Jag är nybörjare och har använt linkorg vilket jag upplever är ett måste enligt min mening. Fiskar på kusten med intermediatelina och slipper att linan fastanar i tång, stenar och dylikt. Korgen medför längre kast och gör allt enklare. Har även precis inhandlat en linbricka(flexistripper) som ska premiärtestas i helgen. Har man väl börjat med korg klarar man sig inte utan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Har varit och provkastat lite och provat lte olika tekniker att slippa dra ut en massa lina på marken. Ska försöka förklara hur jag gjorde, dock var det inte helt optimalt, förmodligen för att det blev för mycket "slak" lina. Eller vad tror ni....
Jag gjorde som så att när jag kände att jag hade lagom med lina i luften och som jag fortfarande kunde kontrollera, så svingade jag spöet två-tre gånger till, men utan att släppa ut mer lina i luften, istället drog jag ut mer lina från rullen och höll den i handen. När jag sedan hade tillräckligt med lina i handen (höll i linan som hängde ned i "öglor") så släppte jag linan i framkastet. Men ändå gick inte så mycket mer lina ut som jag trodde att det skulle göra. Antingen så gjorde jag nåt tekniskt fel som gjorde att inte mer lina sköt ut, eller så var det så enkelt att linan jag hade i handen blev för "tung" så att den sköt ut mindre lina. Kanske inte är såtokigt med linkorg ändå... Skulle vilja gå till någon instruktör eller dyl för att se över min kastteknik. Vet inte om den är optimal. Förmodligen finns det väl en hel del att förbättra, vet bara inte vad...
Kommentera
-
Ok.
Ja, detta med att hålla linan i slingor i handen är ju en variant. Men troligen så blir det som du säger en slags broms. Kanske inte så mycket beroende på själva tyngden som att linan bromsas mot den första spö ringen innan slingorna har rätats ut?
Och också troligen för att du inte har accelererat linan tillräckligt för att få ut all kraft från spöt genom linan och tafsen.
Tror att du kommer att tycka att du har god hjälp av en lin korg trots allt.
Kontakta din lokala sportfiske klubb och hör dig för om en kast instruktör.Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-16, 09:54.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Det här känns som en tråd jag kommer besöka ofta. Jag har återupptagit flugfisket efter ca 15 år och tycker att jag har problemet att flugan hakar i skarven mellan flytlinan och tafs lite väl ofta, särskildt när jag kör med små flugor när det blåser några ms. Har spö och lina i klass 6-7 och linan och tafs sitter ihop med någon sorts flätad öglam gammal Ron Thomson utrustning för övrig men arbetar på att uppgradera. Är det något särskilt jag bör tänka på för att slippa att flugan slår knut runt linan i tid och otid?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
239 visningar
0 gillar