Min fluga är död! (får inte till kasten) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min fluga är död! (får inte till kasten)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min fluga är död! (får inte till kasten)

Hej, jag är en kille som har fiskat under en längre period då och då men aldrig kastat fluga.
    har bestämt mig för att testa detta. Har kollat runt på nätet men hittar i stort sätt bara instruktioner gällande öring eller annan ädelfisk.
    Jag har köpt ett Big daddy spö med allt vad de innebar i kittet(intermediate , ledare + bauers pikerig)
    har vart ute circka två gånger sen dess och försökt känna lite på de.
    De ja kommit fram till är att jag inte riktigt får nån fart i linan de känns som att de blir för mycket luft motstånd och att linan inte följer med i bakkastet. måste gäddflugorna vara blöta?(kastat på land)
    En annan fråga är hur lång ska ledaren vara? när man har tafs på (bauers pikerig).
    När ja tex kollar på dom som kastar på nätet så länger(tror de heter så) dom två till tre gången sen skjuter dom flugan i en ***** fart!

Alla tips och trix är sjukt välkomna!

Mvh Emil

Hej,

Välkommen till den här galenskapen.

Hemligheten med att få fart på gäddflugor heter dubbeldrag och kastteknik. Det börjar med lite grundläggande kastteknik när det väl sitter är det lättare att få till ett dubbeldrag.

Det var inte länge sen jag själv var nybörjare så här är några saker jag har lärt mig.

Första felet jag gör är redan när jag lyfter linan från vattnet. Om jag börjar accelerationen för tidigt med mycket lina i vattnet så böjer jag spöt kraftigt i början av lyftet, när lina väl släpper vattnet så rätar spöt ut sig snabbt för att sen böja sig igen när jag hinner ikapp med handen. Detta resulterar i en ojämn acceleration av linan i första bakkastet, det är inte bra, i princip resulterar det i en hög med lina som färdas bakåt med ojämn fart och i rejäl oordning, sen är det svårt att få till ett bra framkast. Det här blir värre med stora flugor som gör mycket motstånd.

För att få det rätt så gäller det att tima när jag sätter in accelerationen. Jag börjar med att sakta lyfta spöt så att jag får upp hela linan i luften med minimal böj i spöt, när jag ser tafsen och flugan i ytfilmen kan jag sätta in accelerationen, då släpper linan vattnet lätt och det är accelerationen som böjer spöt, då går det att få till ett bra bakkast. Jag får tacka Göran Andersson för att uppmärksammat detta i en av sina videos.

Nästa sak jag har haft problem med är stoppen. Slarviga stopp ger dåliga loopar, det ger dålig fart på linan.

Efter stoppet gäller det att vänta ut kastet, ju mer lina desto längre väntan. Att börja framkastet för tidigt är att döda kastet, då tappar kastet all kraft. Linan måste få sträcka ut så att spöt får jobba mot hela linans rörelseenergi i framkastet. Samma misstag går så klart att göra i framkastet men uptäcks lättare eftersom man brukar ha ögonen pekande däråt men det är inte fel att kika på bakkastet.

Dubbeldrag handlar sen om att använda linhanden till att öka farten på linan.

Tafslängd är individuellt, det beror på en kombinantion av kasteknik, fluga, lina och spö. För stora tubflugor skulle jag som nybörjare börja med runt metern plus wire men du kan nog ganska snabbt öka på det. Med en för kort tafs dör kastet för tidigt när flugan slår över, med för lång tafs rullar inte flugan ut, i båda fallen sträcker inte kastet ut helt med flugan längst ut.

Det blir lite lättare om du börjar med mindre flugor, gäddor gillar dom små också, kika på flugor.se

Till sist, öva, jag la någon timme på att träningskasta med en garntuss i änden på tafsen någon gång då och då första året och det gör stor nytta. Öva är en sak, fiska är en annan.

Lycka till
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Alright! tack för all information och hjälp. ska genast börja träna i helgen, de är ju så kul
      försökte mig på dubbeldrag igår. då drog ja i bakastet men fick aldrig linan att sträcka ut sig så att man kan följa med handen för att få draglängd till framkastet. ser ut som flugan tar förmycket luft och bara dör ut och lägger sig 2 meter bakom mig.

