Skickar en länk på mitt favorit mönster. Jag brukar binda dem i pearl och rött eller guld och smaragdgrönt i storlekar mellan 13 och 15 cm. Jag brukar även sätta ditt epoxyögon i största storlek.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddflugor?
Collapse
X
-
har haft lite problem med gagnekullakroken. När man har en liten krok längst fram. Jag har sett mindre gäddor som huggt nära mig och ibland så hugger de bara i fjädrarna och fastnar alltså inte. Men jag tror bara det drabbar mindre gäddor. Men det är ytterst få gånger som det hänt.
Kommentera
-
Bra! Då har jag sammanställt all data och kommit fram till att:
1. En gäddfluga på 14,9cm är den ultimata längden.
2. Och kroken var lite svår att få fram ett exakt värde på, så där blir det nog att det ska vara en krok mellan storlek 4a och 2/0a, märket verkar inte spela någon större roll.
3. Sen skall flugan helst ha ögon eftersom gäddan hugger på ögonen, om inte så ser det fint ut i asken. Men ändå så skall flugan vara enkel eftersom det är enkelt som fungerar.
4. Och om man mot förmodan skulle råka missa att kroka en gädda, så spelar det inte så stor roll för det är bara små fisk ändå.
Så då har man kommit ett litet steg närmare till att bli en bra gäddflugfiskare
Mvh/J.E
Kommentera
-
Jag tror inte du kan få ut de stora flugorna med en sådan klass på spöet. Men du kan göra mindre flugor. Jag har en som är med en gagnekullakrok och sen vit marabou istället för struts. Då blir flugan bara 5cm och den har jag tagit mindre gäddor på.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
247 visningar
0 gillar