Välja lina, vilken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja lina, vilken ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Välja lina, vilken ?

Hej !
    Är nybörjare inom flugfisket och har fastnat totalt, men skulle behöva lite hjälp med utrustningen !

Har för tillfället en flytlina på mitt 5/6 spö men tänkte byta linan nu. Har väldigt svårt att få ut linan långt även fast jag tycker jag har en någotlunda bra teknik vid kastet, och har hört att linan kan spela stor roll.

Fiskar främst i P&T sjöar och skulle vilja skaffa mig en sjunklina, men behöver tips på vilken , för att få ut kastet långt. Så har ni något bra tips på en lina som inte är alltför dyr ?

Med vänlig hälsning!

jättesvårt, linan ska ju passa både din teknik och spöt du använder. testa lite olika om du har möjlighet. kanske du kan få hjälp av någon kunnig som kan se hur du kastar och kan hjälpa dig med en lina som passar. med träning så kommer du kunna kasta hyfsat med olika linor.
    sigpic

Kommentera

Vad har du för spö?

Kommentera

Ett RT lusbäcken dry fly, 5/6 9 fot.

Kommentera

Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
          Ett RT lusbäcken dry fly, 5/6 9 fot.
          Många gånger kan kvaliteten på spöt vara en bidragande orsak till att man inte får ut fluglinan tillfredsställande.
          Jag känner inte till det spö som du har och kan med andra ord inte uttala mig om dess kvalitet.

Kommentera

Okej, det är ju ett budgetspö men hört andra som fiskat med det att det är helt okej . Har du någon erfarenhet av 2a sorteringslinorna från dan tackel ? Eller någon annan lina för lång kast att tipsa om ?

Kommentera

Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
              Okej, det är ju ett budgetspö men hört andra som fiskat med det att det är helt okej . Har du någon erfarenhet av 2a sorteringslinorna från dan tackel ? Eller någon annan lina för lång kast att tipsa om ?
              Vet du var du har för klass på linan idag? Är det en DT- eller WF-lina?
              Man kan prova att gå upp en klass på linan.
              Med ditt behov att kasta långt så satsa på en WF-lina

Jag har ingen erfarenhet av Dan tackel 2:a sorteringslinor, men har nog bara hört/läst bra om dem. Bra om man har en tunn plånbok och inte vill slänga ut minst 500:- på en lina.

Själv har jag sällan haft behov av att kasta långt då jag för det mesta har fiskat i mindre åar och små skogstjärnar.

Prova att gå till en bra fiskebutik och fråga om du kan provkasta ditt spö med olika linklasser för att känna vad som verkar funka bäst.

Kommentera

Inget fel på Dan Tackel linorna alls. Har ägt totalt 4 st genom åren och 2 st är fortfarande still going strong. Mycket om linors livs längd handlar ju om lin vård.

Fiske i huvudsak i stilla vatten? en WF 6 lina.

Strömmande vatten? En DT 5 lina.

Stirra dig inte blind på riktigt långa kast längder. Normalt sett, så får du fisk på kast längder mellan 15 och 20 m. De längderna klarar de flesta linor galant.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-25, 19:12.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                636 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                191 visningar