Ursprungligen postat av Svanholm
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiskehjälp?
Collapse
X
-
Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-12, 12:15.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Ursprungligen postat av chrillert Visa inläggBra lista! Tackar!What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tja, lånar tråden lite, är ganska ny inom flugfisket, och försöker få bättre kastteknik.
Men när jag försöker kasta som dom visar i Drugge-videon, så får jag linan farligt nära ansiktet eller så träffar den spöt.
Flugan brukar även kroka i skarven mellan tafs/fluglinan ibland. Nån som på rak arm kan säga vad jag gör för fel när jag kastar?
Kommentera
-
Välkommen till flugfikseträsket
Bor även jag alldeles för långt från Älmhult samt att jag själv skulle behöva någon barmhärtig samarit som kollade en snabbis på min teknik för även jag har en del att finslipa.
Har lärt mig kasta via youtube. Här har jag samlat lite länkar som hjälpt mig dit jag är idag, samt mycket goda tips från andra gurus här på forumet
Hoppas länken funkar och mycket nöje
Ett av de bästa tipsen var att fästa en gummisnodd runt handleden och sedan dra den över "butten" på flugspöet. Då kunde man inte flexa handleden utan spöet blir mer som en förlängning av din arm, precis som det är lite tänkt att det ska vara när man kastar, i alla fall efter vad jag har förstått.
https://www.youtube.com/playlist?lis...3PupA4ZEDZP3fBSenast ändrad av Sverker; 2015-07-13, 10:29.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av v1ct0r Visa inläggTja, lånar tråden lite, är ganska ny inom flugfisket, och försöker få bättre kastteknik.
Men när jag försöker kasta som dom visar i Drugge-videon, så får jag linan farligt nära ansiktet eller så träffar den spöt.
Flugan brukar även kroka i skarven mellan tafs/fluglinan ibland. Nån som på rak arm kan säga vad jag gör för fel när jag kastar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggJag upplever att det är vanligt att det blir så när man har spöet för rakt upp liksom. Så jag vinklar spöet något ut från kroppen. Sen får man ju ha koll på vinden såklart.... den kan ju också ställa till det...What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Har kollat på lite fler filmer nu och börjar få grepp om det.
I en så pratade dom om hur man gjorde om man hade hinder bakom sig, men han stod fortfarande ute i vattnet.
Hur gör man om man står på land vid en sjö och har träd några meter bakom sig.
Eller man kanske inte flugfiskar från såna ställen?
Kommentera
-
Ja precis. Kruxet är ju bara det att man inte kommer så långt ut med det. Men det duger gott.
Problemet är att det kastet inte går att träna på gräsmattan tyvärr. Vattnet suger liksom tag i spöet och "laddar" det så när du sedan lyfter upp själva linan och gör kastet så skjuter spöet på med mer lina. Därför går det tyvärr inte att träna på gräsmattan. bor du vid någon hyfsat långgrund sjö så är det perfekt att träna på sådana kast där.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
240 visningar
0 gillar