Precis andreas. Sen kan man ha olika tjocklekar på linorna float,sink och intermediate.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lina, tafs och sen då?
Collapse
X
-
Du behöver inte alls ha mer grejer om du inte vill utan du kan köpa en färdigtaperad tafs och knyta på flugan direkt.
Jag kör oftast med sådana och förlänger vid behov med en liten knytbit bara.
Finns ingen anledning att börja krångla till det direkt i början tycker jag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tkDen tunna ska vara ytterst.
Jag gör alltid egna taperade tafsar,varför köpa dyra när det e så lätt å göra en blodknut??????????????????????
För att man är bekväm? Varför ifrågasätta vad andra gör bara för att man själv gör på ett visst sätt? Varför räcker det inte med ett frågetecken? Blir man mer trovärdig med fler?
Kommentera
-
Jag blir lite förvirrad av tk:s svar. Eftersom jag inte är expert på flugfiskeri så känns det som jag ger mig ut på mycket djupt vatten nu.
Men längst in på spolen ska backinglinan vara och den ska vara stark. Backingen knyter man i fluglinans smala jämntjocka del. I fluglinans andra ände finns en tjockare del som slutar i någon form av spets. I spetsen ska tafsen fästas med sin grövre ände. Tafsens tunnare del kan vara för grov för att flugan ska ska presenteras bäst. I så fall knyter man på en tapsspets i lämplig dimmension och i den fäster man flugan.
Vill man nu fylla rullens spole ända upp, så börjar man med att fästa tafsen längst in på spolen och rullar på alltihop i bakvänd ordning till rullen inte rymmer mer backing. Sen drar man av hela kalaset och spolar på linan rättvänd så tafsen hamnar ytterst. Då ska spolen vara så välfylld som den kan bli.
Sen finns det ju en hel skrälldus av varianter på alla dessa komponenter men det är överkurs för min del. Mitt flugspö har en 50 m 30lb backing av flätlina och en tämligen kort wf5f av enklare slag och det får duga. Jag kan ju alltid, om det krävs flugfiskedon för att få fiska, bära runt eländet och se ut som om jag vet vad jag håller på med samt muttra något förnumstigt i stil med att ”De måste få vaka sig trygga först!” medan jag siter och betraktar skådespelet.Senast ändrad av BeBest; 2005-05-16, 11:43.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestJag blir lite förvirrad av tk:s svar. Eftersom jag inte är expert på flugfiskeri så känns det som jag ger mig ut på mycket djupt vatten nu.
Men längst in på spolen ska backinglinan vara och den ska vara stark. Backingen knyter man i fliglinans smala jämntjocka del. I fluglinans andra ände finns en tckare del som slutar i någon form av spets. I spetsen ska tafsen fästas med sin grövre ände. Tafsens tunnare del kan vara för grov för att flugan ska ska presenteras bäst. I så fall knyter man på en tapsspets i lämlig dimmension och i den fäster man flugan.Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av texnotiHej!
Premiären med fluga närmar sig. Har en fråga...
Först har man ju backinglina, sen fluglina och sist en tafs.
I tafsen knyter man flugan.
Men hur?
Antar att man inte använder beteslås
Vilken knut används?
Köp boken "Flugfiskets ABC" den är på ca 100sidor och med mycket färgbilder och den förklarar allt du behöver veta.
Kommentera
-
Jag köpte precis ett komplett flug-set, då fick jag med en flätad lina med ögla som det sitter ett plaströr på, antar att den ska sitta mellan tafsen och fluglinan, men hur fäster man den? Är röret krympslang som man värmer fast eller hur fungerar det?
Kommentera
-
mr cobra
Först klipper du ner plaströret till ca 3 cm, sen trär du på det på den flätade öglan (en lite bit ovanför kanten).Ett tips för att du ska kunna dra ner plasten över fluglinan så trär du en bit fiskelina genom öglan. Därefter lirkar du på den flätade öglan på fluglinan, ända upp till där själva öglan börjar. Håll i fiskelinan och dra ner plaströret så att det nästan täcker den flätade delen. Klipp av stumpen som blir kvar av den flätade delen nedanför plaströret för den kommer ändå bara att fransa upp sig. Då slipper du att tafsen fastnar där.
Skitfiske på erMed sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
246 visningar
0 gillar