Sameo classic eller fjällsländan xl set ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sameo classic eller fjällsländan xl set ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sameo classic eller fjällsländan xl set ?

Hej
    Jag är ny på forumet och vill ställa två eller fler kanske dumma frågor..

Jag är flugviftar rookie som har fastnat totalt i detta fantastiska fiskesätt.
    Jag har ett nybörjar kit som heter easytogo 5/6 från fiskeflugor och det funkar ju att kasta med tills man blir duktigare och måste byta upp sig. Jag har en liten plånbok eller snarare.. draken hemma stryper mig om jag köper en massa onödiga fiskeprylar
    Fiskar putandtake och lite i åar

Frågorna: Sameo Classic eller fjällsländan xl set ?
    håller de länge ?
    eller något annat i den pris klassen?
    vilken klass bör man ha 4 eller 5 eller 6?

som sagt kommer jag fiska mest put and take.. klarar jag mig på en 4 om gammelbågen klipper flugan?

fattar oxå att man bör testa dessa grejer innan, men har ingen möjlighet nu ialla fall.
    vet inte om detta ämne har berörts innan (säkerligen) ber om ursäkt för det i så fall.

Ola

Spöklass har ingetr med fiskvikt att göra. Skulle vilja påstå att en fisk inte kan knäcka ett spö.
    Spöklass väljer man efter storleken på dom flugor man fiskar mest med. Är inte så inte på just båge eller p&t-fiske men det kan Jock Scott och han kommer att tipsa om vilka flugor du kommer att behöva, att han svarar är lika säkert som att solen går upp varje morgon.
    Båda spöna du har uppgett är bra spön, dom som fiskar med sländanspöna brukar alltid byta tillbaka dit om dom prövar nåt annat. Mitt tips är att välja mellan klass 5 eller 6, om det blåser mycket där du brukar fiska så kör på klass 6 men annars är nog klass5 trevligare.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Välkommen förresten till flugfisketräskets underbara värld. och jag är säker på arr Draken därhemma kommer att strypa dig många gånger.

Kommentera

Hej!

Finns inga dumma frågor. Bara dumma svar. Frågar man inte? Ja, då får man ju inget veta heller.

Sameo Classic och Fjällsländan är båda bra kit. Men Classic setet är ju dyrt. Och frågan är om det är värt att satsa på om ekonomin är litet si så där? Eller riskera att tanten kan bli varulv. Fjällsländan är väl i stort sett i samma klass. Kan vara ganska svårt att hitta reserv spole till Sländan rullarna dock.

Men just nu är det kitet som ger dig mest för slantarna detta: http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...duct_3700.html

Det lär du klara dig bra med några säsonger. Det finns reserv spolar att köpa till den Guideline Reelmaster rullen när du ska ha en sjunk lina senare. Förväxla inte Reelmaster med den nyare Reelmaster LA bara!

Klass 5 eller 5/6, vilket är samma sak egentligen. Duger fint till Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Och du kan bända upp stora fiskar med de flesta medel och mindre klasserna. Handlar mer om hur duktig du är på att drilla fisk? Kolfiber, är otroligt böj starkt. Men tål slag ganska dåligt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-23, 21:38.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som sagt, solen går upp i morgon oxå.

Kommentera

Jepp! He, he, he!

Edit.

Spö tub och fodral medföljer ACT 4 setet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-23, 21:44.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Förgående talare har helt rätt. Riktigt bra pris på ACT setet, klart bästa alternativet till det priset.

Om du envisas med att välja mellan Sländan och Sameo så måste jag i alla fall säga att servicen är GRYM från Sameo. Om du pratar med dem så får du veta precis allt du vill veta om flugspön, linor, kastteknik osv. Dem är mycket bra att ha att göra med.

Jag har ett Classic #6 och är mycket nöjd med det.
              Du verkar ju bo i närheten av Sameo så mitt råd är i så fall att åka dit och ta tid på dig där och testa igenom deras utbud ordentligt.

Sedan är det som Jock Scott säger ganska dyrt och du kan få lika bra prylar för mindre pengar om du kollar runt lite på nätet.

Att välja flugspö är ett angenämt problem

Kommentera

Underbart! haha, jag kallar också frugan för draken och vi har samma problem med att få loss ekonomiska medel från den gemensamma kassan... =)=)
                klart du klarar dig på en fyra även på större fisk även om du kanske får lite mer problem att stoppa den i vissa situationer, tar kanske lite mer tid att drilla vissa fiskar. främst handlar det nog om vilka flugor du vill kunna skicka ut. vill du kunna kasta lite större kreationer ska du nog satsa på ett spö med lite högre klass.
                spöna kan jag inte uttala mig om mer än att jag har kvar ett strömsländan xp som jag fortfarande har mkt trevligt med. vet inte om det är likt fjällsländan men men...

Ursprungligen postat av trädfiskaren Visa inlägg
                Hej
                Jag är ny på forumet och vill ställa två eller fler kanske dumma frågor..

Jag är flugviftar rookie som har fastnat totalt i detta fantastiska fiskesätt.
                Jag har ett nybörjar kit som heter easytogo 5/6 från fiskeflugor och det funkar ju att kasta med tills man blir duktigare och måste byta upp sig. Jag har en liten plånbok eller snarare.. draken hemma stryper mig om jag köper en massa onödiga fiskeprylar
                Fiskar putandtake och lite i åar

Frågorna: Sameo Classic eller fjällsländan xl set ?
                håller de länge ?
                eller något annat i den pris klassen?
                vilken klass bör man ha 4 eller 5 eller 6?

som sagt kommer jag fiska mest put and take.. klarar jag mig på en 4 om gammelbågen klipper flugan?

fattar oxå att man bör testa dessa grejer innan, men har ingen möjlighet nu ialla fall.
                vet inte om detta ämne har berörts innan (säkerligen) ber om ursäkt för det i så fall.

Ola
                sigpic

Kommentera

Ett tips är att regga dig på edgeflyfishing.com och hålla koll på forumet efter begagnat. Du kan få riktigt fina grejor till mindre än halva nypriset ibland. Slog själv till på ett visionkit nu som kostar runt 4000:- att köpa nytt. Det är inte använt mer än ett fåtal gånger och jag gav 2000:-

Sen är forumet fullt av kunskap dessutom!

Med vänlig hälsning Danne
                  Kika gärna in min blogg: Dannes Meteblogg

Kommentera

Tack alla för den förträffliga informationen.. lutar nog åt Guidline ACT4.. bäst att beställa nu, hörde brandvarnaren gick igång.. Draken på väg..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar