Jock Scott: Du menar att linan kan vara otymplig å kasta med kortare kast? Bara lämpad för långa kast?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
öringflugor
Collapse
X
-
Nej inte alls. Jag menade bara att den nog är rätt lätt kastad på längre lin längder. Och att flug presentationen blir bra med den även på längre avstånd.
WF linor med kort klump ( 8 - 9 m lång ) och brant tapering på klumpen är inga lång kastar linor. Iaf. om man inte råkar vara en riktig jäkel på det kast tekniska. Men det är heller inte tanken med dem. De har ju andra fördelar i stället så som snabb laddning av spöt och mycket bra skjut egenskaper.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-13, 20:24.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Kanske var en lite dum fråga men har läst att vissa spön är underdimensionerade till linan, exempelvis Loop, alltså ska vara en linklass högre (eller gäller det isf bara WF-lina? ej longbelly?) därför jag nämnde att det var ett Fenwick-spö... Vad innebär en linklass högre? "Tyngre" lina.... Eller tror du helt enkelt det ska vara klass #5 för mej då?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Kommentera