Kommentera

Med den beskrivningen gissar jag på att du drar för tidigt när du lyfter linan från vattnet, eller så missar du stoppen allternativt inte väntar ut bakkastet, eller alla tre. Har du ingen sträckt lina i luften i bakkastet så går det inte att göra något framkast.

Ken på flugor.se visade mig en bra övning som har hjälpt mig mycket (jag har ingen aning om den har något namn). Ställ dig med spöt framför dig pekande rakt ut från magen, lägg ut ca 9m lina 90grader till vänster (om du är högerhänt), lyft linan från vattnet och kasta lina under spötoppen och låt den sträcka ut vattnet till höger om dig, upprepa åt andra hållet så är du tillbaka till utgångsläget. Gör övningen med minimal kraftinsats, och där är poängen, detta fick mig att inse att det krävs mycket lite kraft för att göra ett bra kast samtidigt som jag övade in en bra kännsla för spöföringen. Jag börjar fortfarande alla träningspass med denna övningen. 20ggr i rad med sträckt tafs, sen kan jag börja med något annat.

En sak till, hur mycket lina har du ute när du kastar? Till skillnad från spinnfiske så vill du inte fiska hem flugan hela vägen till tafsen, då blir det bara ett helsike att få ut grejorna igen. Du behöver i princip hela klumpen (ca nio meter, tre spölängder) ute för att ladda spöt i kastet. En intermediate lina kan vara lite tyngre att lyfta än en flytlina så i börja är det kanske lite tungt att låta hela klumpen ligga ute vid lyftet men några meter behöver du, ett bra lyft blir också viktigare med sjunkade linor.

Kämpa på så funkar det snart.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Okej, Jo kan säker vara alla tre. på tal om lina har jag ingen aning har bara matat ut en del och känt lite på de. Andra gången ja kastar med fluga. Du nämnde något att man kan träna med bara en tuss längs ut på nylon linan? fungerar de även med gäddspön & linor. Åter igen stort tack för hjälpen då jag inte hittat någon annan information om detta på internet.
          Allt annat flugfiske handlar om ädelfisk men kanske är samma princip och grundteknik?

/ Emil

Kommentera

Garntuss i änden funkar alltid, för att simulera en liten fluga liten garntuss, stor fluga störra garntuss, börja med en 5cm.

Grunderna för att kasta fluga är dom samma oavsett vad du fiskar efter så dissa inte det som handlar om lättare fiske det är också värt att titta på. Skillnaden ligger i att det kräver lite mer att sätta fart på större flugor.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Flugfiske efter gädda med Niklaus Bauer - Allt du behöver veta!

Lite tips!

Kommentera

Hej! har nu vart ute och tränat lite på min kastteknik (på gräsmattan) och jag värkar få till kasten hyfsat.
                Ett problem som jag har är när jag har dragit i linan i bakkastet så får jag inte den att "rulla ut" ordentligt för att den ska ta med lina så jag har något att dra i framkastet också. hoppas ni förstår. Vad kan jag göra för fel ?

Kommentera

Hej!

Troligen, så beror det problemet på att du inte har ett tillräckligt distinkt stopp "klockan 14:00". Du kan ju även pröva med "dubbel draget" Då du drar i linan i både fram och bak kast. Speciellt effektivt är detta när det blåser motvind och även då du har en stor och tung fluga på tafsen. På så vis får du ju ännu mer fart på linan. Ta även för vana att se dig om över axeln i bak kastet så att du ser att linan har sträckt ut som den ska innan du börjar kast rörelsen framåt.

Viktigt är också att du för spötoppen i en rak bana i kastet. Annars, kan du få både vind knutar på tafsen och en lina som blir till ett pariserhjul eller en orm i luften.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-27, 10:58.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Gräsmatta är ok för den som är helt nybörjare och tränar , brygga är bättre då man får med vattenmotståndet på linan
                    "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X