Det står lite om olika fiskevatten på http://www.danishflydesign.dk/index.htm
Harr = stalling. Harr förekommer så vitt jag vet enbart på Jylland (i Danmark).
Tack ska ni ha, jag funderar på att besöka mina hemtrakter i Småland vid Midsommar 2007. Jag vet att det är ett och ett halvt år till men man måste planera i tid. Jag tänkte flyga till Jylland och sedan vidare till Sverige. Tror det blir billigare att stanna några dagar i Danmark och fiska än att bege sig 50, 70 mil norrut i Sverige med bil från Småland.
Tack ska du ha Bebest. det ser ut som att en del sträckor av åarna i Danmark kräver medlemskap i en klubb. Jag får nog ta och se om jag kan hitta ett danskt forum. Ulnits site är bra men det verkar som om det är svårt att få riktigt färsk information. Man kanske får ta och höra med danska turistansvariga. Jag har ju god tid på mig man sitter och drömmer så här i vintertid du vet. När jag bodde i Småland så var ju isfisket i regel igång nu. Det går ju inte här i Tennessee, om man inte är trött på livet förstås
Holme å som ligger på vestjylland kan vara ett fint alternativ. skall kolla upp lite med mina danska fiskekompisar, återkommer med flera tips til dig. Om du skall till småland och fiska kan jag rekommendera Alsterån fint och omväxlande öringfiske, största öring 2005 var visst 3,7 eller4,7 kg.
Ja du det undrar jag med. Harren finns ju i Baltikum också och det är ju i höjd med Södra Sverige. Det måste vara något med vattenbeskaffenheten. I gamla tider fanns det ju Harr i Lagan. Skogsbruk och jordbruk bidrog nog en del men det kan ju inte vara de enda orsakerna. Danmark har ju ett väldigt intensivt jordbruk. Kanske man skulle kunna återintroducera Harren i Sydsverige. Kanske någon fiskebiologiskt kunning person kan svara på detta.
Örnie!
Tack för tipset. Jag läst om Varde, Gudenå, Kongeå och en del mindre. Holme har jag missat. Alsterån har jag hört talas om. Verkar vara stor utsättningsfisk. Jag är väl egentligen mer intresserad av vild stationär Öring. Har du hört något om debatten angående den stationära stammen vis a vis utsättningarna i Alsterån. OBS. Jag är inte ute efter att starta debatt om detta jag är bara intresserad av att höra om opinionen angående detta.
Har du förresten fiskat i Nissan något?
Tja säg det, men harren finns fortfarande kvar i Vättern och jag vet att man har satt ut harryngel i Gustavsfors fvo i ett försök att återinföra harren.
En anledning till att flera åar på Jylland fortfarande har ett fint bestånd av harr är de stödutsättningar som man gör på en del ställen, vilka möjliggörs av en fiskevårdsavgift på 125 kr/år. Det är väl hög tid att vi också inför den i Sverige.
Men harren finns bara på Jylland och inte på Själland, varför? Kan vi få biologerna på banan!
Hej Tennswede/Hans
Har lyssnat lite bland fiskekompisarna, och två å system som skall hålla fin harr är: Skjern å framförallt tillflödena såsom Fjederholt å, Rindå och Karlstoft å.
Danmarks sydligaste å nämligen Vidåen också här är det tillflödena som är intressanta för harrfisket Slogså skall hålla fisk upp till 50 cm och Ugebæk skall visst också vara bra.
Den danska harren är inte särskilt storvuxen så man skall nog inte räkna med alltför många "blåmænd" viklet är danska för harr över 40 cm.
Jag brukar guida ett par tre veckor om året uppe i Lapplandsfjällen, Så om du hellre vill åka dit när du är hemma i Sverige, kan du få lite tips på fina vatten.
Det är faktiskt inte särskilt dyrt längre, en vecka kan klaras för ca. 4000,- med flyg och helikopter till fiskevattnet.
Jo det är riktigt att det är utsatt fisk i Alsterån, men jag kan lova dig att den inte är särskilt lätt att ta och minst lika skygg som viltfisken.
Om man tänker efter så är öringen (brown trout)i USA också en inplanteringsfisk, den blev ju exporterad från Europa nån gång i slutet av 1800
talet, gäller visst också Argentina.
Kommentera