Guideline Exceed... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline Exceed...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta det spö som har den bästa pris lappen? Både LXPe och Exceed är fina pinnar.
    Tänk bara på att LXPe RS II 6:an egentligen är klassad 7.20 uppmätt klassning. Så en WF 8:a lina är nog melodin.

Vet inte om Exceed är underklassat ockå? Skulle inte bli förvånad dock.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Vet inte om Exceed är underklassat ockå? Skulle inte bli förvånad dock.
      Enligt Guidelines hemsida så skall Exceed 906 ha en klumpvikt på 13-15g och min klass 6 4Cast lina har en klumpvikt på 14g så det borde vara kanon.
      Det kändes även kanon när jag provkastade med just den linan.
      Det får helt enkelt bli ett Exceed!

Kommentera

Blir nog alla tiders det. Grattis till nya pinnen! Får man ju säga då.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Till förra säsongen så köpte jag ett LPXe Switch 7-8 på 11 fot. Det var alldeles för tungt för mig, så det spöt kommer jag inte att använda i år. Så jag gick in på Guidelines monter på mässan med kommentaren att Switchen var alldeles för tung för mig, men att jag skarpt gillade de fariopinnar som jag viftar med. Samt att det i första hand kommer att användas efter större öring i strömmande vatten.

Förslaget blev en 7:a Exceed, 9,6 och det var riktigt skönt på kastbanan. Så det blir med stor sannolikhet ett sånt även för mig. Med tanke på priset så blir man nästan lite misstänksam, det är ju inte direkt dyrt!!! ;-)

Kommentera

Swichspön är ju lite speciella, det är ju delvis ett tvåhandsspö.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
              Till förra säsongen så köpte jag ett LPXe Switch 7-8 på 11 fot. Det var alldeles för tungt för mig, så det spöt kommer jag inte att använda i år.
              Hur mycket väger det spöet? Har inte hittat uppgifter om det någonstans, mer än att det är lätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Hur mycket väger det spöet? Har inte hittat uppgifter om det någonstans, mer än att det är lätt
                11 fot blir tungt även om det ät lätt i gram. Jag har inte riktigt förstått vitsen med switchspön, enda anledningen att ha dom är att fiska harr/öring i en liten å där man inte kan göra bakkast. Men då brukar ju rollkast eller underhandskast fungera. Men om någon vet vad dom är till för får ni gärna berätta.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  11 fot blir tungt även om det ät lätt i gram. Jag har inte riktigt förstått vitsen med switchspön, enda anledningen att ha dom är att fiska harr/öring i en liten å där man inte kan göra bakkast. Men då brukar ju rollkast eller underhandskast fungera. Men om någon vet vad dom är till för får ni gärna berätta.
                  Så här efteråt... Ingen aning! Trodde att jag skulle kunna kasta normalt med det, för att när jag börjar bli trött ändra rörelse och gå över till tvåhandskast. Fungerade inte alls för mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Har deras katalog någonstans på landet, skall se om jag hittar den så meddelar jag i tråden. Men det är som Guideline säger inte bara vikten i gram. Hävstångseffekten på en 11 fotare hjälper tilll ganska bra också!

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                      Har själv en 11 fots 8/9 ( flextec powertec ), som jag har till gäddfisket. Väger 148 gram. Funkar ganska bra som enhands, men inget man står och kastar med en hel dag. Om man däremot använder det som ett kort tvåhands, så är det kanon till de tunga linorna/flugorna. Blir ett j-kla klipp, utan någon större ansträngning

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      177 visningar