He he... ja. Tror jag börjar med att använda mig av en fluga. Eller kanske mask i början så att han faktiskt får fisk (för är det på nåt sätt jag får fisk så är det med mask) för att sedan köra med fluga och så småningom flugspö. Jag hoppas på det i alla fall.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då?
Collapse
X
-
Brorsans aspie-son är svår att lura på att fiska med. Har försökt mete, ge han spöt med fisk på osv så han får känna på't, men det gick inte hem.. däremot när jag visade hur man satte tillbaka fisken, höll i stjärten och drog lätt fram/tillbaka, förklara varför jag gjorde så osv.. pang då gick det hem. Han fiskar fortfarande inte men han gillar att sätta tillbaka fisken och att vara med.
Lycka till.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mymh Visa inläggBrorsans aspie-son är svår att lura på att fiska med. Har försökt mete, ge han spöt med fisk på osv så han får känna på't, men det gick inte hem.. däremot när jag visade hur man satte tillbaka fisken, höll i stjärten och drog lätt fram/tillbaka, förklara varför jag gjorde så osv.. pang då gick det hem. Han fiskar fortfarande inte men han gillar att sätta tillbaka fisken och att vara med.
Lycka till.
Tack för tipset dock!
Kommentera
-
jag kan dela med mig av en idé jag haft som jag testat, fångat redan OTROLIGT mycket fisk på det, kan bidra med bilder. Helt enkelt sagt: fluga på tafs för UL, det är väldigt simpelt men jag delar gärna med mig, dock senare för ska ut o fiska nu
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mackaveli Visa inläggjag kan dela med mig av en idé jag haft som jag testat, fångat redan OTROLIGT mycket fisk på det, kan bidra med bilder. Helt enkelt sagt: fluga på tafs för UL, det är väldigt simpelt men jag delar gärna med mig, dock senare för ska ut o fiska nu
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggDet får du mer än gärna visa bilder på! För ett UL spö har jag, så det vore super!
Jag kör med ca 25cm tunn flätad lina 6,8kg och en liten swivel från början.
Knyt flugan som vanligt på slutet av linan.
Knappt en cm ifrån huvudet på flugan ska du lägga 2st 1g blyvikter (de runda man klämmer på linan) då får du lite vikt att kasta.
Hur du ska fiska den är lite som jiggfiske, flera småryck med korta pauser.
Denna riggen gjorde jag bara när jag hade tråkigt och ville testa något nytt och visade sig vara otroligt bra då jag fångat otroligt mycket abborrar, flera sikar, några öringar och en multe som släppte, använt mest denna flugan http://www.fiskeutrustning-online.se...or-10804p.html
Men så fort jag får reda på hur man skickar över bilder från mobilen till datorn postar jag bild på hur det hela ser ut
Kommentera
-
Aspie-skallar kan vara svåra att ändra på. Har en kompis med aspie som tvärtemot din son snöade in fullständigt på flugfiske. Han håller på och analyserar sönder allt med det hela... Sablar vad han kommenterar och frågar när man är ute... Men det är kul som bara den att ha med han ut
De är ju lite sådär att snöar dom in på något så blir dom kungar på det oavsett om de egentligen kan det eller inte. Deras vilja att lära sig (utav det de finner roligt) är helt makalös!
Kommentera
-
Har inte läst tråden så du har säkert fått en massa bra svar.
När jag var liten grabb på 70 talet och bodde i Tornedalen fiskade vi alltid med ett cigarrflöte av plast. Var en liten bly förtyngning i den.
Vad jag vet får man bara ha tre flugor Max men vi hade minst sju. Men på den tiden var det inte så noga. Hade 0.30 lina som jag knöt fast lin stumpar ca 20 cm långa efter linan.
Avståndet mellan dom. Bara då att det inte hakar i nästa fluga.
Bly tyngden närmast linan
Fångade fruktansvärt mycket harr på det viset
Är väl inget för torrfluga men nymfer och våtflugor passar utmärkt.
Kommentera
-
ÄNTLIGEN! det finns kanske 20 olika sätt att överföra media till datorn från mobilen men inte en utav de är så enkel som det har vart i flera år.
Här har du bild på hur jag kör mina flugor på UL, tyvärr har jag inte de med bara en fluga här hemma, men man fattar. Hoppas inte det blev för sent med bilden, men har fångat grymt mycket borrar, sikar och öringar med denna teknik!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
239 visningar
0 gillar