Klass 5 eller klass 6? Guideline Kispiox - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass 5 eller klass 6? Guideline Kispiox

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass 5 eller klass 6? Guideline Kispiox

Hej!
    Tänkte testa på det här med flugfiske och tänkte inhandla Guideline Kispiox-setet. Jag kommer nästan enbart fiska i tjärnar och sjöar skulle jag tro, alltså inget rinnande vatten och undrar då vilken av dom här klasserna som funkar bäst?

Tack på förhand!

Klass 5

Kommentera

Jag rekommenderar att du väljer klass 6 på settet!
      Om du är ovan kastare/nybörjare så blir de lättare att lära sig handskas med en "tyngre" klass då man lättare känner linans tyngd i vändningarna och på så sätt lär sig kasta på ett bättre o säkrare sätt.
      Plus att klass 6 inte är lika vindkänsligt när de blåser på litegrann.

Nuförtiden så är de inte så jättestor skillnad på 5 & 6, men klass 6 är en allround-klass för allt vanligt fiske såsom regnbågs & öringfisket i sjöar och tjärnar samt harr & rödingfisket på fjället.

Kör hårt och ut o ta dem nu vår

Kommentera

Ja det lutar lite åt en klass 6, men samtidigt säger vissa att det räcker med ett klass 5, och skönare känsla att få fisk på? Är det väldigt krångligt när det blåser med ett klass 5?

Kommer ju som sagt mest fiska i tjärnar, är det viktigt att komma ut en bit i vattnet då?

Såg även att Jock Scott rekommenderade ett Strömsländan XP i en annan tråd, vilken skulle ni välja mellan de här två seten? Även kollat på Vision Attack, om det kan vara nåt?

http://www.wittlock.se/sv/specialerb...guideline.html

http://www.sporting.se/item.php?pid=6520
        Senast ändrad av fasse; 2012-03-13, 03:09.

Kommentera

Ett klass 6 är lite mer allround än en 5a, du kastar lättare sjunklinor eller olika klumpar med en 6a till exempel. Och om du använder poly-tafsar typ snabbsjunkade osv lyftar man lättare o handskas med en 6a.
          Även tyngre flugor, stremers med cone-heads o guldskallar är behagligare att kasta o fiska med 6an är 5an.

Och du får för dig att testa på Havsöringsfiseket längs kusterna så är klass 6an att föredra då de som regel blåser och ibland använder man lite tyngre flugor också.

Att man skullle tappa känsla när man drillar fisk på ett klass 6 spö är lite överdrivet tycker ja...

Kommentera

Okej, det blir nog ett klass 6, tack för alla svar!

Men vilka set rekommenderar ni i 2000 kr klassen? Har kikat på Kispiox, Strömsländan, och ett ACT4-set, Vision Attack hittar jag ingenstans.... Vet ni några andra?

Kommentera

Hej ! Act 4. ( i klass 5 i mitt tycke ). Eller klass 6 då? Är nog det kit som klart ger dig mest för pengarna inom den budgeten.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-13, 20:06.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                Ja det lutar lite åt en klass 6, men samtidigt säger vissa att det räcker med ett klass 5, och skönare känsla att få fisk på? Är det väldigt krångligt när det blåser med ett klass 5?

Kommer ju som sagt mest fiska i tjärnar, är det viktigt att komma ut en bit i vattnet då?

Såg även att Jock Scott rekommenderade ett Strömsländan XP i en annan tråd, vilken skulle ni välja mellan de här två seten? Även kollat på Vision Attack, om det kan vara nåt?

http://www.wittlock.se/sv/specialerb...guideline.html

http://www.sporting.se/item.php?pid=6520
                Bara för att svara på denna fråga.

Strömsländan. Men ACT 4 får fortfarande gälla som det mest pris värda kitet. Och det är lättare att hitta reserv spolar till Guideline Reelmaster rullen desutom.

Vision Attack, är som Kispiox ungefär. Ett bra budget kit.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-13, 20:25.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det får bli ett ACT4! Synd att man inte fick med någon spötub bara.. En sista fråga bara, vad för tafs ska jag köpa till det här spöt i klass 6? (Eller klass 5 om jag nu skulle ångra mig.)

Kommentera

Bra val. Mycket spö för pengarna. Kör själv en 5:a och tycker det fungerar riktigt bra även på fjället under lite blåsigare förhållanden. Men som sagt en smaksak om man ska köra en 5:a eller 6:a.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar