Köp ingen av de billiga typerna, då ångrar du dig bara. En viktig detalj är att man sitter över vattenlinjen, annars blir den väldigt trögpaddlad, sen blir också väldigt kall av att sitta med häcken i vattnet.
Det alla glömmer i början är fenorna, de man brukar få med på köpet är rena skämtet, vattnet plaskar runt och allt blir vått, man blir trött som en trasa men kommer ingen vart. Lite blåst kan göra fisket till ett elände. Köp ett par riktiga dykarfenor, men se till att de är ett par för låga hastigheter och svaga ben, för du får ingen fart i flytringen och om dykarfenorna är för styva blir du snabbt stum i benen och får kramp.
Jag har en Fishcat 4 som gått mycket sen i våras, och den har aldrig kännts otrevlig trots hårt väder emellanåt. Jag har andasvadare, en mjuk dykarsko Mares Trilastic och ett par mjuka långa och rätt dyra fenor vars fabrikat jag glömt. Det är inte helt enkelt att hitta en fena stor nog för bootsen men som ändå är mjuk och ger kraft åt rätt håll. Tipset är att köpa flytringen och pumpen hos en fiskebutik och sen besöka en dykbutik och be om hjälp.
Jag köpte en billig RT ring för 1000kr och är mycket nöjd med den. Man sitter förvisso i vattnet men jag satt 3h i 4gradigt vatten och jag frös inte. tre par långkalsoner och varma strumpor gjorde susen.
jag kan tänka mig att det är jobbigare för mig att paddla än i tex en Fish Cat men samtidigt kan jag tänka mig att ringen inte heller är så vindkänslig vilket är ganska skönt när det blåser mycket.
Hmm även om man tar i lite och räknar en dollarkurs på 7sek så kommer det på 1750:-
Jag hittade flytringen för 2500:- på svenska sidor.
Men sedan får man ta med i beräknigen att det blir betydligt värre med sånt som reklemation, garanti osv.
(Om jag nu räknat och tänkt rätt i min flugfiske-abstinens...)
Kommer inte ihåg sidan men jag hittade FC4 för $120 när jag letade runt bland webbshoppar i USA, vilket är runt 850 pix. Skandal att samma ring kostar 2500 i sverige.
Men när jag räknade med moms, tull o frakt så blev paketet inte alls så billigt.
Jag kom att tänka på att jag ska till USA om inte allt för lång tid. Ska bla besöka en stor outlet-"stad". Om jag nu hittar någon som har fiskeprylar så kunde man kanske göra ett klipp där på SAGE och flytring. Men då är frågan till er som köpt flytring. Hur stor och tung är den när man köper den? Kan ju inte ta med enbart en flytring tillbaka...
Ber om ursäkt för att jag snor lite av tråden.
Kommentera