Flugfiske - rent hopplöst, eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske - rent hopplöst, eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske - rent hopplöst, eller?

Nybörjade såklart med tonvis med frågor i ryggsäcken.

Jag köpte nyligen ett flugfiskeset från Scierra där jag fick en fin flugrulle med spö, lina, backing och tafs. Klass 7 valde jag då flugfiske efter havs är intressant i framtiden. Totalt sätt har jag flygfiskat ungefär fem gånger utan vidare resultat. Jag är dock rätt övertygad om att jag gör fel, väljer fel sjöar, fel tidpunkt, fel lina och fel flugor. Det förstnämnda är nog det mest troliga.

Efter flertalet timmar framför olika flugfiskevideos står jag är i min "nybörjarhet" och försöker plocka en eller fler regnbågar i en "put and take"-sjö som ska innehålla tusentals kilo regnbåge exempelvis. Jag flänger med mitt spö och rulle, och lyckas med tre av kanske tio försök totalt. De sju gånger då jag misslyckas, sätter jag flugan i några grässtrån bakom mig eller slår i vattnet precis innan jag ska "kasta/lägga ut" linan. Det hände mest då jag försökte göra längre kast. Hopplöst!

Under helgens runda möter jag två flugfiskare. Jag frågar om de har fått något, de säger att det är rent hopplöst eftersom fisken inte "vakar". Då hade jag precis förflyttat mig efter tio fruktansvärt dåliga "fastna-i-gräset"-kast. Då jag sett fisken vaka tidigare, har det varit kanonplask men det var knappt något liv alls förens tidigast efter 21.45 då små, små, små fiskar började plocka pyttesmå insekter vid ytan. Större vak sågs, men i mitten av sjön där jag bara kan drömma om att landa med min fluga.

Hjälp mig ut ur dimman, snälla.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=43954 läs

Som dom skrivit, ska du fiska på dagen så leta på det djupaste området i sjön genom att kolla på djupkartor,fråga folk kring sjön eller helt enkelt gissa utifrån geografin kring sjön

Sätt på sjunklina och en ganska kort tafs där du sen knyter en "boobyfly" som du sen kastar ut så långt du kan och däreter väntar tills du tror fluglinan ligger slickad längs botten sen tar du bara hem flugan sakta sakta med korta ryck.

ELLER gör du som jag skulle ha gjort och väntar och väntar och fiskar på natten när alla andra fiskare har gått hem och du är ensamt vid sjön tillsammans med myggen och mörkret

Då kapar du tafsen något och knyter en stor mörk fluga och försöker utskilja om det vakar nån fisk nära land men kom ihåg att ta det försiktigt i mörkret, använder du pannlampa så ska du försöka undvika att lysa ner i vattnet mot sjön då det kan skrämma fisken.

Sen kan regnbågsfisket vara knepigt nu under sommaren.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
      http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=43954 läs

Som dom skrivit, ska du fiska på dagen så leta på det djupaste området i sjön genom att kolla på djupkartor,fråga folk kring sjön eller helt enkelt gissa utifrån geografin kring sjön

Sätt på sjunklina och en ganska kort tafs där du sen knyter en "boobyfly" som du sen kastar ut så långt du kan och däreter väntar tills du tror fluglinan ligger slickad längs botten sen tar du bara hem flugan sakta sakta med korta ryck.

ELLER gör du som jag skulle ha gjort och väntar och väntar och fiskar på natten när alla andra fiskare har gått hem och du är ensamt vid sjön tillsammans med myggen och mörkret

Då kapar du tafsen något och knyter en stor mörk fluga och försöker utskilja om det vakar nån fisk nära land men kom ihåg att ta det försiktigt i mörkret, använder du pannlampa så ska du försöka undvika att lysa ner i vattnet mot sjön då det kan skrämma fisken.

Sen kan regnbågsfisket vara knepigt nu under sommaren.

Lycka till!
      Tack för ditt svar. Jag har redan PM:at dig men antagligen har du fått med allt i din fantastiska artikel som jag läste fler gånger innan jag gick ut på sjön. Dock ska jag erkänna att jag glömde allt när nyfikenheten och nervositeten steg.

Enligt djupkartan ska det djupaste vara i mitten av sjön med vissa undantag. Dit ut kommer jag inte ens i mina drömmar, mina flugor fastnar i vassen/gräset bakom eller som oftast, slår de i vattnet precis sekunden innan jag ska kasta ut linan ordentligt. Som jag skrev, jag behöver säkerligen öva eller så har jag lärt mig själv fel från första början.

Sjunklina - slickad längst botten, OK! Men lär inte flugan med största sannorlikhet fastna i grenar, bottenväxter eller dylikt?

Jag kan inte knyta mina flugor - än! Men det kommer, om jag fortsätter med flugfisket.

Jag stannar mer än gärna kvar efter alla andra har gått hem, det är helt underbart vackert. Bara jag vet HUR jag ska göra, vilket jag långsamt lär mig så att jag inte står där som en totalidiot likt en metare utan metmask på kroken.

