70 mil från Göteborg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

70 mil från Göteborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 70 mil från Göteborg

Hej!

En hypotetisk fråga men kan bli ett intressant ämne. Om ni skulle åka 65 mil från Landvetter Flygplats räknat. (Det är där jag utgår ifrån eftersom jag anländer med flyg dit om denna resan blir av) vart skulle ni åka? Jag vill endast fiska med fluga och jag är främst ute efter Harr.

Jag skulle tro att 65 mil skulle bli någonstans vid Röros I Norge, eller Tännäs I Sverige. Om vi drar mer österut blir det Hälsingland runt Bollnäs.

Det tredje väderstrecket söderut skull bli Danmark, men då blir det ju krabbigar med båtar och så.

Kort sagt, Vart skulle ni välja. Motivera varför ni väljer vad ni väljer.

OBS: Max 70 mil från Landvetter, främst Harr och endast flugfiske.
    Hans

Tja-a varför inte Gloma i norge vid Tolga-Os (hytter på Os). Där är ett känt harrfiskeområde. Vill du fiska i en klar älv så väljer du den. Annars har du också Trysilelv i Norge som är början på Klarälven. Där finns det en hel del harr men också lite öring.

I Västerdalälven finns det också en hel del harr, nedanför Trengsel-dammen tror jag den heter. Första forssträckorna nedanför är lättfiskade. Finns också Sik där. Fint att kampa på sydsidan av älven, rätt ovanför forsen (en stor ö utanför).

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2008-03-27, 23:10.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström!

Tack för ditt svar. Jo jag vet om de flesta ställena. Allt är ju tillgängligt via böcker, tidningar, internet osv. Vad jag verkligen är ute efter är din motivering. Varför ska jag välja t.e.x. flugfiskesträckan vid Kvennan över Gudenå i Danmark eller Västerdalälven I Sverige.

Jag är ute efter mest valuta för pengarna. Vad skulle bli din motivation till att välja en plats men inte en annan plats, omd du förstår mitt resonemang.
      Hans

Kommentera

Jag skulle kunna föreslå Orsaskogarna. Är där en del själv. Inte läge kanske för att få några rekordfiskar men det finns gott om vildmark och man får vara ifred. Trevliga mindre åar och Ore älv har sina ljuspunkter.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för ditt svar. Om jag åker till Ore älv så är det ju inte så långt till Ovanåker. där finns ju en del Harr.

Du är på rätt väg, jag vill inte fiska tillsammans med fem hundra andra.
          Hans

Kommentera

Ursprungligen postat av TennSwede Visa inlägg
            Tack för ditt svar. Om jag åker till Ore älv så är det ju inte så långt till Ovanåker. där finns ju en del Harr.

Du är på rätt väg, jag vill inte fiska tillsammans med fem hundra andra.
            Du har nog voxnan i åtanke. Den rinner ju nästan på Orsaskogarna, vet dock inte hur det är med Harrbeståndet i den ån. JAg tror dock inte att du ska ha för höga tankar om den. Har hört att den är på uppgång efter mycket arbete. Men har du kontakter där så kolla men ska du åka 70 mil skulle jag inte chansa på den. Tror att jag kan räkna på en hand när jag stött på folk på orsaskogen senaste sommaren
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Du har rätt. Jag ska nog inte åka för långt. Jag bor i U.S.A. och jag besöker Sverige (Småland) vart fjärde år eller så. Jag har alltid velat fiska harr men har inte haft tid eller möjlighet. Vi har Harr i en del floder i Montana och mycket Harr i Kanada och Alaska. Men jag hade tänkt att kombinera fiske med besök i Småland.
              Hans

Kommentera

Härjedalen

Jag var nyligen själv i Härjedalen (Funäsdalen) och isfiskade. En närmare titt på kartan över områdena där säger mig att dit måste jag helt enkelt åka även på sommaren. Finns ju mängder med vatten med både harr, öring och röding. Du nämner ju Tännäs och det är ju ca 3 mil från där jag var. Ska vara riktigt bra harrfiske där enligt de som jag pratade med på plats.

Kommentera

Tror inte att jag hade åkt så många mil för att fiska harr i Väster/österdalälven.

Kommentera

Kanske fiska harr i åarna på Jylland, finns bestånd i vissa åar där. Skulle vara en annorlunda harrfiskeupplevelse enligt mig.
                    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X