Komma ner på djupet, hur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komma ner på djupet, hur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Komma ner på djupet, hur?

Hej,

Satt och funderade på sinktip och olika modeller för att gå på djupet med t.ex. nymf och streamer.

Som oerfaren jag är har jag identifierat några modeller
    - Sinktip lina - hur gör man då med tafsen, blir det inte lite "U" syndrom över detta?
    - Sjunktafs typ taperad poly?
    - nån form av sink mudd att gnida in tafsen med?

Hur gör ni för att komma ner på djupet?

Tack på förhand!

tunga flugor och riktigt tunga flugor. Dvs guldskallar och guldskallar med bly/koppartråd. Ska man riktigt djupt får man öka djupet med sjunklina eller polytafs. För att slippa "U-syndromet" så har du en tung fluga som drar ner tafsen snabbare eller i samma takt som sjunklinan/polytafsen.

Sinkmudd bryter bara ytspänningen för tafsen ökar inte sjunkhastigheten, ungefär som med flytmedel man gnider på tafsen, håller den flytande. Tafsen i sig sjunker
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

En del kör ju med blyhagel på tafsen också för att sänka det hela ännu mer.
      En rigg jag såg i strömmen i Norrköping senast var bucktailtub med en tungstenkon bakom bucktailen, en tungstenskon framför bucktailen, och två 8 mm blyhagel på tafsen, detta till en S6-lina.
      Då är det förvisso tal om ett djupt betongdike med snabb ström, men ändå.

Ett tips är att testa dig fram med hur mycket flugan egentligen sjunker.
      I strömmande vatten så trycker ju vattnet upp både lina och tafs.
      Konstaterade att min tokförtyngda bugger med extra stor guldskalle och tungstensgummi under kroppen låg som mest två decimeter under ytan vid hemtagning på ca 30 cm per sekund. Detta i lugnvatten...
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Funderade på att komplettera med en sinktip-lina från Sameo till en rulle som ligger oanvänd...

Kommentera

Se i så fall till att det är en sådan lina med en snabb sjunkande tip!

Annars är den i stort sett inget att ha. I synnerhet i strömmande vatten. En normal snabb eller sakta sjunkande tip kommer du att dra upp mot ytan, även i stilla vatten så snart som du börjar att ta hem flugan. En normal sjunk lina ( sjunk klass 3 ), är i så fall vettigare i stilla vatten. Eller en fast sink ( sjunk klass 4 ) om du ska fiska i strömmande vatten i huvudsak? Då behöver du endast lätt förtyngda flugor för att komma ned dit du vill. Du kan även korta ned tafsen till ca. 150 cm då.

Med flugor typ Booby nymfer och andra dito flugor som har flyt kraft i huvudet. Så räcker det med en meter otaperad bit nylon som tafs.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-10, 13:11.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag hade lite utmaningar i början, men efter att ha bytt till en fast sink polytafs från Sameo så gick det betydligt bättre. Så det blir den melodien för mig framöver när jag behöver komma ner...(i P&T vatten)
            Tack för tipsen!

Kommentera

O.k.

Ja, en sådan polytafs, ihop med en flyt lina blir ju i stort sett som ett slags sink tip. Klart en vettig lösning på ditt dilemma.

Kommentera

Jag är ingen flugbindare, men köpt på mig utrustningen och hunnit binda ett par stycken.
                Men... utifrån topic i ämnet, skulle man kunna ha med sig lite tråd ut till vattnet av typ koppar eller dylikt om man tillfälligt skulle vilja få mer sjunk i flugan. Skulle detta hjälpa, och vilken typ av tråd bör man använda?

Kommentera

Hmm, tror mer på att sätta ett litet kluvet bly hagel på tafsen framför flugan i så fall? Sådana, har använts förr inom flugfisket. Är ju hyfsat lätt att ta bort efteråt. Fiskar man i strömmande vatten? Då ska haglet sitta ca. 1 dm framför flugan. En normal stor guld skalle väger ca. 0.6 gram som en jämförelse.

De här vikterna torde vara bra :

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 10:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  347 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  146 visningar