kallt.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kallt..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kallt..

hej, fy fan va kallt de är att simma i 4-5 grader varmt vatten..

ja å kompisarna var ute nu i söndags å skulle flugfiska lite i klubbvattnet.. å jag bestämnde mig för att vada lite längre än va man brukar göra vid just detta ställe. sagt å gjort, när ja kom ut en bit till så försvann berget under mig å jag sjönk som en fiskare i vadare.. ÅÅÅÅ JÄVLAR va kallt de va, ca 15m in till land. så ja försökte ta det lugnt å sansat. men ja orkade inte gå, så ja började simma.. när ja väl kom in i land så kom kompisen i en jävla fart.. sen va det en snabb spring tur till bilen (15min) å börja klä av mig å hoppa runt som en liten jävel.. å sätta på sig nya kläder å tända elden..

kan bara säga såhär de va helt sjukt va kallt det blev fort å va tungt med allt vatten. det ja lärde mig av detta va: ha en vadar stav! å extra kläder! å helst en annan fiske tok i närheten..

å priset av detta blev att ja nu sitter hemma med lugninflamation och feber, å e förbanad på mig själv för att ja missar dom sista flug dagarna för i år.. plus att mobilen gick paj å min snygga klocka.. å snuset blev förstört..

e det nån annan som har samma erfarenhet?
    lr som kan komma med lite olika tips om olyckan e framme..

Hej på er...
    Senast ändrad av fiske tokig; 2009-11-16, 19:35.

Att inte vada alls i sjöar
    Senast ändrad av Skruttapan; 2009-11-16, 20:20. Anledning:

Kommentera

äh så kan du ju inte säga.. men en sak e säker, om ni ser en kille i vattnet som rör sig som en 90-åring så kan de vara den nu mycket försiktigare mattias..

Kommentera

Hahahaha!!
        http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Ett bra vadarbälte kan ju vara att föredra, dra åt utav bara h.....e men glöm inte slåppa ut luften, för då kan man hamna uppochner, inte roligt

Hade' och krya på dig
          Endast döda fiskar flyter med strömen!

Kommentera

Men hade du ingen vadar stav att känna dig för med då?

Och som sagt, ett vadar bälte är praktiskt taget ett måste. Inte dumt att ha en riktigt vass kniv sittandes i vadar byx hängslet så du kan sprätta upp brallorna om det går riktigt åt h-vete.

Mitt vadar bälte, räddade mig troligen en höst dag i Älvkarleby. Stod på en grundklack i älven utvadad till midjan. Ungefär 25-30m från land.

Nu är det så att fiske vakten ska tuta varnings signaler ca 10 minuter innan kraftverket öppnar damm luckorna. Men den här tomten till vakt just vid detta tillfälle glömde det tills det var bara några få sekunder kvar innan luckorna öppnades. Man får ju också hoppas på att någon på fiske kontoret hade varit klok nog att ha synkat klockan med kraftverkets iaf?

Det tragikomiska i det hela var att vakt kräket talade om detta när man köpte kortet. Iof, detta kände jag redan till då jag hade fiskat där några gånger innan.

Så när signalen gick så trodde de flesta inklusive underteknad att man hade gott om tid att ta sig iland. Jag hann väl några meter innan jag spolades med och fick en ofrivillig simtur på 150m ca. innan jag kunde ta mig självt iland längre ner. Fly förbannad och omskakad. Hade jag inte haft bältet då. Då hade nog ålarna och HÖ haft mig som smörgås bord respektive stånd plats.

10 man hade det tveksamma nöjet att få leka fors ränning. Inga drunknings olyckor hände konstigt nog. Jag klarade mitt spö som tur var. Men en kille förlorade ett 2 hands splitcane spö för ca 7000:- ( det var 1985) när han spolades iväg.

Gissa om den fiske vakten var nära att bli lynchad sedan!?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-11, 13:50.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
            1 svar
            338 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Okoun
            av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            134 visningar