Kommentera

Att lära sig flugfiska är en av de få sakerna i den här världen som är svårare än det ser ut. Själva flugkastandet är skitsvårt att få till i början och kan man inte kasta så kan man inte fånga någon fisk. Under den första säsongen fångar de flesta nybörjare knappt någon fisk alls. Att i det här läget betala för dagskort känns jättetråkigt och gör att många slutar. Jag rekommenderar dig att istället direkt köpa ett årskort till närmsta regnbågssjö. På så sätt kan du sticka till sjön och lägga några timmar på att lära dig kasta när andan faller på. Helt utan att bli besviken om du inte får upp någon fisk. Det kommer att ta dig ungefär en sommar att gå från nybörjare till hyfsad flugkastare. Har du tur drar du upp några regnbågar av misstag. Det gjorde jag :-)
        Nu kommer den roliga biten. När du inte behöver lägga allt krut på kasttekniken så får du möjlighet att lära dig själva fiskebiten. Det finns massor med metoder, flugor etc att ta till i varje tänkbar situation och man lär sig alltid något nytt. Förhoppningsvis kan du hålla på i många år utan att känna dig fullärd.

Några praktiska tips: Börja med att fiska med några få standardflugor. Själv tycker jag att flytande getingimitationer och haröronnymfer med guldskalle är det som genom åren gett klart bäst utdelning i regnbågssjöar. Det finns några till som rekommenderas. Du hittar dem snabbt på nätet.
        Köp inte för mycket prylar. Förutom spö, rulle och lina behöver du ett par tafsar, flytmedel, lite flugor och en håv. Fler prylar kommer bara att göra det svårare för dig att lära dig fiska.
        Kom ihåg att fisken finns i vattnet oavsett om den vakar eller inte. Om det inte vakar finns fisken med all sannolikhet på botten. Där skall din fluga också finnas.
        Bästa tiden att fiska regnbåge är vår och höst. På sommaren är de svåra att locka till hugg. Försök tidigt på morgonen.
        Köp inte dyra spön i början. Vänta tills du vet exakt varför du vill byta spö.
        Sjunklina är svårhanterlig. I många fall duger en sjunktafs för att komma tillräckligt djupt.
        Oavsett hur långt du kastar så kommer du alltid att tro att fisken finns en liten bit längre ut :-) Min ringa erfarenhet är dock att detta inte är sant. Endera är fisken mitt i sjön (och där når ingen flugfiskare den) eller så går den hyfsat nära land.

Lycka Till!
        Senast ändrad av dvogonen; 2009-06-22, 22:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg

Jag stannar mer än gärna kvar efter alla andra har gått hem, det är helt underbart vackert. Bara jag vet HUR jag ska göra, vilket jag långsamt lär mig så att jag inte står där som en totalidiot likt en metare utan metmask på kroken.
          Det är den stora fördelen med nattfiske, det är ingen som ser det, så det är lugnt, berätta bara inte för någon....

Men ett tips, om du vill att det ska gå framåt lite fortare, kolla om dom har någon kastkurs eller om du har någon bekant flugfiskare som kan rätta till kasttekniken, det är till en stor hjälp, jag lovar.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Jag ger dej rådet att träna så mycket du kan på land med att försöka att hålla linan i luften, börja med en kort lina och öka längden efterhand. Ett råd till försök inte att ha för mycket lina ute ( det är ett vanligt nybörjarfel, ni ser oss som "gamla" flugfiskare ha mycket lina ute. Men som regel har vi flugfiskat i många år innan vi kunde detta).
            Det finns flera bra instruktionsfilmer hur man kastar med fluga, kolla med Setterns Jakt & Fiske Bokklubb.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Du kommer lära dig. Bara och nöta på.
              Slappna av lite, allt behöver inte gå så fort.

Fortsätter du fiska kommer du få fisk på fluga. Ett tips är att kasta ut flugan och strippa hem den ett par drag och bara låta den ligga på ytan likt ett mete. Regnbågen kommer för eller senare kliva upp och ta den.

Rent generellt, mörka flugor mot kväll och natt, ljusa flugor på morgon och dag.
              Satsa din fisketid på dem heta perioderna, dvs kväll,natt och tidig morgon. Jag är säker på att du kommer få en snart. Vi kommer in i en het period nu i början av juli.

Flugfiske kan många gånga kännas hopplöst, tex en kall kväll vid ån med hård nordanvind och inte ett vak i sikte. Andra gånger kan det vara helt underbart, tex en lugn kväll i en lugnflytande å med vakande vildöring som är helt galen....

Och som jag sa till Eljohan senast vi var ute och flugfiskade gädda/gös. Vi hade inte haft ett hugg på hela natten.
              "Man har ändå lärt sig något nytt inatt, lärt sig kasta lite bättre och så, det är det som är så skönt med flugfiske"
              Senast ändrad av karki; 2009-06-23, 07:59.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Många kloka ord. Tack "dvogonen" för dina lugnande ord. Det känns genast bättre.

Att jag inte ens tänkte på att låta mina flugor sjunka mot botten när jag provfiskade i helgen i fullt solsken och vansinning varmt. Jag borde själv ha förstått att fisken står på botten, precis som gädda m.fl om det är varmt i vattnet. Fisken blir slö och orkar inte bryta ytan för att plocka insekterna.

Ska jag köra med en fluga som lägger sig på ytan och ta hem den långsamt eller ryckligt likt en vattenlöpare, eller ska jag köra med sjunklina alt. sjuktafs och med blyade flugor och "slicka" botten.

Antar att det är olika under kvällen/natt och tidigt på morgonen.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg

Ska jag köra med en fluga som lägger sig på ytan och ta hem den långsamt eller ryckligt likt en vattenlöpare, eller ska jag köra med sjunklina alt. sjuktafs och med blyade flugor och "slicka" botten.

Antar att det är olika under kvällen/natt och tidigt på morgonen.
                  Pröva dig fram! på natten/kvällen kör du flytlina och dagen kör du sjunklina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                    Pröva dig fram! på natten/kvällen kör du flytlina och dagen kör du sjunklina.
                    I will do my very best.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X