Fiska med tuber - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med tuber

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska med tuber

Jag har flugfiskat ett bra tag nu men aldrig provat på att fiska med tubflugor. Har hört att de har en fin gång i vattnet och funkar bra på grov öring i vindelälven.

Jag tänkte att det här är det bästa stället att fråga på då det finns massvis med kunskap. Här kommer frågan, hur använder man sig utav tubflugor, vilken lina/tafs?
    Hur fäster man dem? Och jag antar att man fiskar med trekrok?

Tacksam för svar!

Jag fiskar med tubflugor efter öring i Vindelälven... De flesta som fiskar kring Ammarnäs/Kraddsele efter vandringsöringen kör tubflugor.
    Jag har ett #8 enhandsspö, men många kör även lätta tvåhands klass 7-8-9 däromkring.
    Tuberna vi kör är mellan 6cm--->12cm.

Man trär helt enkelt upp tuben på tafsen (0.35-0.40mm fluocarbon) och knyter på en krok. Man kan ha enkel, dubbel eller trekrok, det är vad man själv väljer...
    Jag kör dubbelkrok från Sawada i storlek #6 eller trippelkrok #6 från guideline, alltså laxkrokar...
    När kroken är knuten på tafsen drar du ned tuben över krokskaftet. Det kan gå ganska tungt, men tuben tänjer sig lite så med kraft får du in kroköglan i tuben.

Ska du fiska tub ska du ha lite grövre spö. Du 'kan' inte dänga en 12cm tubfluga med stor krok på ditt standard harrspö i klass 4 eller 5.

Fisken på bilden (72cm, 3.5kg) tog jag i förrgår på en 6cm svart tubfluga (Guideline/Frödin; Night diver, och en Guideline trekrok #6).
    Fisket i Kraddsele och Ammarnäs är HETT!!! just nu, kommer in rapporter om grov öring varje kväll.

Bifogade filer
    Senast ändrad av Test005; 2009-08-17, 21:54.

Kommentera

Okej! Tack så mycket för infon! Nej jag förstod att man måste köra med lite grövre grejer! Så jag måste nog upp nu innan fredningen och testa det här.

Kommentera

Binder du tubflugorna själv eller köper du färdiga? Jag har precis börjat binda flugor och är riktigt sugen på tubflugor, både att försöka binda och fiska med så klart. Men det är en helt ny värld när man blivit biten av flugbindning, mycket att hålla reda på. Men jag måste prova med tuber oxå det verkar häftigt och det finns riktigt snygga cona heads flugor som jag sett, nästan så man kan sätta in dom i ett tittskåp och bara beundra dom.

Kommentera

Hej!

De billigaste tuberna, är skaft från så kallade Topz, eller bomullspinnar helt enkelt.

Förutom dessa Topz, behöver du litet cyckel, ventil gummin.
          Och en lagom tjock stoppnål som passar i hålet på bommulls pinnen. Stoppnålen, sätter du ju i städet.

Det finns ju ochså speciella "tub chuckar" att köpa, och som du sätter fast mellan käftarna i ditt städ om du ska binda på metall tub sedan. Kostar 90:- på Wittlock.se

Tillbaka till plast tuben. Ta en tändare / tändsticka, och värm ena änden försiktigt, tills en kant bildas. Denna ska vara vid huvudänden och förhindra att bindtråden m.m. glider av tuben.

Tänk på att lämna den sista cm i andra änden av tuben bar. Här, ska du trä på ventil gummit som i sin tur ska hålla fast den lilla 3 kroken och förhindra att tuben åker uppför tafsen när du fiskar.

Du kan ju pröva att binda en "Svarta Satan" på en sådan plast tub t.ex.

Kropp: svart garn med en gles spiral, oval (medium) guld tinsel.
          Kroppen ska vara lätt cigarr formad. Dvs. tjockare på mitten.

Vinge / front hacke: Först gul kalv svans eller annat gult hår, bundet i en ganska gles krage runt om tub skaftet. Sedan, ovanpå det gula håret. En svart, dubbelt så tjock bunt och något längre än det gula håret (ner till slutet av tuben). Svart Ekorr svans t.ex. bundet på samma sätt.

På en sådan Svarta Satan, har jag tagit en 10.1 kg Lax i Mörrum och några fina HÖ i Älvkarleby (Dalälven)
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-21, 13:13.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Wittlock har slut på chuckarna och tar inte in nytt förens i vår här annars finns det att få tag på
            http://flugfiske.ehnstrom.se/material/index.htm en mycket bra sida här är chucken komplett med olika nålar och allt.

Kommentera

Här har du en länkj med bindbeskrivningar klicka på flugorna så får du en matrial och bindbeskrivning

Riktigt kul att binda

Kommentera

Klicka på flugnamnen så får du beskrivning

Kommentera

Ursprungligen postat av MadDog Visa inlägg
                  Binder du tubflugorna själv eller köper du färdiga? Jag har precis börjat binda flugor och är riktigt sugen på tubflugor, både att försöka binda och fiska med så klart. Men det är en helt ny värld när man blivit biten av flugbindning, mycket att hålla reda på. Men jag måste prova med tuber oxå det verkar häftigt och det finns riktigt snygga cona heads flugor som jag sett, nästan så man kan sätta in dom i ett tittskåp och bara beundra dom.
                  Ang. att binda tubflugor......... Du måste avgöra till vilken art du binder (lax, havsöring/öring eller regnbåge) för det är nämligen lite olika strategi för själva modellerna på tuberne och som har sitt ursprung i hur dem olika arterna hugger tuben, eller hur dem attraheras och av vad (eg. deras olika jaktsätt/metod).
                  Det här kan man skriva bok om men jag skall fatta mig kort så du förstår att det är viss skillnad (en generalisering):

Laxen hugger vanligtvis ett byte på tvärs. Strategien är då att binda långa vingar på mycket korta tuber (plast eller metall). Förhållandet är mellan 1:3 till ca 1:4 (3 cm tub skall då ha mellan 9 och 12 cm vinge). Kroken skall INTE fästas i tuben av den enkla anledningen att slippa propellen (vinge runt kroken). P.g.a. det här förhållandet mellan tub/vinge uppnår man den säkraste krokningsegenskaperna i laxfisket.

Öringen är mycket mer benägen at ta bytet bakifrån, lite mer försiktigt, men kan attakera som en lax men oxå då hellst bakifrån: Strategien är då att binda korta vingar på små till stora tuber (plast hellst). Förhållandet är mellan 1:1 till ca 1:1,5 (3 cm tub skall då ha mellan 3 och 4,5 cm vinge). Kroken kan göras fast i tuben men inte någon fördel med det, om man inte använder dubbelkrok som skall vara uppåtvänd för undvikande av bottennapp under vårfisket.

Regnbågen (som oxå är en lax) har alla varianter men lockas gärna till hugg av lite kortare och fetare flugmönster, Tuber som för havsöring men mindre, oxå med mer färg i.

När man snackar om storlekar på tubflugor: storleken på en tubfluga räknas på vingens tot. längd, inte på "tubens" längd.

Tafsens tjocklek avgörs efter hur tung tuben är, och om det är snack om tyngre sjunklinefiske (stora tunga tubflugor: grova tafsar) eller ytfiske (medeltunna tafsar).
                  Senast ändrad av Flodström; 2009-11-02, 22:38.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar