grundfrågor om flugfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grundfrågor om flugfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• grundfrågor om flugfiske!

Hej ska börja med lite flugfiske men har lite funderingar om flugor och linor som jag skulle behöva få lite rätsida på, troligen ganska korkade frågor men måste ju trots allt ha svar

1. Torrfluga-våtfluga antar ju då att man fiskar våtfluga på djup är det alltså så att man fiskar våtfluga med sjunk/int. lina och torrfluga med flytlina?

2. när ska man fiska torr resp våtfluga? hur gör ni med linor känns jobbigt att byta lina på plats?

3. tafs? finns dessa också i flyt/sjunk? kan man isåfall mixa flytlina och sjunktafs för att komma ner på djupet efter tex abborre?

Hoppas någon kan ha förbarmande över mig och svara lite på dessa tämligen basicfrågor. Så att man kan komma igång snart!

Ursprungligen postat av speedy Visa inlägg
    Hej ska börja med lite flugfiske men har lite funderingar om flugor och linor som jag skulle behöva få lite rätsida på, troligen ganska korkade frågor men måste ju trots allt ha svar

1. Torrfluga-våtfluga antar ju då att man fiskar våtfluga på djup är det alltså så att man fiskar våtfluga med sjunk/int. lina och torrfluga med flytlina?

2. när ska man fiska torr resp våtfluga? hur gör ni med linor känns jobbigt att byta lina på plats?

3. tafs? finns dessa också i flyt/sjunk? kan man isåfall mixa flytlina och sjunktafs för att komma ner på djupet efter tex abborre?

Hoppas någon kan ha förbarmande över mig och svara lite på dessa tämligen basicfrågor. Så att man kan komma igång snart!

Kan försöka svara på dina frågor även om jag inte är någon mäster flugfiskare.

1. Ja du fiskar våtfluga med sjunk/int lina eller sjunkade tafsar.

2. Jag brukar ha 2 spön med mig, ett med torr och ett med sjunk. Eller det kanske enklaste är att helt enkelt fiska våtfluga med flytlina och sjunkande tafs och sen bara byta till en flytande tafs när man vill fiska torrt.

3. Och denna har jag redan svarat på. När jag flugfiskade en del förr använde jag mestadels bara sjunklina till gädda och annat fiske på sommarn, annars alltid flytlina och sjunktafs.

Kommentera

1. Du kan fiska våtflugor, streamer och nymfer med flytlina också. Dessa flugor sjunker dock av sig själv. En sjunklina behöver du endast om du vill komma ner lite djupar, t. ex vinterfiske eller mitt i sommaren.

2. Torrflugor fiskar man när fisken äter insekter på ytan, sjnkande flugor kan man alltid fiska med. även om fisken vakar brukar det gå att få den med sjunkande flugor ala numfer o våtflugor. Angående sjunklina/ flytlina så är det lättare att ha två spön tacklat. Men det går att byta ganska snabbt om man bara har två rullar med sig eller ett öglesystem där man kan haka i öglan på bakingen i öglan på linan.

3. Tafsar finns i alla sjunkhastigheter.Man kommer ner ganska långt med en snabb sjunkt tafs på flytlinan.

Om jag skulle vara dig skulle jag börja med en flytlina. Skaffa en snabbsjunkande tafs om du vill komma ner lite djupare. Om du har behov att komma ner ännu djupare (3 meter och djupare) är det dags att skaffa en riktig sjunklina.

Kommentera

När det gäller linbyte på plats så har jag löst det så att jag helt enkelt har med mig tre spolar. En med flytlina, en med sjunkdito och en med intermediate. I ärlighetens namn så är sjunklinan kanske använd 3 gånger på 6-7 år, och intermediate-en aldrig. Det är m a o så gott som alltid jag använder flytlina, oavsett fluga.
        Behöver jag komma ner en bit så är det bara på med en sjunkande tafs som gäller. Fiskar dock ytterligt sällan där jag behöver komma ner still större djup än vad en förtyngd fluga/fluga med skalle eller ögon förmår. Skulle tro att du också klarar dig bra med enbart flytlina, åtminstone i början.

Kommentera

Ursprungligen postat av HJ-C Visa inlägg
          När det gäller linbyte på plats så har jag löst det så att jag helt enkelt har med mig tre spolar. En med flytlina, en med sjunkdito och en med intermediate. I ärlighetens namn så är sjunklinan kanske använd 3 gånger på 6-7 år, och intermediate-en aldrig. Det är m a o så gott som alltid jag använder flytlina, oavsett fluga.
          Behöver jag komma ner en bit så är det bara på med en sjunkande tafs som gäller. Fiskar dock ytterligt sällan där jag behöver komma ner still större djup än vad en förtyngd fluga/fluga med skalle eller ögon förmår. Skulle tro att du också klarar dig bra med enbart flytlina, åtminstone i början.
          Fiskar endart med flytlina. Klarar mig alldeles utmärkt med enbart flylina.

Kommentera

Mitt tips, börja med flytlina, alternativt med en långsamt sjunkade tafs.
            Är du inte van kastare så blir det bara jobbigt att försöka slita upp tafsen ur vattnet...
            Men lär dig kasta med flytande tafs.
            /Jörgen
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för alla bra svar!!

Ni har verkligen kommit med bra info så nu känner jag mig lite mer säker på det här med flugfiske vilket känns väldigt kul så nu ska jag bara köpa lite flugor och ut och fiska.

Men för att förtydliga: Det går alltså att fiska med alla flugor på flytlina och flyttafs?

Kommentera

Ja du kan fiska det mesta av flugor på en flytlina. Lite olika tafsar kan komma till användning men det har jag personligen rationaliserat bort, bortsett från att jag ibland använder fettrengörare på tafsen dem gånger jag vill vara säker på att en fluga verkligen sjunker djupt.

Vill du komma riktigt djupt kan du använda lite blytråd på krokskaftet innan nymfen/våtflugan/streamern binds. det funkar oxå mycket bra.

Dock, fiskar du om våren då vattnen fortfarande är kalla, säg under +7°C så kan en sjunklina vara lösningen om man inte får kontakt med fisken.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

personligen använder jag aldrig sjunklina inte ens på sommaren, vid extrema fall kan jag använda en sjunktafs men händer väldigt sällan, lång tafs o förtyngd fluga ör ofta tillräckligt.
                  Är jag ensam om att fiska i norrköping?

Kommentera

nu har det dykt upp lite mer funderingar i mitt huvud vad gäller flugfiske, bl.a. hur mycket lina ska man ha på rullen? är de som spinn där man ska ha ända upp till kanten i stort sett?

Sen undrar jag lite över klädsel? hur viktigt är det med färgen på kläder när man flugfiskar? ser ju att många kläder är oranga och ljusgröna tex loop och simms kläder? kan detta störa fisket och ska man satsa på mörka färger?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar