ENhands eller tvåhands? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ENhands eller tvåhands?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ENhands eller tvåhands?

Tjo!

Jag är helt fast i flugfisketräsket, och efter att ha börjat fiska i Stockholms ström (med spinngrejer) inser jag nu att jag måste börja dänga fluga där också: mycket skönare att nörda ur fullkomligt med vadare och hela baletten istället för att stå bland alla galningar i "ghettot" ;-)
    Så, vad är det för spö jag borde sikta på? Rekordet för lax är 21kg, öring 13 kg. Jag förväntar mig givetvis inte rekordfisk, men vad jag förstått ligger medelvikten ganska högt också så lite förberedd bör man ju vara. Jag kommer dessutom fiska gädda på samma spö, så det ska nog tas i beaktning också. Helst skulle jag köra med enhands m fighting-butt om det går.
    Skitfiske!
    Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-09-20, 12:09.

Kolla på switch-spön, det borde vara tillräckligt mittemellan för att kunna hantera större fisk, men ändå ge lite lagom fin känsla vid mindre fiskar.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ett spö på 9-10 fot i #8 eller #9 beroende på vilket av fisket du beskriver det kommer läggas mest tid på.
      Jag älskar att syssla med struntsaker,
      påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
      komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
      och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Ja, ska du ha en kompromiss mellan ett Gädd spö och Lax / HÖ spö för strömmande vatten?, så är nog Trolls tips om ett switch spö så bra det kan bli. http://www.fishline.se/guideline-exc...oducts_id/976/

Skaffa en kraftig kvalitets rulle som tar runt 180 - 200 m 30 pund backing och en #9 lina.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kanon, ska titta på sådana spön. Rulle blir en Galvan T-8 eller T-10, är sjukt nöjd med min T-5. Har iofs inte ägt något annat märke, men efter att ha pillat på de vanligaste en del måste jag säga att Galvan har en kvalitetskänsla som är svår att slå.

Kommentera

Jag har fiskat en hel del med fluga, både en och tvåhands på vadarsträckan i strömmen. Det enda dom har gemensamt när det det är "säsong" är att du skaffar dig ovänner. Folk som spinnfiskar där inne vägrar att förstå att man kan dela på ett vatten....

Kan du tvåhandsfiske? Om inte skulle jag rekommendera dig att gå en kurs först. Köper du ett switch spö kommer du långt. klass 7/8, 10-11 fot och en bra speylina - så slipper du veva så mkt. Och ska du bara börja nörda ur för saken skull, välkommen till "rik på prylar men fattig i livet".

Ett till tips - till alla för den delen. Det finns otroligt mycket begagnade bra prylar både här och på edge, samt blocket och tradera. Andrahandsmarknaden sätter det verkliga värdet på det du vill ha. Helt onödigt (om man inte är rik) att gå loss på nya saker enligt mitt tycke när det finns så stor andrahandsmarknad tillgänglig.

Lycka till!
            sigpic

Kommentera

Gör så. Jag tror inte att du kan hitta en annan spötyp som funkar vettigt för de firrarna du nämnde.

Jo, Galvan Torque är ju grym. Förstår om du har snöat in på Galvan när du har en T 5.

Men du skulle kunna spara en vacker slant genom att köpa en Danielsson 5LW twelve i stället för en T 10. Grym den med.

Edit. Ja, diedose's tips om begagnat är mycket bra. På Edge forumet, har jag självt gjort några fin, fina klipp.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-20, 15:30.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Jag har fiskat en hel del med fluga, både en och tvåhands på vadarsträckan i strömmen. Det enda dom har gemensamt när det det är "säsong" är att du skaffar dig ovänner. Folk som spinnfiskar där inne vägrar att förstå att man kan dela på ett vatten....

Kan du tvåhandsfiske? Om inte skulle jag rekommendera dig att gå en kurs först. Köper du ett switch spö kommer du långt. klass 7/8, 10-11 fot och en bra speylina - så slipper du veva så mkt. Och ska du bara börja nörda ur för saken skull, välkommen till "rik på prylar men fattig i livet".

Ett till tips - till alla för den delen. Det finns otroligt mycket begagnade bra prylar både här och på edge, samt blocket och tradera. Andrahandsmarknaden sätter det verkliga värdet på det du vill ha. Helt onödigt (om man inte är rik) att gå loss på nya saker enligt mitt tycke när det finns så stor andrahandsmarknad tillgänglig.

Lycka till!
                Är det så illa att det inte ens är värt att försöka flugfiska? Har ingen som helst lust med konfrontationer medan jag fiskar, det sabbar så mycket. Har sett någon på youtube som fiskar från Strömsborg med gott resultat, det kanske är ett alternativ?
                Kurs ska jag absolut gå. Kan kasta enhands hyfsat, men har aldrig rört ett tvåhands.
                Nja, nördar ur gör jag så gärna men det är enbart för att det blir så när jag står ute i naturen och glömmer tid och rum. Fiske är den enda drog jag aktivt använder, och med tanke på hur jag negligerar allt annat när det finns fiske att tillgå så är det snarare så att fiskeutrustning gör mig fattig på livet utanför fisket. Det gör ju dock inget eftersom fiske ÄR livet
                Senast ändrad av Gäddmördarn; 2012-09-20, 17:12.

Kommentera

Strömmen suger.. Kör med fluga efter HÖ i skärgården i stället!

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                    Strömmen suger.. Kör med fluga efter HÖ i skärgården i stället!
                    Jag bor tio minuter från strömmen, blir lite fiske där ibland...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X