Öring, så är rullen i stort sett bara ett ställe att förvara linan på när man inte använder den. Finns knappast någon anledning att lägga ner några jätte slantar på rullen egentligen. Max 1200:- - 1300:- där går smärt gränsen för mig iaf. Den Okuma rullen du köpte är pris värd. Och nya spöt och linan är helt o.k. de med.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-24, 23:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, de lirade ju bättre ihop kan man ju lungt säga...

Nu e de bara o öva o öva som gäller, just de ja vadare och väst ligger högt på inköpslistan, synd bara att plånboken börjar bli lite väl lätt bara...
        Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

När det kommer till väst så ligger en sådan här nära till hands, dels för prisets skull, men även för att det känns lite dumt o köpa en dyrare innan jag vet hur jag vill ha det med fickornas utformning/placering/antal.....

Edit: glömde ju länken..... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...skevast-14116/
          Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Har slutat helt med väst.
            Jag kör med någon av dessa, finns i tre storlekar.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Väst i all ära. Men jag har liksom Guideline spolat den för en midje väska. Snällare mot axlarna och nacke + inte svettig på somrarna. Min Vision väska ( love handles ) saknade dock en s.k. "flug torkare" som västarna brukar ha. Men det var ju lätt åtgärdat med en bit 1 cm tjock foam och litet textil lim.

Väskan, tar allt jag behöver och litet till.

Börja din flugfiske karriär i put and take sjöarna / dammarna. Där kan du hålla på några säsonger och lär dig då en hel del längs vägen. Då behöver du heller inga vadare innan det blir dags för fiske i älv, å eller på kusten efter Havsöring.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-25, 09:21.

Kommentera

Jag kör med fiskekorg. I den har jag mina flugaskar, extra tafsmaterial m.m. och så brukar jag kunna stoppa ned en liten 2,5 dl kaffetermos.

Kommentera

Kan bara gratulera till det nya spöt+rulle, använde själv samma combo första 1,5 åren som flugfiskare innan jag olyckligtvis i morgon stressen på kusten inte hade satt iop spöt ordentligt och knäckte det i en av "holkarna"..

Uppgraderade då till ett LOOP opti stillwater #7 10-fot som jag lyckades komma över snorbilligt (1200:- utan ett märke på det!) Använder fortfarande samma okuma rulle, har köpt på mig några stycken för att snabbt kunna byta lina.

Ett tips som jag fick av Jock Scott när jag var helt grön som hjälpt mig många gånger & fortfarande gör ibland är att jag för att vara säker på att jag inte använder handleden som ett gångjärn så stoppar jag in "butten"(den delen som sticker ut bakom rullen) på spöt innanför jackärmen och "låser" däremed spöt mot handleden. (fördel om du har kardborre eller liknande för att kunna "spänna åt" jackärmen runt handleden)

Tycker absolut du ska prova det, det gör ENORM skillnad!!
                  (Tack i efterhand Jock Scott.. )
                  Skitfiske!!

Kommentera

Varsågod. Känns jätte gött när man kan hjälpa någon litet på traven.

Tänkte bara lägga till att som ett kompliment till midjeväskan så har jag en stol ryggsäck som jag köpte på en loppis för 40:- I den har jag div. små grejor, termos, plast lådan med mackor och regn kläder + extra tröja ( när det är kallt) och rullarna. Mycket praktisk!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-25, 09:33.

Kommentera

Köpte en chestpack från william joseph för ett tag sen. Känns knappt att man bär den. Riktigt välplanerad med inbyggda pin on reels, vattentäta magnetlås istället för dradkedjor, hållare till tippetrullarna etc. Är ju rätt gött att bara ha flugspöt att bära på om man rör på sig mycket under fisketuren
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      179 visningar