Val av tafs till linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av tafs till linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jock!

Kör du med stroft GTM hela vägen? Det är ju en ganska mjuk nylon eller hur? Tappar du inte tafsens förmåga att sträcka ut som den ska? Funderar på att göra en beställning på 0,35 0,25 0,20 0,18 0,16 kostar ju en del! men å ena sidan räcker det ju några år....

Kommentera

Tänk på att det är bra att byta tafs varje år, nylon och UV-ljus är inte bästa kompisarna. Köp hellre färditaperade tafsar och bara två grovlekar att byta tafsspetsen med.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av carpenter Visa inlägg
        Jock!

Kör du med stroft GTM hela vägen? Det är ju en ganska mjuk nylon eller hur? Tappar du inte tafsens förmåga att sträcka ut som den ska? Funderar på att göra en beställning på 0,35 0,25 0,20 0,18 0,16 kostar ju en del! men å ena sidan räcker det ju några år....
        Jag kör Stroft rätt igenom hela tafsens längd. Man ska helst inte blanda olika märken. Då kan man få samma problem som med Rio Powerflex ihop med andra material.

Nej, den biten av fysiken handlar mest om hur man taperar sin tafs? Snarare är det så att ju följsammare material? Ju bättre sträcker tafsen. Lättare och sträcka rak för hand när den legat länge på rullen eller spolen dessutom.

Ja, du lär ha tafs ett bra tag framåt. Ser man till motsvarande mängd köpe tafsar? Så är dessa spolar du köper riktigt billiga i längden. Och precis som Guideline säger. Byt hela tafsen litet då och då. Likaså förvara dina spolar mörkt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-19, 23:22.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpenter Visa inlägg
          Hej!

Jag tror att det bästa du kan göra är att knyta egna tafsar! Det blir sååå mycket billigare! Jag tror jock har ett bra recept på det? Lär dej kirurgknuten som är en tok lätt knut! Sedan är du hemma. Jag använder tippet ring. Tafsen räcker mycket längre då!
          Då går det snabbt att byta tippet beroende på vad du ska fiska!
          Påverkar inte tippet ring kast eller flugans gång på något sätt? Kör ni spetsen i samma dimension som yttersta tafstjockleken?
          Senast ändrad av PinnenRamberg; 2012-03-24, 19:56.

Kommentera

Den är så lätt så den märks inte.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              Tänk på att det är bra att byta tafs varje år, nylon och UV-ljus är inte bästa kompisarna. Köp hellre färditaperade tafsar och bara två grovlekar att byta tafsspetsen med.
              Menar du att man köper t.ex. 1 färdigtaperad tafs i storlek 0.18, samt en spole 0.18 som man byter tafsspetsen med vid behov?

Kommentera

Jag kör med taperad 4X och har sedan ett par spolar 4X och 5X som jag skarvar på vid behov.
                Mitt huvudsakliga fiske är öring och använder för det mesta flugor i stl 12, 14, 16. Men jag kör även med streamers i stl 10, 8 och 6.

Det är bra att ha några extra taperade tafsar i väskan ifall olyckan skulle vara framme.

Kommentera

Ja, och sedan ska man ju byta ut hela tafsen ett par gånger per säsong hur som helst, pga. att UV strålningen försvagar nylonet med tiden.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-26, 11:39.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej Då hänger jag med! Blir att inhandla lite tafsar, linor och annat kul idag. Och förhoppningsvis dra upp den första bågen på flugspö snart

Kommentera

Lycka till och hoppas du drar din första båge snart

Har man en gång börjat med flugfiske och fått fisk så blir det som en drog och man kan aldrig mer sluta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      173 visningar