hej jag är ny med flugfiske och behöver lite hjälp jag behöver veta vilka flugor som är bra för vilken årstid och vilken fisk. Jag fick några flugor av min morbror i höstas och kommer snart lägga upp en bild på dom så kan ni säga vilken fisk dom är bra till
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flughjälp
Collapse
X
-
Hej!
Om vi pratar put and take fiske efter Regnbåge, Bäck röding och Öring?
Då är det i största allmänhet färg glada och glittriga streamer flugor som gäller nu och alldeles i början av vår säsongen. Då på sjunk lina.
Framme i April och sedan in i september - oktober....Beroende på temperaturerna vid denna års tid? Så är det div. torrflugor och nymfer på flyt lina som gäller först och främst. Visst, man kan ju fiska med streamers litet ytligare under den varmare delen av säsongen med om man så vill? Men då sådana flugor i litet mer dämpade färger som svart och grönt i olika nyanser.
Till Havsöringen på kusten, finns det ju numer en hel uppsjö av s.k. kust flugor. Du kan Googla litet på " Kust flugor" så får du se.
Till Harren, Fjäll Rödingen och den vilda, stationära Öringen i strömmande och stilla vatten är det i huvudsak nymfer och torrflugor som gäller under säsongen. De gamla hederliga våt flugorna kan ibland ge en del sådan fisk de med.
Jag håller detta litet generellt. Att börja räkna upp lämpliga flug mönster kan vi ju ta sedan vid behov?What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
241 visningar
0 gillar