Även St.Croix har en del fina spö. Skulle jag spenderat 2500kr på ett spö idag hade det definitivt blivit ett TFO BVK, har inte själv testat men de hyllas ju duktigt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på nytt flugspö?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av JimmyEkstrand Visa inläggÄven St.Croix har en del fina spö. Skulle jag spenderat 2500kr på ett spö idag hade det definitivt blivit ett TFO BVK, har inte själv testat men de hyllas ju duktigt.
Vilken St Croix skulle du tittat på i så fall? Imperial-serien?Streamer är fusk!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kjelle Visa inläggVilken St Croix skulle du tittat på i så fall? Imperial-serien?Jag älskar att syssla med struntsaker,
påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
och bara följa ögonblickets ingivelse.
Kommentera
-
Det är ju onekligen en grann lista du har. Nya sporting i Örebro säljer ju sage. Åk dit och be att få prova. Z-axis-spöt är ju sluttillverkad och såldes ut med 30% rea. Det är det enda av dom spöna jag har provat. Sen att jag är såld på sage-känslan är ju ska du inte hänga upp dig på men den är lite speciell.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Hej sätter liv i denna tråden igen. Mina vänner lockar mig ännu mer in i fördärvet. Först var det bara spinn efter öring. Sen blev det båtfiske. Och därefter Ultralätt fiske. Nu tänkte jag köpa ett flugset. (och då börjar det rassla till i kassan.)
Mina krav:
- Det skall funka fiska både Rengbåge, öring i dammarna och lite kustnära havsöringsfiske. Är medveten om att havsöring kräver lite mer vindmässigt, men jag tänkte inte ge mig ut och fluga i vind. Bekväm så det skall vara bra väder med lite vind om jag skall fluga HÖ.
- Budget är 2300 för setet (vad Vision kostar) och jag kan sträcka mig lägga 800 kr på bättre lina utöver det.
Har läst massa trådar här och jag tittar på dessa set. Vision Atom känns mest rätt. Sen Guideline exp4. Därefter Bäcksländan Pro.
Mina frågor då:
- Känns det som samma gradering ni mer rutinerade och kunniga skulle göra?
- Är det värt att skaffa bättre lina till något av dessa set? Rio Gold skall tydligen vara kanonlina. Men kan jag tillgodo göra mig den linan på dessa set? Tips på annan vettig lina som är bättre än de i kiten?
- Eller finns det ett dyrare set som är bättre satsa på istället för komplettera med lina?
Tar tacksamt emot tips och råd!
Guideline exp4
http://www.fishline.se/guideline-exp...roducts_id/984
Vision Atom
http://www.sporting.se/item.php?pid=6523
Bäcksländan
http://www.fishline.se/vision-atom-f...roducts_id/685
Kommentera
-
Hej!
1. Vision Atom.
2. Ganska dött lopp mellan Bäcksländan XPC och Exp 4. Visserligen är EXP 4 grejorna nyare än Bäcksländan. Men Sländan kiten är still going strong.
Tycker att du ska vänta med att uppgradera linan tills att du känner dig bekväm med kast tekniken. Den allra första linan brukar få en del stryk pga. mindre bra kast teknik i början.
Men annars är ju Rio Gold en väldigt trevlig longbelly lina. Du har ju även Sameo Python, som är fin och billigare än Gold.
Max 2000:- är vad jag tycker är vettigt för ett nybörjar kit. Men det finns rätt många bra sådana set för runt 1500:- också. Vänta ett par säsonger iaf. innan du uppgraderar sedan. Då vet du bättre vad du vill ha ut av grejorna.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-13, 09:42.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHej!
1. Vision Atom.
2. Ganska dött lopp mellan Bäcksländan XPC och Exp 4. Visserligen är EXP 4 grejorna nyare än Bäcksländan. Men Sländan kiten är still going strong.
Tycker att du ska vänta med att uppgradera linan tills att du känner dig bekväm med kast tekniken. Den allra första linan brukar få en del stryk pga. mindre bra kast teknik i början.
Men annars är ju Rio Gold en väldigt trevlig longbelly lina. Du har ju även Sameo Python, som är fin och billigare än Gold.
Max 2000:- är vad jag tycker är vettigt för ett nybörjar kit. Men det finns rätt många bra sådana set för runt 1500:- också. Vänta ett par säsonger iaf. innan du uppgraderar sedan. Då vet du bättre vad du vill ha ut av grejorna.
Var ute och "rekade" lite idag. Men det blev även köp då jag hittade grejor som kändes rätt i handen. Jag har ju fiska mycket fluga förr så jag får hoppas tekniken inte är helt "lost". Vill ju gärna börja med okej grejor igen.
Det blev ett Vision Attack klass 6 - 9" spö. Rullen blev en Vision Koma 6/7 som de hade specialpris på för 600 kr. Känns som en helt okej rulle för de pengarna och det fisket jag skall bedriva. Linan blev Rio outbound WF7F.
Fick kanonservice och vi höll på i nästan två timmar i butiken. Kändes som ett okej pris på allt. 2500 kr inkl. backingen.
Stod valde mellan Vision Attack och St Croix som jag vet är bra spö för pengarna (kostade ungefär samma). Men jag är en stor stöddig gubbe och jag kände inte att St Croix riktigt låg rätt i min hand. Tror det blir för fladdrigt i mina nävar.
Sen blev det tafsar, tippet rings (någon använder sådana? Fanns inte på min tid), Och 20 flugor i en lådag att starta med.
Det borde väl duga som ett kom igång set eller?
Skall villigt erkänna jag suttit ett par timmar och läst era råd och tips här innan jag "spontan" köpte. Så vidare spontant kanske det inte var ändå.
Jag får väl avlägga en uppföljningsrapport här när jag har testat grejorna på riktigt.
Skall lägga Sameo Phyton på minnet. Hur står den sig mot Rio Oubound (?), som är lite dyr lina om man inte köper det som paket med rabatt.Senast ändrad av Silverfisk; 2012-06-13, 15:52.
Kommentera
-
Hallå. Var och testade grejorna igår. Och de passar mig sjukt bra! Har nog aldrig lagt ut så mycket lina med flugspö förr. Fast jag inte fiskat fluga på många år.
Spöet har en bra ryggrad som behövs när man har mycket lina i luften.
Det är otroligt vad bra grejor man får nu för tiden för pengarna. på "min tid" hade man nog fått lägga ner det fyrdubbla för få så bra grejor. Om det ens kommit i närheten. Vilken utveckling det varit.
Nu blev det ingen fisk dock på flugspöet. Testade havsöring i Klagshamn. Men inga problem komma ut. (För varmt i vattnet nu).
Testade även mitt Ultralätta spö och Penn rullen. Helt underbart. Fick lite Horngädda och det var en fröjd att drilla in dem med 0,10 linan. Kör en liten tunn tafs dock för vara på säkra sidan.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
560 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B