Tips på nytt flugspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på nytt flugspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Hallå. Här går det undan!

Var ute och "rekade" lite idag. Men det blev även köp då jag hittade grejor som kändes rätt i handen. Jag har ju fiska mycket fluga förr så jag får hoppas tekniken inte är helt "lost". Vill ju gärna börja med okej grejor igen.

Det blev ett Vision Attack klass 6 - 9" spö. Rullen blev en Vision Koma 6/7 som de hade specialpris på för 600 kr. Känns som en helt okej rulle för de pengarna och det fisket jag skall bedriva. Linan blev Rio outbound WF7F.

Fick kanonservice och vi höll på i nästan två timmar i butiken. Kändes som ett okej pris på allt. 2500 kr inkl. backingen.

Stod valde mellan Vision Attack och St Croix som jag vet är bra spö för pengarna (kostade ungefär samma). Men jag är en stor stöddig gubbe och jag kände inte att St Croix riktigt låg rätt i min hand. Tror det blir för fladdrigt i mina nävar.

Sen blev det tafsar, tippet rings (någon använder sådana? Fanns inte på min tid), Och 20 flugor i en lådag att starta med.

Det borde väl duga som ett kom igång set eller?

Skall villigt erkänna jag suttit ett par timmar och läst era råd och tips här innan jag "spontan" köpte. Så vidare spontant kanske det inte var ändå.

Jag får väl avlägga en uppföljningsrapport här när jag har testat grejorna på riktigt.

Skall lägga Sameo Phyton på minnet. Hur står den sig mot Rio Oubound (?), som är lite dyr lina om man inte köper det som paket med rabatt.
    Då fick du ju justa grejor! 600:- för en Vision Koma är ett riktigt bra pris. Har en sådan självt sedan 3 år tillbaka. Mycket trevlig rulle.
    Rio outbound, är en bra lina med kvalitet. Pysslar du bara om den litet? Så kan du ha den i flera säsonger.

Tror inte att du behöver fundera över att skaffa en Sameo Python i dags läget.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
      Hallå. Var och testade grejorna igår. Och de passar mig sjukt bra! Har nog aldrig lagt ut så mycket lina med flugspö förr. Fast jag inte fiskat fluga på många år.

Spöet har en bra ryggrad som behövs när man har mycket lina i luften.

Det är otroligt vad bra grejor man får nu för tiden för pengarna. på "min tid" hade man nog fått lägga ner det fyrdubbla för få så bra grejor. Om det ens kommit i närheten. Vilken utveckling det varit.

Nu blev det ingen fisk dock på flugspöet. Testade havsöring i Klagshamn. Men inga problem komma ut. (För varmt i vattnet nu).

Testade även mitt Ultralätta spö och Penn rullen. Helt underbart. Fick lite Horngädda och det var en fröjd att drilla in dem med 0,10 linan. Kör en liten tunn tafs dock för vara på säkra sidan.
      Jag är inte förvånad över att du är nöjd med köpet. Är ju mycket spö, lina och rulle etc. för de pengarna. Grattis till ett bra köp som sagt!

Firren, kommer så småningom den med.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      534 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      173 visningar