FLugfiske efter Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FLugfiske efter Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FLugfiske efter Abborre

Hej är det någon här på forumet som fiskat abborre med fluga på djup djupare än 5 meter? Vad skall man använda för flugor? Hur ska de vara förtyngda? Vart kan man köpa lämpliga flugor?

Har självklart tänkt att köra flugspö men min lina är bara en enkel sjunklina och just nu har jag bara tänkt att testa på fisket så jag kommer inte köpa någon ny lina för att komma ner på önkat djup.

Ge mig gärna lite tips på hur jag ska fiska hem flugan också.

Har en kategori som heter Abborre - Storöring där finns nog en del som skulle fungera.
    Har fått för mig att popper flugor ska fungera utmärkt också, rätta mig gärna om jag har fel

Kommentera

Hej,

Har aldrig fiskat aborre med fluga på stora djup, däremot så fiskade jag på nya zeeland efter regnbåge i mynningarna vid en stor sjö där regnbågen patrullerade djupkanterna.
      Denna teknik bör även funka på abborre.
      Fisket bedrevs med snabbsjunkande klumplinor som kastades ut och därefter tilläts sjunka ca 30-60 sek. innan flugan handtwistades in.

Flugorna vi använde var helt vanliga streamers och även muddlers o liknande.

Det är viktigt att du använder en snabbsjunkande klump eller kapar din sjunklina på mitten och fäster till en flytande running line för att få ner flugan till så stora djup snabbt.

Skitfiske

Kommentera

Fiskar inte riktigt så djupt.

En lite anorlunda metod är att ha en liten flytande fluga, "typ nästan popper, gärna med vassskydd" och fiska med snabbsjunkandlina och sjunktafs av den tyngremodelen. Ytterst på sjunktafsen har du vanligttafs matrial på 25 - 50 cm.

Linan ska lägga sig på botten och fluga är då 25 - 50 cm ovanför. vid medelsnabba intag (ett längre drag typ, vänta osv) kommer fugan att dyka mot botten och sen resa sig.

Är ibland effektivt när abbore men även när gäddan går djupt. Personligen tycker jag inte det är så kul att kasta med så tunga linor men själva fisket är kul.

Detta fiske sliter en del på finnorna, och du bör av naturliga skäl veta hur botten ser ut.

// Ivman
        Senast ändrad av Ivman; 2007-05-10, 15:30.

Kommentera

När jag fiskade regnbåge i en put&take sjö fick jag grymt många abborrar längs en vassrygg med en vanlig montana o flytlina... Iofs ingen större storlek!!

Kommentera

Ursprungligen postat av vetto Visa inlägg
            När jag fiskade regnbåge i en put&take sjö fick jag grymt många abborrar längs en vassrygg med en vanlig montana o flytlina... Iofs ingen större storlek!!
            Jag kör sjunklina och skulle inte det räcka så brukar det fungera kanon att montera "guldskallar" på tafsen i en liten rad beroende på sjunkhastighet och tyngd att kasta med...

FÖR många blir relativt tungt att dänga med
            *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
            http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Tycker inte abborren är speciellt kräsen utan jag kör med streamers och flugor för Put and Take-vatten. Minns att jag fick många abborrar på en svart montana. I kustmiljö brukar jag annars köra mer vitt och grönt.
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Tovi Visa inlägg
                http://www.flugor.se

Har en kategori som heter Abborre - Storöring där finns nog en del som skulle fungera.
                Jag tycker översta två raderna såg vettigast ut. Visst, de andra är fint bundna men ibland behöver det inte vara krångligare än att de ovanstående helt enkelt syns bäst i vattnet.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

jag kör med flytlina, lång tafs och wolly worm i olika färger och fiskar det ner mot iaf en 3,5 djup. En vanlig sjunklina borde funka kanon för djupare fiske så länge du inte sliter hem flugorna.
                  Wolly worm är klockers på abborre!

Kommentera

zonker brukar funka bra!!
                    Malmö Sportmetare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar