Val av tafs till linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av tafs till linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av tafs till linan?

Jag har en klass 6 lina och just nu en tafs storlek 5X (butt 0.559mm, tip 0.152mm).

Jag undrar hur många tafsstorlekar jag kan gå upp utan att det blir för mycket?

Jag använder RIOs tafsar och på deras tafsförpackningar så står det rekommenderad krokstorlek till tafsen.

Tafsen jag har rekommenderar de krokstorlekar 14,16,18.

Om jag nu skulle vilja använda en fluga storlek 10 så känns det som jag måste byta ut min tafs till en storlek större 3X för att den ska matcha tafsen (jag följer RIOs rekommendationer). Kan jag göra det? Eller måste jag byta ut linan också för att tafsen blir för stor och kraftig jämfört med linan?

Jag förstår att man inte kan mata på hur stor tafs som helst till en lina om den nu inte är en kraftig lina. Men det känns som det finns ett litet spann man kan jobba inom vad gäller olika tafsar till en och samma lina, men jag kanske har fel?

Hej!

Man anpassar ju tafsen eller snarare tafs spetsen efter flugans storlek och fisken.

Flug linan och tafs anpassning till denna har ingenting med varandra att göra. Däremot, så är det mycket sällan man använder längre tafs än 9 - 12 fot till ett 9 - 10 fots spö.

Om man fiskar Harr, Regnbåge, Röding och stationär Öring? Så är standard dimensionen på tafs spetsen 0.20 (3X) eller 0.18 (4X)
    För flugor storlek 16 och 18 + skygg fisk är 0.16 eller 0.15 lagom (5X).
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-18, 13:06.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!

Jag tror att det bästa du kan göra är att knyta egna tafsar! Det blir sååå mycket billigare! Jag tror jock har ett bra recept på det? Lär dej kirurgknuten som är en tok lätt knut! Sedan är du hemma. Jag använder tippet ring. Tafsen räcker mycket längre då!
      Då går det snabbt att byta tippet beroende på vad du ska fiska!

Kommentera

Jepp!

Absolut blir det billigare. Man får ut ca. 90 tafsar på en 100m spole som kostar runt 60:-. En "köpe tafs" kostar ju mellan 35 - 60:- st.

Här kommer recepten på en 9 fots tafs:

1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm 0.18. Eller 0.20 då.

För små flugor och skygg fisk: 1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 och 80 cm 0.15.

Om du någon gång vill ha en längre tafs än 9 fot? Förläng butt och / eller mellan delen då. Förlänger man endast spetsen? Då sträcker tafsen dåligt.

Tycker att Stroft GTM är det bästa tafs materialet. Rio Powerflex, ska man absolut inte blanda med andra nylon material. Det är hårt och skär igenom andra och litet mjukare material.

Edit.

Var noga med att fukta knutarna innan du drar ihop dem! Annars bränner du ner håll fastheten en hel del genom friktionen.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-18, 14:46.

Kommentera

Ska man bara ha 30cm 0.18 och 80cm 0.15?
          Sen med små flugor.. Vad räknar du som små flugor? strl 16,18 och nedåt? eller tänker du på midgeflugor eller vad det heter?

Kommentera

Vart köper du 100m spole för 60:- riktigt bra pris det!
            Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Jepp!

Absolut blir det billigare. Man får ut ca. 90 tafsar på en 100m spole som kostar runt 60:-. En "köpe tafs" kostar ju mellan 35 - 60:- st.

Här kommer recepten på en 9 fots tafs:

1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm 0.18. Eller 0.20 då.

För små flugor och skygg fisk: 1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 och 80 cm 0.15.

Om du någon gång vill ha en längre tafs än 9 fot? Förläng butt och / eller mellan delen då. Förlänger man endast spetsen? Då sträcker tafsen dåligt.

Tycker att Stroft GTM är det bästa tafs materialet. Rio Powerflex, ska man absolut inte blanda med andra nylon material. Det är hårt och skär igenom andra och litet mjukare material.

Edit.

Var noga med att fukta knutarna innan du drar ihop dem! Annars bränner du ner håll fastheten en hel del genom friktionen.

Kommentera

Okej!

Tack för svaret Jock! Det förklarade en hel del för mig. Så jag kan i stort sett använda vilken tafsstorlek jag vill till min fluglina. Jag anpassar bara tafsen till flugstorleken.

Jag gillar de färdiga tafsarna och tycker inte de heller är särskilt dyra, räcker länge också för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpenter Visa inlägg
                Vart köper du 100m spole för 60:- riktigt bra pris det!
                Skulle gissa på här http://www.wittlock.se/sv/utrustning...oft-100-m.html

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
                  Ska man bara ha 30cm 0.18 och 80cm 0.15?
                  Sen med små flugor.. Vad räknar du som små flugor? strl 16,18 och nedåt? eller tänker du på midgeflugor eller vad det heter?
                  Ja, 30 cm biten 0.18 är till för att få en litet flackare tapering på tafsen ned mot 0.15 spetsen. Flugor # 16 och 18 var det jag hade i åtanke.

Kommentera

Ursprungligen postat av markanthus Visa inlägg
                    Okej!

Tack för svaret Jock! Det förklarade en hel del för mig. Så jag kan i stort sett använda vilken tafsstorlek jag vill till min fluglina. Jag anpassar bara tafsen till flugstorleken.

Jag gillar de färdiga tafsarna och tycker inte de heller är särskilt dyra, räcker länge också för mig.

Ja, det stämmer. Du anpassar tafs spetsen efter flug storleken. Och i viss mån efter fisken också.

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    173 visningar