sträcker ej ut......... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sträcker ej ut.........

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En tackar så mycket! Gamla gubbar som jag har ju haft många års tid på oss att bygga upp en kunskaps bank i ämnet.

2. Du får en litet felaktig riktning i spö rörelsen. Håller du tummen uppe på? Så blir det rätt. Kolla in första avsnittet av instruktions videon jag länkade till så förstår du.

Bara att nöta på och försöka komma ihåg dessa pek pinnar. Så kastar du snart 20 m.

När du har kommit dit hän att du kan kasta en bra bit? Tryck ned några pinnar i marken på olika avstånd och riktningar och träna att kasta prick på dem.

Den träningen kommer du att ha god nytta av. Inte minst den dag då du ska fiska i strömmande vatten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 23:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Här är en av de bästa instruktions videorna på "Tuben":

http://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q
      Ja det var verkligen bra instruktionsvideo för nybörjare. Följer man alla avsnitten så kommer man till slut till där man även får lära sig läsa vattnet.

Kommentera

När man behärskar tekniken att kasta så är kunskapen om var fisken står rätt väsentlig för en lyckad fiskedag.
        Tycker dessa videos är rätt bra:
        http://www.youtube.com/watch?v=o9hg0...feature=relmfu
        http://www.youtube.com/watch?v=f1gIB...vgcoJCeN7KlBo=

Kommentera

Har nu kommit till del 3 i J.S videolänk och måste säga att mina bekymmer nog mest består i fel grepp + "lös handled"
          Nä dags för några timmar sömn o sen iväg o öva igen......

Om inget funkar så har jag ju Wittlocks 10 min från vattnet.....
          Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
            Har nu kommit till del 3 i J.S videolänk och måste säga att mina bekymmer nog mest består i fel grepp + "lös handled"
            Nä dags för några timmar sömn o sen iväg o öva igen......

Om inget funkar så har jag ju Wittlocks 10 min från vattnet.....
            Ja den där handleden ska man passa sig för som nybörjare.
            Men med träning så kommer det bli toppen för dig.

Kommentera

Jock Scott, jag vill påstå att det kan vara bra att "gunga" fram och tillbaka och nästan upp på tå i sista framkastet. Allt handlar ju i princip om linhastighet och desto längre rörelse desto lättare ät det att få högre hastighet utan att behöva kasta ryckigt. Sen är det jätteviktigt som alla har sagt att man avslutar fram och bakkastet tvärt så att den övre linbågen får högre hastighet än den undre, annars sträcker inte linan ut sig. Du ska även vara mjuk i accelerationen av spötoppen. Stefan Siikavaara sa en smart grej till mig: Tänk att du har en pensel full med färg längst ut på spöet, den färgen ska du kasta rakt frammåt eller bakåt och ingenting får spillas på vägen. Tänker du så så blir kasten mjuka men bestämda i avsluten.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Stå stadigt är ju ett måste. Linan brukar gå åt det hållet som vänsterfoten pekar åt om du kastar med höger hand.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                  Jock Scott, jag vill påstå att det kan vara bra att "gunga" fram och tillbaka och nästan upp på tå i sista framkastet. Allt handlar ju i princip om linhastighet och desto längre rörelse desto lättare ät det att få högre hastighet utan att behöva kasta ryckigt. Sen är det jätteviktigt som alla har sagt att man avslutar fram och bakkastet tvärt så att den övre linbågen får högre hastighet än den undre, annars sträcker inte linan ut sig. Du ska även vara mjuk i accelerationen av spötoppen. Stefan Siikavaara sa en smart grej till mig: Tänk att du har en pensel full med färg längst ut på spöet, den färgen ska du kasta rakt frammåt eller bakåt och ingenting får spillas på vägen. Tänker du så så blir kasten mjuka men bestämda i avsluten.

Kan ju vara så som du säger att gunga litet lätt fram och tillbaka vid utlägget fungerar? Men problemet som jag ser det är att som nybörjare att komma ihåg när man ska göra detta och inte? Tror att det är lätt att blanda ihop begreppen och börja gunga runt hela tiden vilket är helt förkastligt. Man har ju ändå i början rätt mycket grejor att hålla reda på.

Jag ser till att stå så stadigt jag kan hela tiden. Och det har fungerat så länge jag har hållit på iaf.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-24, 09:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                    När man behärskar tekniken att kasta så är kunskapen om var fisken står rätt väsentlig för en lyckad fiskedag.
                    Tycker dessa videos är rätt bra:
                    http://www.youtube.com/watch?v=o9hg0...feature=relmfu
                    http://www.youtube.com/watch?v=f1gIB...vgcoJCeN7KlBo=
                    Bra video klipp! Ska lägga dem på minnet.

Kommentera

Såja, tröttnade totalt på pool 12 kitet, så jag lämnade tillbaka det.......
                      Rullfästet började glappa o linan va kass/gammal....

Köpte ett Loop adventure 9" klass 7 av en poolare och en ny okuma airframe 7/9 med backing och en Enter WF 7 lina och Pool 12 taperad tafs på.....

Fastän att de blåste mer idag så ar den nya combon betydligt mer lättkastad/förlåtande.....

Allt detta fick mig att inse hur mycket linan gör......
                      Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      177 visningar