okej, tack för hjälpen än en gång! (och snabba svar)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lite frågor ang flugtafsar :)
Collapse
X
-
Tycker Fluor Carbon är dyrt och opålitligt skräp och flät tafs ett försäljnings argument !
Kan någon ge mig ett gott, hållbart argument varför köra med flyt, intermediate och sjunk flät tafs?
Flyt tafs vad då? Fetta en nylon tafs med torrfluge impregnering eller flyt line fett så flyter den lika bra. Dessutom, du måste lik förbaskat ha nylon spets på flät tafsen.
Sjunk tafs? Ta bara litet oparfymerat och ekologiskt disk medel på en bit ludd fri trasa och dra nylon tafsen igenom så sjunker den väl så bra. Skulle en sjunk flät tafs kunna sjunka lika snabbt som en ordinär sjunk lina så hade det kanske varit en viss fördel. Men jag betvivlar att dessa sjunk flät tafsar sjunker märkbart snabbare än nylon dito behandlad med ett par droppar disk medel.
Och för tusan! Om man vill ner snabbt? Skaffa sjunk lina istället då. Tafsen, oavsett typ kan ju bara sjunka ner till tafsens fulla längd ändå = 2.5 till 3.5 m för att vara hanterlig.
Dessutom, inte så smart med fläta om du plötsligt upptäcker att det börja kläcka sländor som tusan och du fiskar med nymf eller streamer och sjunk tafs. Men vill börja fiska torr fluga istället. Då får du inte bara byta fluga utan även tafsen till flyt dito. Hur kul är det på en skala från 1 - 10 frågar jag mig?
Varför jag inte gillar Fluor Carbon, är att den är extremt knut känslig för vilka knutar man använder har jag tagit reda på. Jag min vana trogen när jag testade Froghairs F.C. , så körde jag med Klinch knuten från tafs till fluga. En knut som jag har haft få problem med på nylon tafs. Utom då jag slarvat med knuten ska tilläggas.
Och klinch knuten kan tämligen lätt kan knytas till flugan även i risigt ljus dessutom. Eller av 1 st stressad flug fiskare lol.
Och jag har inte den minsta lust att hålla på att fäppla med diverse knepiga knutar enbart för att ha det tvivelaktiga nöjet att fiska med F.C. tafs spets.
Vad hände i Björkadammen en mycket varm juni dag i år?
Jo, jag förlorade 4 fiskar den dagen p.ga av Froghair F.C. eländet. För dels så vägrar jag att tro att jag "lyckats" knyta 4 dåliga knutar i rad?!
Och dels, var där ingen skvallrande "knorr" på tafs änden, som det brukar vara när knuten glidit upp. Nix! Här såg det ut som om någon tagit en nagel tång och knipsat tafsen alldeles ovanför knuten....alla gångerna. Gissa om jag var skit sur när jag åkte hem fisk lös, svettig och kände mig fett blåst på tafs materialet a' 130:- för 30 m!
Gissa om den Froghair rullen gick i retur dagen efter? Har senare hört att det bara är ett fåtal märken av F.C. som går att lita på. Froghair, var inte med på listan ska jag säga.
Nä, tacka vet jag nylon!!! Stroft, rekommenderar jag gärna som tafs material.
Sedan, kan F.C. och flät tafs förespråkarna kalla mig gammal dinosaurie med utdaterade ideer bäst de villSenast ändrad av Jock Scott; 2010-08-04, 08:34.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
241 visningar
0 gillar