Man ska hänga upp den på en galge i garderoben så att det blir mörkt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vinterförvaring av fluglina?
Collapse
X
-
Jag fiskar inte fluga själv så det här är endast sånt jag läst och hört.
Börja med att göra ren linan. Ljummet vatten med ett milt diskmedel. Använd en mjuk trasa. Skölj väl med mycket ljummet vatten. Sträck upp linan när den torkar. Vassa spikar kan ge små skador i coatingen.
Kolla upp att linans ändar och nålknutar är förseglade. Om inte, lägg på ett tunt skikt AquaSeal. Alla skador du ser på linan behandlar du på samma sätt.
Smörj in linan med det conditioneringsmedel som följde med linan. Har du inget så köp ett. Medlet gör att coatingen inte krackelerar lika lätt.
Förvara linan på ett svalt mörkt råttfritt ställe. Rulla upp den på något med större diameter än rullen. Försök att undvika att linan tvinnas. En linvinda är här till god hjälp.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jo en linvinda är nog kanon för att snabbt och enkelt få bort linan. Jobbigt om man vill få bort lina+backing.. 200m... det blir mycket virande runt armen hehe
Men jag smörjer bara min med sånt linmedel... och det gör jag ungefär varannan gång jag är ute. Det tar inte lång tid och linan är alltid i topptrim. Så då uppstår sprickor etc inte lika lätt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
239 visningar
0 gillar