Jo, det där är ju en rent ruggig kast kanon till lina. Men jag tycker precis som du om DT linans litet långsammare timing och mer precisa + mjukare utlägg på vattnet. Klarar mig bra på 15 - 20 m längder i mina P&T vatten jag med. Fiskar man Bäcköring som jag gör någon gång per säsong? Då kommer ju DT linan verkligen till sin fulla rätt. Roll kastar ju dessutom snus fint.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
öringflugor
Collapse
X
-
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-11, 12:06.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Faktiskt så "åter upptäckte" jag DT linan i och med att du började använda och skriva om den för ett tag sedan. Nu mer så tycker jag att WF linor för det mesta är stressiga och landar som en Albatross på vattnet. Longbelly linorna är bättre i så fall i mitt tycke. Och inte heller ser jag att jag inte hinner med att pricka fisk / vak vid sjö flugfisket med en DT. Något som jag tidigare tyckte var WF linans största förtjänst och något till DT linans nackdel i stilla vatten.
Sedan så har ju även DT linan den positiva egenskapen att det är lättare att hålla en lång lin längd i luften.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-11, 13:24.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
WF-linans populäritet och snabba spön kanske speglar något i människan.
Varför ska allt gå så fort? Varför måste man kasta så långt? Är man en bättre flugfiskare ju längre man kan kasta?
Man kan se folk "springa" till vattnet och dänga på så att flugan ska komma så långt ut som möjligt. Får man mer fisk då? Hur stor är egentligen risken att man skrämt iväg mer strandnära fisk som man kunnat nå med lätthet?
Istället på att träna på att kasta så långt som möjligt kanske det är bättre att mer träna på presentationen av flugan. Eller är jag ute och cyklar med mina tankar?
Jag minns i början av min flugfiskekariär. Efter att jag något sånär behärskade kasttekniken så gick jag ut i skogen bland alla träd, grenar och buskar och tränade precision i besvärlig terräng. Jag tränade prick mot ett mål en bit bort. Att kasta så långt som möjligt var inte det viktigaste.
Fast nu kom man ju långt ifrån ursprungsämnet "Öringflugor".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Vidar Visa inläggWF-linans populäritet och snabba spön kanske speglar något i människan.
Varför ska allt gå så fort? Varför måste man kasta så långt? Är man en bättre flugfiskare ju längre man kan kasta?
Man kan se folk "springa" till vattnet och dänga på så att flugan ska komma så långt ut som möjligt. Får man mer fisk då? Hur stor är egentligen risken att man skrämt iväg mer strandnära fisk som man kunnat nå med lätthet?
Istället på att träna på att kasta så långt som möjligt kanske det är bättre att mer träna på presentationen av flugan. Eller är jag ute och cyklar med mina tankar?
Jag minns i början av min flugfiskekariär. Efter att jag något sånär behärskade kasttekniken så gick jag ut i skogen bland alla träd, grenar och buskar och tränade precision i besvärlig terräng. Jag tränade prick mot ett mål en bit bort. Att kasta så långt som möjligt var inte det viktigaste.
Fast nu kom man ju långt ifrån ursprungsämnet "Öringflugor".
Men det som jag finner väldigt irriterande vid vatten med ett litet högre besökar antal. Är detta ring signals helvete, SMS klickande och snackande högt och tydligt i mobilen. Först och främst så stör man sina med fiskare. De är mycket sällan intresserade av ens privat liv.
Dessutom, ska man verkligen behöva vara SÅ jäkla kontaktbar 24 /7? Är inte syftet med att åka ut i busken att få vara ett med naturen och njuta av de NATURLIGA ljuden? Fiska och filosofera i lugn och ro? Svaret på flickvännens eller fruns SMS om att handla limpa och mjölk på hemvägen kan säkert vänta. Det senare påpekandet handlar om din egen stress nivå.
Jorden går inte under för att man stänger av mobilen ett tag. Jag lovar!Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 10:06.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
En dag kommer jag att skaffa ett split cane.
För mig är split cane symbolen för flugfiskets innersta väsen och själ.
Långsamhetens lov :-)
Split cane är ju generellt kortare än de vanliga 9" spöna. Perfekt då att skaffa ett split cane #4 7'3" - 7'9" för det lilla vattnet.
Jag är av den åsikten att den som jäktar fram med flugspöt i ena handen och med mobilen i andra handen inte har förstått vad flugfiske handlar om.
Jag håller med dig fullständigt Jock angående det här med mobiltelefoner vid fiskevattnet. Okej om det är något mycket viktigt, det är en sak. Jag har alltid stängt av ljudet på min mobil. Jag tänker att om det är viktigt så lämnar de ett meddelande. Att jag har med den är mycket för att jag använder den till att ta kort med.
Men varför måste vi vara så kontaktbara hela tiden? Har människor blivit rädda för tystnaden, stillheten och ensamheten?
Fisket har alltid varit ett sätt för mig att komma bort från allt och alla (visst det är kul med sällskap ibland). En paus från civilisationen. Ett med naturen.
Kommentera
-
Ja, kolfiber i all ära. Men i fråga om skönhet och den trivsamma, lugna aktionen är cane oslagbart. Detta handlar inte bara nostalgia. Ett levande material är ju så mycket vackrare.
Det värsta i fråga om mobil terror jag har varit med om. Var en kille som jag råkade ut för en sommar dag förra året. Tydligen hade han rymt från kontoret mitt på dagen ( iof. inget fel i det ). Och verkade ha lagt av kavajen + bytt till camo byxor i bilen. Han hade dock fortfarande sin slips och vita kostym skjorta på. O.k. han hade för syns skull rullat upp ärmarna på skjortan iaf. Medans han fiskade, så stod han ca. 10 m från mig och snackade jobb i minst en halvtimme i sitt hands free, head set medan han kastade och tog in flugan. Visst, jag kunde ha flyttat på mig. Men varför ska jag behöva göra det i ett sådant fall? Väntar bara på den dagen då jag ser någon som har med sig laptopen ned till balj kanten också. Man måste ju vara helt uppdaterad på vad som skrivs på Facebook och Twitter av vänner och släkt mest hela dygnet. Tänk om man missar att någon i just detta ögonblick skriver att de har varit ute med hunden eller något liknande intressant? Fasa och magsår!!!Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 10:51.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag gillar också DT-linor. Fiskade mycket med såna några år under 2000-talet med de förtjänster som ni nämner ovan.
Men jag finner ändå mest förtjänster i moderna longbellys. De har ofta alla DT-linans goda egenskaper samtidigt som de vid behov är lätta att kasta långt med.
Även DT-linor är ju långkastare av guds nåde för den som kan hantera dom till detta och finner behov.
Men allt är ju som vanligt kompromisser och där tycker jag man finner goda sådana i longbellys med klumplängder på 16-20 meter ungefär.Gammal flugnörd i exil i sydsverige..
Kommentera
-
Absolut är longbellys ett bra alternativ för den som vill ha i stort sett allt det godaste från 2 världar. Det håller jag med om.
Och så är ju valet av lin typ liksom valet av spö aktion en högst personlig sak. Det gäller ju att klura ut vilken kombination man trivs allra bäst med?What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Kommentera