Bas: Knyta ifrån backing o s v - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bas: Knyta ifrån backing o s v

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bas: Knyta ifrån backing o s v

Hejsan.

Jag har sedan länge ägd ett flugspö, samma gamla lina med samma gamla taffs.
    Men nu, efter många fina fiske filmer på youtube och underbar bilder ifrån er fiskare på Fiskesnack så har jag tänkt mig att börja försöka flugfiska igen.

Där stötar jag på problem.

Jag har beställt ny fluglina samt tafsmaterial. Men hur knyter jag ihop allting? vanliga blodsknuten?

Jag skulle gärna vilja höra någon erfaren flugfiskare beskriva exakt vad som behövs ifrån grunden : backing - fluglina - tafs - fluga? är det allt ?

Kom gärna med lite tips o trix både vad det gäller själv kast o fiske tekniken och hur man knyter och väljer rätt utrustning.

Soliga hälsningar
    Rasmus

Skaffa ny backing också. Den åldras rätt ordentligt. Blir nog en hundring, men det kan det vara värt.

Rulle till backing: spolaxelknut.
    Backing till fluglina: nålknut
    Fluglina till tafs: Nålknut (eller om din fluglina är öglad, så knyt en ögla på tafsen och ögla ihop dom).
    Tafs till fluga: Clinch-knut, betesknut, grinnerknut etc.
    Samtliga knutar går att bildgoogla sig fram till.

Har du färdigtaperade tafsar?
    Förläng tafsen med en "slit-del" av samma grovlek som spetsen (eller något tunnare) med blodknut eller kirurgknut.
    Knyter du egen tafs? Blodknuten är utmärkt.

Kastteknik: ta en kastkurs. Kolla med din lokala butik, eller försök hitta någon erfaren flugfiskare i närheten. Annars finns det en hel del filmer, både online och att köpa.
    Jag hade tur och hittade Flyfishing 101 eller nåt sånt, av Mel Krieger, på biblioteket, kolla om du har lika stor tur där, annars i din lokala butik.

Fisketeknik: beror så mycket på vad du fiskar...
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Jag tackar och bockar!

Till största dels så blir det regnbåge nu i början, har köpt mig ett dagskort till på lördag för ett par ädelfisk sjöar med regnbåge, öring och röding.

Har du något tips på val utav fluga?

Såg även på en annan sida om hur man ska knyta linan komplett där det står

Backing - fluglina - tafs -"förbruknings tafs" - fluga?

min fråga är alltså vad är denna förbruknings tafs för något?
      Senast ändrad av Rolkan; 2013-08-01, 12:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rolkan Visa inlägg
        Jag tackar och bockar!

Såg även på en annan sida om hur man ska knyta linan komplett där det står

Backing - fluglina - tafs -"förbruknings tafs" - fluga?

min fråga är alltså vad är denna förbruknings tafs för något?
        Det är den sista biten på nylontafsen som du använder för att knyta på flugan, det försvinner ju en liten bit varje gång du byter fluga eller får någon vindknut som du måste klippa bort. När tafsen för tjock eller för kort så knyter man på en ca 0,5 m klenare tafsbit, tjocklek 0,18-0,20 eller ännu klenare beror på vad för fluga du använder samt storlek på denna.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Okej okej! tackar för era snabba svar!
          Jag har nu hämtat mina nya linor och flugor.

Då kommer nästa fråga. (jag må vara en jobbig jävel, men vill lära mig)

Som jag ser linan i ändarna så är det en ögla i ena änden och i den andra finns där ingen?
          sen är linan olika tjock i ändarna? vilken utav delarna knyter jag i backing linan?

Hälsningar

Kommentera

Fel utav mig! det var bara runt öglan det var lite tjockare. men som sagt, åt vilket håll blir vettigast att binda den?

Kommentera

Jag gissar att det är den oöglade änden.
              De flesta färdigöglade linor är öglade i frontänden.
              Viktigt är dock att du kollar så att det är rätt. Linan ska ha en klump (lite tjockare del), ca 10 meter, åt änden som flugan sitter i, och en lång smal del (20 meter eller så) åt änden som ska till backingen.
              De flesta linor har en liten klisterlapp med "this end to reel" eller motsv i änden mot backingen.

Flugtips:
              Woolly bugger, oliv, svart eller orange.
              Pheasant tail nymph
              Klinkhamer, svart.

Kommentera

Tackar för alla snabba svar. tyvärr hann jag inte klart igår då annat kom i mellan mig och mitt spö *suck*

Jag hade en lapp i den oöglade enden där det stod just "this end to reel" Så öglan blev alltså änden där jag knyter tafsen.

Då har jag en fråga, vilken knut ska jag knyta taffsen med i öglan? man vill väl gärna inte ha en knut som kan röra sig allt för mycket som kanske skulle skära sönder öglan? (eller är jag ute o cyklar?)

Hoppas jag får ordning på grejerna idag för imorgon bitti väntar fisken på mig!

Kommentera

Gör en "halv kirurgknut": vik tafsänden dubbel, gör en kärringknut, med ett varv extra, så får du en ögla. Sen öglar du ihop tafsen och linan

Kommentera

Tack och återigen tack! All lina färdig knuten, flugorna ner packade stövlarna är nästan redan på!
                    Imorgonbitti beger jag mig upp till sjöarna för att testa morgon fisket. Blir en heldag vid dem fina sjöarna i villingsberg.

Slänger upp en bild om det blir någon fångst! annars får det bli på den fina naturen och vattnet!..

Önska mig all lycka!

// Nyfrälst flugfiskare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar