Ursprungligen postat av Jock Scott
Visa inlägg
Själv tycker jag att det finns optimala kastkombinationer. För min del består de ofta i långa klumpar och snabba, rappa spön.
MEN, det är något som jag inte tycker är en optimal FISKEKOMBINATION. Tvärtom tycker jag ofta att det är tvärtom, dessa kombos är ofta riktigt dåliga fiskeutrustningar. Framför allt till det lätta fisket.
Det är ju så enormt mycket mera som avgör en bra fiskeutrustning. Presentationer (vilket går bra med kastkombos också), förmåga att göra snabba men samtidigt förlåtande mothugg (där sliter man tafsar på löpande band med kastkombos tycker jag) och inte minst drillningen av fisk!
Jag upplever ett lugnt och fint fiskespö som det optimala för att drilla fisk med. Ett spett till spö är ofta rena katastrofen som ger otrevliga drillar med panikrusande fisk.
Men allt det där verkar så många glömma bort eftersom man tror att det är lång lina i luften och långa kast som avgör fiskelyckan.
Jag kan ge ett exempel: jag har ett gammalt Sage XP 10 fot klass 5. Med dagens mått ett mycket lugnt och behärskat spö. För länge sedan så råkade jag bryta toppen på det, inte mycket 5-6 cm. Jag bara drog dit en ny toppögla och fortsatte använda spöt. Direkt började jag slita mer tafs i mothugget och drillningen! Tidigare klockrena 0,10-0,12 funkade inte längre, spöt var för spettigt helt enkelt och jag fick gå upp på 0,14-15 för att klara mothuggen.
Det handlade inte bara om vanan för jag fiskade med denna topp under 5 år till men tafsgränsen var densamma. Så lite kan det skilja alltså och jag fick definitivt inte fler fiskar på land när spöt blev (marginellt) styvare. Tvärtom.
Kommentera