rengöring av fluglina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rengöring av fluglina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rengöring av fluglina?

jag köpte en flugfiskeset i februari och har varit ute o flugat en del. Har hört att man ska rengöra / tvätta fluglinan med nåt medel och sen torka den.

Rengör man linan för att den ska hålla längre och vara mjukare? Kan någon berätta för en nybörjare hur jag ska rengöra fluglinan? En kompis sa att man kan göra det med vanligt diskmedel i en hink med vatten och sen låta torka.

Diskmedel är nog bland det sämsta man kunde ta. Linans plast yta innehåller mjukgöringsämnen för att håller plasten smidig. Diskmedel är gjort för att bryta ner fett. Diskmedel skulle göra att linan åldras oerhört fort och krackelera i förtid.
    Det räcker med ljummet vatten och att du torkar linan med en mjuk trasa. Bäst är att smörja med en av de medel som finns just för den typ av lina du ha. Finns nämligen både för flyt och sjunklinor. Gäller att köpa rätt!

Kommentera

tack!

men hur ofta ska flytlinan rengöras? Räcker det när säsongen är slut, eller typ varje gång man vart ute o fiskat? Jag fiskar kanske 2 dagar i månaden.

Kommentera

Diskmedel kan du använda, men endast vääldigt lite, och bara för att få rent linan om den är väldigt smutsig. Därefter måste du använda rekommenderat smörmedel för att få linan i toppskick igen. Jag smörjer mina linor ungefär varannan gång jag fiskat. Finns väl inte någon direkt regel, men det passar mig bra och linorna håller sig alltid fräscha och fina på så vis. Och sköter man sina linor bra, så sparar man en hel del pengar

Kommentera

tack pojkar för era tips! Ska rengöra min flytlina enligt era instruktioner.

Kommentera

Lyfter tråden.

Tvättade min flytlina idag och hade av någon anledning fått för mig att man kan använda en tvålad trasa. Efter det blev linan som lim, tvättade av tvålen från linan snabbt som fan och smorde in den med linfett men känns fortfarande rätt så klibbig. Är linan förstörd nu tro? Någon som provat samma misstag och lyckts få linan OK igen? Satan vad sur man blir på sig själv!! Splitter ny Cortland!

Kommentera

Hej!

Blev linan klibbig, så kan det bero på att trasan i fråga innehäll små lösa micro fibrer som ihop med tvålen hade denna verkan. Man ska också akta sig för starka tvål sorter.

Lägg den i ljummet vatten över natten. Töm hinken och skölj den noga. Lägg den i ett nytt bad med bara en gnutta grön såpa i ca 1 timme. Lägg på lin medlet efter att linan är torr. Hoppas att det ska funka? Så att du inte har oturen att Cortland, har en plast i ytskiktet som är extremt känsligt för den behandling du gav den?

Ska man använda trasa. Använd en ren linne eller bomulls trasa i så fall.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-17, 22:02.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Leta rätt på Armor all ´s instrumentpanelsrengöringsspray på mekonomen eller nån bensinmack. Då får du en stor flaska till en liten del av priset på guideline, loops med fleras pyttesmå flaskor med linrengöring. Funkar minst lika bra, det är antagligen ungefär samma kemikalier i.

Kommentera

För några år sedan höll jag på mer att trixa med linorna, göra ren, smörja in. Vinterförvara i större lösa slingor etc. De senaste åren har jag inte orkat hålla på och dona så mycket med det och ärligt talat märker jag ingen större skillnad på skick och hållbarhet på grejorna. Dagens linor får inte så lätt linminne och rengöring ökar inte livslängden så värst mycket tycker jag.
                  Ett undantag är dock de linor som jag använder i saltvatten, de rengörs och där tror jag det spelar en viss roll.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar