Allroundflugornas tio i topp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allroundflugornas tio i topp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allroundflugornas tio i topp?

Hej

Jag är ny i flugfiskebranschen och detta är mitt första inlägg! Faktum är att jag fick ett flugfiskespö och rulle av en kompis i fyrtioårspresent och igår knöt jag mina första flugor under hans överinseende. Det blev en superpuppa och en... ja, jag minns inte. Hur som helst känns det i nuläget inte aktuellt att köpa flugbindningsutrustning utan jag kommer att köpa flugor. Jag fick samtidigt Bengt Östes lilla bok från 1980-talet där han talar om flugornas Tio i topp, en svensk motsvarighet till amerikanernas Deadly Dozen. Det jag skulle vilja veta är om hans Tio i topp fortfarande gäller. Jag kanske bör tillägga att de platser jag kan räkna med att fiska i är Put and take vatten i Uppland och Södermanland, Vindelnälven och i fjällen.

Bengt Östes tio i topp

- Grey Fox
    - Blue Dun
    - Black Gnat
    - Rackelhanen
    - Montana Nymph
    - Gold Ribbed Hare's Ear (haröra?)
    - Wolly Worm
    - Pheasant's Tail
    - Black Buzzer
    - Muddler Minnow

Hur aktuella är dessa?

Andra allroundflugor som jag hittade här på forumet är:

- Europatolvan
    - Klinkhammer
    - Superpuppa
    - Red Wulff
    - Wickhams Fancy
    - Greenwells Glory
    - Adams Parachute

Samt Linus Nilssons egen tio i topp som jag helt fräckt koierar in:

1: Streaking caddies, Imiterar en nattslända. Den är hållbar flyter bra och längde dvs den tappar inte flytförmågan lika lätt som en hackeltorrfluga. Den kan vara bra att ha i olika storlekar. Du bör ha några rikigt stora bunda på en curved nymph strl 8 för att imitera den största av våra nattsländor dvs Hypnea Grandis "tror att den heter så" Men i norra Sverige finns det nattsländor av mindre storlek så strl 14 är inte fel ifall fisken är känslig.

2: Harörenymfen, Binds med guldskalle en fluga som funkar otroligt bra på olika arter. Samma här bind anågra riktigt stora dvs streamer krok strl 8 till våtfluga strl 14 så täcker du dom flesta tillfällena.

3: Orange Marabou muddler, En fluga som en kompis till mig alltid tjatar om. Men detta är en storfisk fluga när det gäller harr öring och rengbåge. På något sätt så känns den som fisksökar flugan.

4: Klinkhammer, detta hör till en av mina favoriter den syns bra i strömmande vatten och fiskar bra. Strl 10 - 14 är dom som har varit mest användbara för mig.

5: Zonker, bra fluga bör storöringen samt regnbåge kan förtyngas på olika sätt, för att uppnå önskvärd presentation.

6: Wolly bugger, enkel fluga funkar bra på öring och regnbåge. Samma här som med zonker kan förtyngas på olika sätt för att uppnå önskvärd presentation

7: Royal wulff, en fluga som jag alltid gillat skarp speciellt när det gäller fiske efter harr och öring. Jag binder den själv gärna på strl 12-14 och fiskar med den i strida strömmar där du annars aldrig skulle slänga ut en torrfluga.

8: Nattslände puppa, sjunkande antingen förtyngd med guldskalle eller blytråd fiskas med trappstegs metoden.

9: Flickslände nymf, regnbågarna kan stundvis vara helt tokiga i slimmade oliva flugor som fiskas nära vegitationen.

10: ismo puppan. När SG hade fiskat 5veckor i streck i Rajamaa så sa han följande. Om man inte får fisk på ismopuppan så får man ingen fisk alls. Kanske inte riktigt så bra emn en otrolig fluga i balsa som håller länge och kan ge otroligt fiske.

Om jag skulle sätta ihop en flugask för allt fiske i ovan nämnda områden, vilka skulle jag behöva? Hur många av varje fluga behöver jag för att klara av säg, 5-7 dagars fiske? Vilka krokstorlekar är lämpliga? Behöver jag ha flera olika krokstorlekar av varje fluga?

Frågor, frågor, frågor ...

/Uffe

Hej!

Östes kollektion håller bra än. Den enda flugan där jag inte är bekant med är Grey fox. Men antar att det är en variant på Grey Wulff.

"Golden Ribbed Hares ear är som du misstänkte "Harörat".

Black Gnat i storlekar från 10 t.om. 18 imiterar varenda svart flygande kuse du kan tänka dig. Mycket andvändbar.

Blue dun, imiterar Åsländor. Finns som nymf också, och i en mörkare variant som heter Iron Blue Dun.

Wooly Worm är en av mina personliga favoriter för bågen. Men har fått Öring och Harr på den med i mindre storlekar = Streamer krok 10 och 12.

Tänk bara på att binda in hacklet med den konkava delen av fjädern vänd mot kroköglan. På det sättet, får du framåtriktade borst som pulserar mer när du fiskar hem flugan. Gul eller äpplegrön chenille med svart alternativt grått hackle tycker jag är bäst.

Peasant tail nymf är en bra allaround nymf. Precis som Harörat om man har den i storlekar från 12 - 18.

Montana nymfen i traditionellt svart med gult bröst eller med rött dito är en killer, främst för Regnbågen på 6, 8, 10 streamer krok. Men jag har tagit rätt stora havsöringar i norge på den i storlek 8 och 10 dubbel öring krok. Tror den skulle kunna fungera fint för Harr, Röding och Öring på enkel krok 10 och mindre.

Har sett den i "Guld skalle" variant också.

Rakelhannen är ju en bra nattsllände imitation. Men föredrar självt Goddards sedge som flyter bättre tack vare hjorthårs kroppen ala' Muddler.

Muddler Minnow? Kan vara väldigt giftig ibland. Imiterar småfisk och i mindre storlekar kan den tas för en nattslända eller t.om en gräshoppa. Främst Regnbågs och Öring fluga.

E12:an, är ju den mest kända nattslände imitationen. Men det finns bättre numer som Streaking Caddis och Goddards Sedge + balsa kroppade nattsländor.

Super puppan, finns i många färger och kan fiskas både som torrfluga och halvdränkt som nymf i ytfilmen. Standard storlek = 12.

Jag tycker den svart /gröna är bäst. Men det är ju jag det lol.

Klinkenhamer, är en grym imitation av allsköns kläckande sländor....Beroende på färg och storlek?

Red Wulff, är en av flugorna i Wulff serien där Grey Wulff, är nog den mest kända.

Wickhams Fancy
    Greenwells Glory, Är gamla trotjänare, som mest är populära som våtflugor nu för tiden.

Glöm för all del inte gamla hederliga Red Tag som i olika storlekar! Den funkar stundtals väldigt bra som både torr och våtfluga.

Adams parashute. Är en variant på den vanliga Adams, fast med horisontal bundet (parashute ) hackle istället. Adams, i olika storlekar och färg kan imitera en hel del olika dagsländor. Mörkt brun och storlek 10 - 12 = Rocken t.ex.

Jag vill slå ett slag för de s.k. "Spider flugorna" också. Nu, ska man inte tro att denna fluga ska imitera en spindel som drattat på ändan i vattnet inte. Den imiterar egentligen små lung snäckor som simmar / svävar fram i vattnet. Kan också tas för en nymf av något slag fiskad i ytan. Storlekarna 10, 12, 14 är bra.

Fiskas MYCKET sakta med tändsticks långa, mjuka ryck 4-5 st i följd med en ca 10 sekunders paus emellan.

Black and Peackock Spider, är väl den mest kända "spindeln". Men jag kör också en hel svart variant med litet silver precis i början av krok böjen. Har haft en del smått fantastiska fisken med den flugan.

Jag binder aldrig mindre än 5 flugor av varje sort och storlek. Jag vill inte stå där med skägget i brevlådan, bara för att jag har varit oförsiktig /optimistisk nog att bara ta med mig 2-3 st av en gångbar fluga. Speciell under längre turer, långt från bindgrejorna.

Ska du fiska Harr och Öring nu? Ja, då skulle jag ha med :

Svarta, bruna och grå torrisar i storlekar fråm 10 och ner till 18 iaf. Och dito nymfer.

Sedan skulle jag nog dumpa Muddlern, Greenwells glory, Wichams Fancy. Och ersätta dem med torr myra 12 och 14 och torr geting storlek 10 - 12. Den enda Wulff flugan jag skulle ha med är Grey Wulff som "chock torr fluga" Dvs i stora storlekar typ 8 och 10. Sådana "Air bus" torrisar kan ibland få igång trög fisk.

Iof, kan Muddlern tänkas vara bra som fisk imitation för större Öring på streamerkrok 6 och 8.

Resten, skulle jag nog försöka ha med och i många olika storlekar.

Mina 10 i topp Torrisar (ingen ranking dock):

1. Goddards Sedge

2. Svarta torrflugor i många olika sorlekar.

3. Grå dito

4. Bruna dito

5. Gröna dito

6. Flickslända

7. Klinkenhamer. Ja, den är ju ett slags torrfluge / puppa hybrid.

8. Geting (på hösten)

9. Myror

10. Spent wing flugor. (Imiterar sländor som dött efter äggläggning / svärmning. Eller som helt enkelt frusit ihjäl )

Nymfer:

1. Klinkenhamer

2. Superpuppa

3. Nattslände puppa: olivkroppad med brun rygg och bröst bunden på klinkenhamer krok storlek 10 och 12

4. Montana nymfen.

5. Harörat.

6. Grågås nymfen.

7. Husmask.

8. Trollsländenymf

9. Peasant tail nymf

10. Black and gold nymf. Dvs. en enkel nymf av svart garn ribbad med tunn guld tråd och några få strån av svart tupphackle.

Streamers:

1. Booby

2. Wooly Worm.

3. Wooly Bugger.

4. Zonker.

5. The Vampire Lestat = Eget mönster. Kort röd marabou stjärt, svart cigarr formad kropp med en spiral av oval guld tinsel ) Svart hackle bundet som "krage". Längden på hacklet = till halva kroppens längd och lätt bakåt svept. 2-3 varv rött hackle framför det svarta bundet i samma stil.

6. Mickey Finn. Bra vår streamer.

7. Muddler. Både traditionell och med marabou vinge.

8. Fisk imitation "No Name" tvär klippt grå stjärt, silver kropp och brun vinge.

7. Dog nobbler.

8. Röd / vit Sara

9. Jersey herd.

10. Grey Ghost.

Andra favorit flugor: Spiders, bärfisar, dykare och andra baggar, myror, harkrank.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-26, 08:19.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En intressant iakttagelse är getingen som det tjatas om att det är en höstfluga. Personligen tycker jag inget är mer fel än det. Getingar och bin blir sega om hösten och dimper ner i sjöarna, helt korrekt.
      Men en geting är en fantastisk munsbit året om, var som helst och hela tiden.
      Några av mina bästa harrfisken har varit på geting, i Juli, ovan trädgränsen och där finns inga getingar.
      Tidiga vårar i regnbågssjön, en gära för tung geting som långsamt får dala genom vattnet.
      Göres dessa i lite olika storleka från små till stora imiterar dem alla möjliga steklar och är på så vis än mer allround.
      Altså, ge mig tre flugor och jag väljer, Geting, Myra och en svart Zonker.
      aldrig beroende på vad som kläcker när var och hur.
      (men självklart har jag med mig några till, men dessa flugor är och förblir viktigast över en dragen kam)

I övrigt, guldskallade och utan guldskallar, olika fäger och storlekar av superpuppor.
      streaking caddi, så roliga att fiska med, om än, balsa och foam varianter är bättre och håller mycket längre.

Fan vad flugfiskesugen jag blev, jag mejlar mig själv till fjällen omgående
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ja, ibland önskar man att det fanns en transport stråle typ Star Trek lol.

Då hade jag strålat mig till fjälls jag med. Tjuonajokk t.ex. Och också till min kära lax älv Etne i Norge muy pronto!!!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-26, 18:52.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        144 visningar