Tips? Om färger på flugor och fina flugfiske sträckor i älvkarleby
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips? flugfiske älvkarleby
Collapse
X
-
Oscar, är det havsöring du tänker på så brukar små tuber vara mycket bra.
den jag säkert har tagit 95% av all öring på ser ut som det här ("strömmingen")
Kropp: pearlesent flash-slang med en del strån hängande bak tuben. Vitt hackle och vinge med svat hår underst(mot kroppen), lite grön/pearl flashabou, lite vitt hår, lite mer blått/ljusblått och överst 3-4 strån av grönskimrande hearl (påfågel)
svart huvud eller rött går oxå. Flugans totallängd: ca 5-5,5 cm (utan krok)
Samma fluga kan oxå bindas på lite större enkelkrok, typ laxkrok eller "Low Water" enkelkrok i storlek 1-1/0
Ställen
Rätt ovanför bagarkurvan, bagarkurvan ner mot FLA, och FLA kan vara gångbara ställen på sydsidan
Årvara ner mot Masurkanalen och ovanför fasta fisket (gamla), nedanför fasta fisket, haröarna/Klockar-haren, utloppet av Klarvik, och "kistan" är ställen jag skulle fiskat av på nordsidan.
Vid stor vattenföring oxå i Masurkanalen, bägge sider (om 900m3/s eller mer)
Är vattentemp 7°C eller mer så fiska snabbt, d.v.s. kasta tvärs strömmen och se till att flugan går fort genom vattnet. Det är A och O här i Älvkarle sent på våren.
Dock, flugan måste gå djupt då det är många som fiskar och stör öringen vilket gör att den hällst står djupt. Tyngre sjunklina, typ 3 eller 4 rekommenderas i så fall. Tidigt på morgonen och sent på kvällen kan ett hack lättare lina användas.
Skitt fiskeMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
239 visningar
0 gillar