sträcka ut ny fluglina innan användning?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sträcka ut ny fluglina innan användning?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sträcka ut ny fluglina innan användning?!

hej kom och hjälp mig!!
    jag läste antingen här (har sökt här/googlat) eller på någon återförsäljares hemsida att det var jätte viktigt att spänna/töja en helt ny lina innan man börjar använda den..? nu kan jag inte hitta var jag läste det och har blivit helt besatt av tanken! minns inte heller om det gällde backingen, shootingline eller sh... höhö, famlar i blindo!
    har ni några tankar kring detta? känner ni igen det jag beskriver och rent av känner till var jag har läst det?

Be någon hålla i linan samtidigt som du backar tills hela fluglinan är ute. Sen håller ni i varsin ände och sträcker på den lite lagom hårt så kommer du se skillnaden.
    Jag "provade" att hoppa över detta och linan la sig som ringar på marken och trasslade sig lättare.

Tror även du kan lägga den i lite ljummet vatten i en hink så ska den tappa minnet lite. Någon som provat kanske kan fylla i?

Kommentera

Som Asys föreslår. Ha någon som håller i där flug linan möter backingen. Sträck och töj litet från andra änden under ca. 1 minut det brukar vara den enklaste lösningen på detta problem. Men tror säkert att för behandla linan i ljummet vatten innan den först nämnda metoden inte är så dumt heller.

En enkel men effektiv lång tids förvaring för linan är en ca. 50 cm lång plank bit eller längre, med en bit rund stav i varje ände och en ögla i kort änden så att du kan hänga upp vindan på en spik. Linda bara upp flug linan runt pinnarna. Du behöver inte koppla loss backingen.

Mata bara ut litet backing från rullen och stoppa ned rullen i en påse och häng den bredvid lin vindan. Se till att hänga linan mörkt. Allt plast och nylon material är känsligt för lång tids exponering av UV ljus.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-13, 13:26.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Detta är helt nytt för mig kan jag säga. Jag har aldrig behövt göra det ni beskriver och peppar peppar, hoppas jag inte behöver det heller.

Jag förstår att det bör ta bort att linan kan bli tvinnad. Jag har ett roligt förslag annars. Min tjej skakar på huvet varje gång jag börjar. Min hall leder till vardagsrummet, som i sin tur leder till köker och som i sin tur leder in i hallen igen. Då har vi gått i en ring om ni förstår?

Ta ut linan ur förpackningen och lägg ut den genom att snurra upp linan som om den vore på en spole, detta förhindrar att linan tvinnar sig. Sen är det bara att följa linan och samtidigt rulla upp den på rullen.

Det lät besvärligt att man ska gå ut och "sträcka linan" med hjälp av någon.

Men! Alla sätt är bra - utom dom dåliga - och dom lär man sig utav.
        sigpic

Kommentera

Vilken tur att jag såg denna tråd och blev påmind.
          Har nyligen köpt ny lina. Så nu fick min sambo ställa upp och hålla i ena änden och jag i den andra.

Kommentera

De viktigaste åtgärderna för att undvika spiral eller tvinn är ju att:

1. Se till att man spolar på linan på rullen genom att använda fingrarna som "lin förare" med ett lätt tryck. Då är det liten risk för tvinn.

2. Att inte slarva med att ta av linan från rullen när man vet om att linan kommer att förbli oanvänd på ett bra tag. Och antingen linda upp den på den där hem bryggda lin vindan jag snackade om tidigare. Eller i stora slingor på en spik eller krok. Samt binda några snör stumpar om slingorna.

Men som sagt. Alla sätt är bra utom de dåliga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              De viktigaste åtgärderna för att undvika spiral eller tvinn är ju att:

1. Se till att man spolar på linan på rullen genom att använda fingrarna som "lin förare" med ett lätt tryck. Då är det liten risk för tvinn.

2. Att inte slarva med att ta av linan från rullen när man vet om att linan kommer att förbli oanvänd på ett bra tag. Och antingen linda upp den på den där hem bryggda lin vindan jag snackade om tidigare. Eller i stora slingor på en spik eller krok. Samt binda några snör stumpar om slingorna.

Men som sagt. Alla sätt är bra utom de dåliga.
              Jag är expert på att slarva med att ta av linan från rullen när jag inte ska använda grejerna på ett tag, typ över vintern.

Kommentera

Jag körde det racet jag med tills för några år sedan, då jag tröttnade på att ha en spiral sladd på rullen varje gång när jag skulle börja använda linan igen på våren.

Men innan dess så hette det: - Jag ska nog ta och fixa linorna....snart. Den föresatsen blev en följetång under hela vintern utan resultat.

Kommentera

Hade ingen aning om detta och mina har varit på rullen sen i somras och då fiskade jag endast med en av dem 2 gånger. Får se till att komma ut mycket nu och sen till vintern fixa det.
                  Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                  Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Ett annat tips förutom de som jock har kommit med är att hänga upp linorna på en galge. För att hela ekipaget inte ska trassla så rekommenderar jag sånna metallsaker som håller brödpåsar slutna (sånna vita i plast med två tunna metalltrådar i). Kom ihåg att märka linorna med en liten pappersbit.

Men alltså, det där med sträckningen. Är det något som förbättrar egenskaperna på linan eller?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    191 visningar