Nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av IncredibleZ Visa inlägg
    Är inte klass 8-10 lite väl mycket, om man även ska använda det till regnbåge, då det rekomenderas runt 5-6?
    Det är lite onödigt kraftigt för regnbågarna men helt nödvändigt för att klara att kasta med dem tunga flugor Du använder till gädda och öring, så Du har valt en knepig kombination för Du kan drilla och landa både gädda och öring på ett klass 5-6 spö men det är att kasta med det som inte funkar

Så Du måste bestämma vilket Du vill fiska mest och anpassa utrustningen efter det eller köpa två utrustningar, sorgligt men sant

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost Visa inlägg
      Du börjar ju bli riktigt haj på flugfiske Börje. Du har inte börjat med det i smyg???

Rospigg och BeBest har prickat rätt. Lyd deras råd.
      Nej för tusan mitt flugspö är gömt djupast inne i garderoben. Jag fiskar hellre!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fungerar inte 7/8 då? Det borde ju vara lite av en allround variant. Iaf enligt en bok jag har liggandes hemma. Där står att ens första spö bör vara ett runt 9 fot, i klass 7/8 med mellanaktion, som kan användas i åar, put &take-vatten, och vid kusten.

Kommentera

Fungerar inte 7/8 då? Det borde ju vara lite av en allround variant. Iaf enligt en bok jag har liggandes hemma. Där står att ens första spö bör vara ett runt 9 fot, i klass 7/8 med mellanaktion, som kan användas i åar, put &take-vatten, och vid kusten.
          Nix, orsaken är att den boken baseras (sannolikt) på hur flugfiske bedrevs för 10-20 år sedan och då var inte det moderna kustflugfisket uppfunnet ännu och det man fiskade på kusten var öring som fiskades med vanliga straamer som ett klass 7-8 klarar galant, men dagens flugor för frammförallt gädda är så stora (10-30cm) och så tunga speciellt när dem är blöta att ett 7-8 inte kan bära upp dem i kastet och resultatet blir att linan kolapsar runt öronen på Dig och kroken fastnar någonstans där den inte var tänkt att fastna och som gör ont

Mitt tips är at Du söker info om detta fiske dels här och på andra ställen på Svenska siter, men kolla även på USA siter om Flatsfishing efter Tarpon och Bonefish för tekniken och utrustningen är ganska snarlika det som passar för Svenskt kustfiske efter Gädda och Havsöring.

Kommentera

Det tycker jag låter bra. En 7/8 med kraftig ryggrad klarar du dig långt på. Det är väldigt allround utan att förta känslan alltför mycket när du drillar fisk. Undvik de buskigaste gäddflugorna bara så är det lungt. Komplettera med en billig rulle och en WF8 lina och flyttafs. Undvik sjunklina om du är nybörjare, det är inte kul att fiska med. Då lär det bli golf rätt snart istället... Köp in några olika sjunktafsar istället om/när behovet uppkommer.

Skitfiske!
            Smaken är som baken...

Kommentera

Ja hur kul är det att bara kunna flugfiska när det är vindstilla på kusten?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod Visa inlägg
                Det tycker jag låter bra. En 7/8 med kraftig ryggrad klarar du dig långt på. Det är väldigt allround utan att förta känslan alltför mycket när du drillar fisk. Undvik de buskigaste gäddflugorna bara så är det lungt. Komplettera med en billig rulle och en WF8 lina och flyttafs. Undvik sjunklina om du är nybörjare, det är inte kul att fiska med. Då lär det bli golf rätt snart istället... Köp in några olika sjunktafsar istället om/när behovet uppkommer.

Skitfiske!
                Håller med till 100% jag har ett 6-7 spö och det har funkat kalas för mig till både P&T och Gädda/gösfisket.

(speciellt bra de blåsiga dagarna vid regnbågssjön med en lite tyngre lina, det skjuter lite bättre i motvind än de lättare 5/6 linorna har jag märkt.)

angående tunga flugor så går det ju oftast att välja en under 30 cm..

Kommentera

Hej vilken klass tycker ni att jag ska välja....är helt grön på flugfiske...kommer att börja med att fiska rengbåge, öring och röding...!

Kommentera

Jag vill helst inte köpa något alldeles för billigt, men samtidigt vill jag heller inte lägga ut för mycket. Jag tror själv att okuman håller högre klass en den andra, och man får fler tillbehör. Jag tror att jag klarar mig med det setet ett bra tag, tills den dagen då jag bestämmer mig för om jag vill skaffa ännu bättre saker, eller inser att detta inte var min grej. Om någon vet bättre set, runt tusenlappen, får ni gärna berätta det för mig.
                    Bara ett tips!

Lycka till med eventuella införskaffningen!!
                    Senast ändrad av Krilla L; 2007-05-14, 14:24.
                    http://krillelundgren.blogspot.se/

Kommentera

Jag är oxå nybörjare på flugfiske men jag frågade min lokala sportfiske butik om vad han kunde rekommendera till en som aldrig har hållt i ett flugfiske spö. Jag fick svaret på Fjällsländan LX då ingick tafs, backing, flytlina och extra spole. Jag fick ge 1750kr för det och är mycket nöjd med det. Har varit ute och övat lite med det en gång. Och det kändes bra. Det ska vara ett spö där du ska kunna fiska olika. Som öring, röding etc.

Det är vad jag kan rekommendera.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      335 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      133 visningar