Kustfiske med flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske med flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske med flugspö

Hallå flugdängare!! Behöver tips om flugfiske på kusten efter HÖ. Ska iväg nästa helg och dra på vadarna,har mest kört spinn men tänkte ge flugspöt en lite seriösare chans. Har ett fjällsländan LX 7/8 med wf 8 flytlina och en 9 fots taperad nylontafs som är 0.30 längst ut. Funkar det?? Ska jag ha wf eller dt eller kanske klumplina, såg nånstans att det va bättre med intermediate på kusten? Och tafsen, är den okey eller ska det va nånting annat.. spetsen, är det helt enkelt änden på tafsen och ska jag knyta flugan där eller förlänga ytterligare något?? Många frågor,vore tacksam för svar

Hej! Ett 7/8 spö till HÖ är ju helt perfekt.

0.25 till 0.30 tafs spets brukar vara lagom.

En WF lina funkar alldeles utmärkt....Även om du borde köpa en intermediate eftersom denna inte rider på våg topparna som en flyt gör. Du får bättre kontakt med flugan med en intermediate helt enkelt. Dan Tackel har en sådan som är helt o.k. för 125:-

( Den lina du fick med spöt om du köpte Sländan kit? Är en WF. )

I ditt fall ska du välja en WF 8 Intermediate.

Men en flyt lina funkar iof hyfsat den med.

Flugor så här års:

Svart Wooly Bugger storlek 8 och 10. Imiterar Borstmasken som leker nu eller snart iaf. Den står högt på HÖ's mat sedel då.

Zonkers i svart = Tobis imitation.

Baitfish. Gärna den blå /vita varianten.

Olika räk imitationer. Patte Grisen i Rosa t.ex.

Färg glada flugor typ Mickey Finn t.ex.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-02, 07:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar för tipsen Jock!! Får nog ta och inhandla en intermediate, tänkte försöka spräcka nollan på flugfiskad Hö.! Tagit en del regnbåge på en 5/6:a, men nu e de på alvar..Kraftig vind och vågor, lite annat än mysfluga i vindskyddad inplanterad pöl !!

Kommentera

Varsågod.

Jo, det gäller ju att ha "litet mer hår på bröstet " när man fiskar på kusten så att säga. Det är ganska sällan spegel blankt hav, sol och gött när man ska fiska där.

Kommentera

Intermediate+ lite annat godis beställt hos Dan tackel Han var för övrigt väldigt trevlig och hjälpsam med både tips och lovad leverans senast onsd...blir bra inför kalkstenssafarit på torsdag ;D

Kommentera

Ja, han är väldigt trevlig och service minded den killen.

Egentligen är det fantastiskt att han kan sälja dessa 2:a sorterings linor för endast 125:- Må vara att linorna kan vara 1 eller 2 m kortare i spetsen eller skjut linan än normalt. Eller ha små färg fel. Men de linor jag köpt av honom har funkat som klockan i ett antal säsonger.

Skitfiske på dig på när det bär av ner till kusten!

Kommentera

Ja då sitter linan på plats, bara att invänta torsdan...Verkar tyvär bli jävligt blåsigt, ja ja annars får det väl bli spinn som vanligt!!

Kommentera

Ja, vädret ser inte lovande ut de närmsta 2 dagarna iaf. Trist! Men å andra sidan har väderleks rapporten inte alltid rätt.

Kommentera

Tjena! Jag knycker tråden med ett par frågor i samma ämne. Ska ut till kusten i morgon söndag och försöka mig på fluga efter havsöring för första gången. Sitter på samma spöklass, Scierra 7/8 med WF 8 flytlina samt 0,34 11' tafs men har också en WF 9 intermediate lina. Funderar på om jag ska köra med 8 flytlinan eller en överklassad 9 intermediate? Det ska blåsa rätt rejält och jag har fått tipps att man kan klippa linan någon meter för att klara vinden samt tyngre flugor bättre, någon som har erfarenhet av detta? Funderar i sådant fall på att klippa 9 intermediate linan för att få en en rejäl klump att skuta utan att behöva dra ut mycket lina blåsten. Vad tror ni om det? Eller förstör jag bara en lina för 600 pix i onödan? /Lennart

Kommentera

Du ska nog vara lite försiktig när du kapar linan. Dom första nio metrarna räknas ju inte in i linvikten, tveksam dessutom att den skulle klara vinden bättre med en något kortare spets. En lina med relativt kort klump, typ en gäddlina kanske skulle fungera bättre. Blåser det mycket så gäller det att trycka ihop linbågarna rejält, kräver ett ganska snabbt spö, om du kastar i motvind alltså, sidvind spelar ju ingen större roll. Med en tyngre lina kommer du inte att kunna få spöt att kasta lika snabbt som en lättare lina, hög fart=långa kast.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar